Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Mokate na EEC 2017: Można się rozwijać poza Europą, ale nie jest to łatwe

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 16-05-2017, 11:00
Prezes Mokate na EEC 2017: Można się rozwijać poza Europą, ale nie jest to łatwe
Adam Mokrysz, prezes zarządu Mokate SA, fot. PTWP

- Budujemy swoje struktury ponadeuropejskie poprzez lokalny personel i własnych ludzi. To długa, ciernista droga. Poza Europą zupełnie inaczej prowadzi się biznes, a każdy kraj to jak zamek szyfrowy, gdzie mamy do czynienia z inną mentalnością i znacznie większą ilością ryzyk niż w Europie - mówił Adam Mokrysz, prezes zarządu Mokate SA podczas debaty "Eksport polskiej żywności w nowej globalnej rzeczywistości gospodarczej" na Europejskim Kongresie Gospodarczym EEC 2017.

Adam Mokrysz w rozmowie na temat CETA przyznał, że Mokate w niewielkim stopniu jest obecne na rynku Kanady.

- Postawiliśmy na Europę, zwłaszcza Środkowo-Wschodnią, rynki Bliskiego i Dalekiego Wschodu oraz Afrykę. Doświadczenia w Kanadzie mamy ograniczone, wierzymy że jest wiele lepszych rynków dla nas - dodał.

Prezes Mokate jest zdania, że Europa, aby dalej rosnąć, powinna zdecydowanie przyspieszyć procesy podpisywania porozumień handlowych i pozyskiwania nowych rynków.

- Wszyscy widzimy, że gospodarki, które jeszcze niedawno były na szarym końcu, dziś mają dwucyfrowe wzrosty. Widać co dzieje się na rynkach afrykańskich, gdzie jest młody konsument, który oczekuje markowego produktu. Europejskie produkty bronią się dobrą relacją ceny do jakości i 'know-how' budowanym przez wiele lat - dodał.

Mokrysz uważa, że w kontekście Brexitu Mokate rozważa zmianę całkowitego modelu działania spółki na rynku brytyjskim.

- Brexit jest problemem nie od dzisiaj. Europa Zachodnia różni się od Środkowo-Wschodniej i mimo że także jesteśmy w UE, z wieloma produktami markowymi nie można się dostać do pewnych grup klientów i krajów. Po Brexicie rynek Wielkiej Brytanii zmieni się zdecydowanie. Należy oczekiwać wprowadzenia wysokich ceł. To dla nas kluczowy rynek, na którym jesteśmy od wielu lat. Dlatego jeśli zmiany okażą się bardzo drastyczne, rozważamy zmianę całkowitego modelu działania spółki - dodał.

Odnosząc się do tematu protekcjonizmu, Mokrysz zauważył, że gra rynkowa w UE się zaostrza, a każdy kraj zaczyna bronić własnego rynku.

- Nie musimy rozglądać się daleko. Operując przy granicy czeskiej regularnie słyszymy o czarnym PR produktów polskich, które są rzekomo szkodliwe dla Czechów. W całej Unii wprowadzane są ustawy rozbieżne z prawem UE dotyczące produktów z podstawowego koszyka, jak kawa czy herbata. Wyhamowała dynamika wzrostu wielu rynków jeśli chodzi po produkty markowe. Mimo to widzę ogromne szanse w Europie. To nasz główny rynek zbytu. Można się rozwijać także poza nią, ale nie jest to wcale takie łatwe - dodał.

Mokrysz przyznał, że wsparcie z funduszy promocji powinno trafiać do firm, które faktycznie mogą się przebić na świat, mają kompetencje, wiedzę, doświadczenie, zasoby ludzkie i finansowe.

- Kiedyś obowiązywały dotacje na targi, promocję, dzisiaj ich nie ma. Bierzemy udział w większości imprez targowych i oczekiwalibyśmy żeby ta promocja była w 100 proc. pokrywana, ponieważ promujemy polskie produkty na świecie. Wsparcie i zaufanie rządowe jest konieczne. Misje gospodarcze miałyby większy sens gdybyśmy mogli tam spotkać ludzi, z którymi możemy budować wspólną perspektywę. Jest sporo wyjazdów, na których pojawiają się ludzie z innych biznesów i innych branż. Możemy wiele dowiedzieć się o rynku, ale nie stricte o naszej branży. Polska marka zyskuje na świecie, bronimy się wysoką jakością, serwisem i elastycznością. Zwrot 100 proc. kosztów promocji, delegacje rządowe nakierowane na firmy wybrane wcześniej, które mogą być dystrybutorami przyniosłyby większe efekty - podsumował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 516) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH