REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Członek zarządu Mokate: W ekspansji zagranicznej najważniejsi są ludzie

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 14-05-2014, 14:45
Członek zarządu Mokate: W ekspansji zagranicznej najważniejsi są ludzie
Adam Mokrysz, członek zarządu Mokate. Fot. PTWP

Zdaniem Adama Mokrysza, członka zarządu Mokate, w eksporcie ważne są takie czynniki jak: zespół ludzi, którzy rozumieją dany rynek, analiza konkretnego rynku, konsekwencja, wytrwałość. Niezbędna jest dywersyfikacja eksportu.

REKLAMA

- Kilka lat temu mieliśmy duży kontrakt na Wschodzie i z dnia na dzień nie mogliśmy go realizować, bo zmieniły się przepisy. To nas nauczyło, że trzeba dywersyfikować rynki. Nie można dopuścić do sytuacji, by 20 proc. eksportu szło na jeden rynek - mówił Adam Mokrysz podczas panelu „Ofensywa polskiej żywności na światowych rynkach", jaki odbył się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- My budujemy eksport od lat 90-tych. Jest to proces żmudny, w którym jest więcej ryzyk niż na rynku lokalnym, np. ryzyko kursowe, czy polityczne, czego przykładem jest to co wydarzyło się na wschodzie Europy - dodał.

Jego zdaniem, istotnym elementem rozwoju eksportu jest kadra - grupa właściwych ludzi, która rozumie inne kultury. - Potrzebna jest konsekwencja, ogromne inwestycje, wytrwałość. Każdy projekt eksportowy powinien jednak zaczynać się od ludzi, którzy rozumieją lokalny rynek, jego specyfikę i kulturę. My eksportujemy na 60 rynków świata, gdzie mamy własne struktury. Osiągnęliśmy sukces tylko dzięki zintegrowaniu lokalnych przedsiębiorców z firmą i naszym zespołem w Polsce - mówił Adam Mokrysz.

Z punktu widzenia producenta kawy i herbaty, interesującymi rynkami dla Mokate są rynki azjatyckie, gdzie rośnie popyt na produkty w saszetkach, bo konsumenci lubią testować kawy instant i wiele rynków herbacianych zamienia się w rynki kawowe. Jednak, zdaniem Adama Mokrysza, dziś rynki eksportowe zamieniają się w rynek globalny.

- Uważam, że każda firma, która chce eksportować, powinna poświęcić czas i pieniądze na badanie konkurencyjności, zrobić analizę wszystkich rynków i wybrać ten, na którym są przewagi konkurencyjne i możliwości budowy marki. Czy jakiś rynek jest gorszy lub lepszy - to wszystko zależy od specyfiki produktu i nie tyle wzrostu danego rynku, ale możliwości współpracy z lokalnym partnerem - mówił przedstawiciel firmy Mokate.

Zwrócił on także uwagę, że nie wszystkie produkty nadają się do eksportu, ze względu na wysokie cła i logistykę. - Turbulencje będą zawsze. Przykładem jest to, co wydarzyło się ostatnio, kiedy w ciągu kilku dni zmienił się poziom walut. To oznacza, że nic nie jest dane raz na zawsze i firmy muszą się dywersyfikować wykorzystując dobrą sytuację, a także nie odpuszczać polskiego rynku - ocenił Adam Mokrysz.

Przeczytaj także:

Mokate: Mamy ogromny potencjał do dalszego rozwoju międzynarodowego

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 264) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH