Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wegetarianie już nie przyciągają mięsnego biznesu

  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 19-05-2017, 08:44

Szał na bezmięsne wędliny przemija w Niemczech. W Polsce zmienne nastroje fleksitarian czy wegetarian zniechęciły jednego z mięsnych graczy. Teraz stawia na wegan – informuje „Puls Biznesu”. Nic tak dobrze nie uzupełnia mięsnego biznesu jak biznes bezmięsny. O tym trendzie, bardzo silnym za zachodnią granicą, „Puls Biznesu” pisał jesienią 2015 r., gdy o powtórzeniu tego schematu zaczęli myśleć Polacy.

Niemieccy giganci w produkcji kiełbas i szynek budowali właśnie drugą nogę biznesu — „przetwory mięsne” bez grama mięsa, czyli produkty wyglądające jak sznycle czy parówki, ale wytworzone ze składników roślinnych, np. soi. Przyszedł też czas dla wegetariańskich rzeźników — w jednej z dzielnic Berlina powstał wegetariański sklep masarski. Rynkiem zainteresowali się też politycy i rozgorzała dyskusja o prawo (czy też jego brak) do określania takich produktów mianem kiełbasy czy polędwicy.

Tak ten kwitnący jeszcze niedawno rynek podsumowuje właśnie niemiecki tygodnik biznesowy „Wirtschafts Woche” („WiWo”). Powołuje się na dane firmy badawczej GfK, z których wynika, że miesięczne wysokie dwucyfrowe zwyżki w 2015 r. zaczęły słabnąć w zeszłym roku i w drugiej połowie doznały na moment nawet spadków. Początek tego roku też był ujemny. Dziennikarze „WiWo” zwracają także uwagę na zmniejszenie wydatków reklamowych — w I kw. 2016 r. na reklamę tego typu produktów przekraczały 12 mln EUR, a w tym roku — 7 mln EUR (dane firmy Ebiquity). Firmy badawcze nie mają danych o tym, czy załamanie dotarło już do Polski.

Krzysztof Woźnica, prezes Zakładów Mięsnych Silesia, które wzorem Niemców zadebiutowały w wegetariańskiej roli ponad rok temu mówi, że na Zachodzie rzeczywiście był boom, a teraz jest odwrót, ale raczej od produktów sojowych, a nie wszystkich tzw. wegetariańskich wędlin. Do zniechęcenia konsumentów przyczyniło się wiele negatywnych doniesień na temat soi.

Krzysztof Woźnica zaznacza, że od razu postawił nie tylko na brak mięsa, ale także soi. Rozmówcy „WiWo” podkreślają, że odwrotowi od wegetariańskich kiełbas i szynek winne są m.in. sieci handlowe, które chcąc zarobić na trendzie, w ekspresowym tempie wypuściły na rynek niedopracowane produkty — pod względem jakości i smaku. Klient próbuje raz i automatycznie przekłada niezadowolenie na całą kategorię. Ci więc, którzy od mięsa całkowicie się nie odżegnują, po prostu do niego powrócili. W efekcie część firm — zdaniem dziennikarzy tygodnika — już żegna się z kategorią czy też wraca na swoją starą mięsną ścieżkę.

Więcej w „Pulsie Biznesu”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Czytelnik 22-05-2017, 10:27:
mięso jest szkodliwe dla zdrowia, nie ma wyboru

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 133) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH