Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zaostrza się konkurencja na rynku herbat

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-02-2015, 15:36
Zaostrza się konkurencja na rynku herbat
Sylwia Mokrysz, członek zarządu Mokate (fot. mat.pras.)

Według danych Euromonitor International w ubiegłym roku sprzedano w naszym kraju około 28,9 tys. ton herbat . W 2015 r. sprzedaż powinna się utrzymać mniej więcej na tym samym poziomie. Wartość rynku herbaty w Polsce w 2014 r. szacowana była na 2 mld zł.

Z badania agencji Nielsen - „Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż ilościowa w okresie grudzień 2013 - listopad 2014 w kategorii herbat, rynek z wyłączeniem marek własnych" wynika, że liderem kategorii herbat jest produkowana przez Mokate, czarna herbata ekspresowa „Minutka" w opakowaniu zawierającym 100 torebek.

- Wyraźnie widać naszą przewagę nad innymi producentami. Nad firmą zajmującą 2 miejsce to ponad 220 ton, i blisko 530 ton nad kolejnym konkurentem. Zestawienie Nielsena nie pozostawia wątpliwości. Lider jest tylko jeden - podkreśla Sylwia Mokrysz, członek zarządu Mokate.

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że rynek herbaciany zdecydowanie zdominują marki własne. Dziś już wiadomo, że tak się nie stanie. - Zdecydowanie zbyt często za najbardziej kolorowymi opakowaniami, z najlepszymi hasłami promocyjnymi, kryła się niska jakość. To było następstwo polityki cenowej opartej tylko na cenie - zaznacza Mokrysz. - Nie ulegliśmy i nie ulegniemy dyktatowi ceny. Nasze mieszanki herbaciane tworzymy z absolutnie najlepszych gatunków herbat, które są dokładnie selekcjonowane i poddawane wielostopniowemu procesowi kontroli jakości - zapewnia. Jednocześnie wskazuje, że w ostatnich latach w nowoczesne technologie i rozwój produkcji herbat Mokate zainwestowało ponad 40 milionów złotych.

Na rynku zaostrza się konkurencja między producentami. Dotyczy ona wszystkich segmentów cenowych, więc i ekonomicznego. - Analizujemy sytuację ze spokojem. Nie musimy się z nikim ścigać, ani też nikomu niczego udowadniać. W skrajnych sytuacjach, takich jak ewidentne wzorowanie się na naszych opakowaniach, jak to zrobiła firma Posti - kierujemy natychmiast sprawę do sądu. Za długo budowaliśmy pozycję naszych marek, za długo pracowaliśmy na zaufanie konsumentów, abyśmy obojętnie patrzyli na próby „budowania naszym kosztem". Na takie działania naszego przyzwolenia nie będzie - akcentuje Mokrysz.

Nie ulega wątpliwości, że cena jest dla Polaków ważnym aspektem przy wyborze produktu. Ich większa skłonność do przemyślanego wydawania pieniędzy widoczna jest także na przykładzie herbat, bo ich warianty ekonomiczne systematycznie powiększają swój udział w rynku. Oczywiście znajomość marki - oprócz ceny - ma kluczowe znaczenie. Konsumenci nawet w segmencie ekonomicznym znacznie chętniej sięgają po znane i sprawdzone herbaciane brandy.

Herbata należy w Polsce do najpopularniejszych napojów, aż 98 proc. Polaków deklaruje jej regularne spożywanie. Statystycznie wypijamy jeden kubek herbaty dziennie. Rocznie zużywamy na napar ok. 1 kg liści herbaty na osobę. Przed nami w Europie jest jedynie Irlandia (2,18 kg), Wielka Brytania (1,93 kg) oraz Rosja (1,38 kg).

Polacy najczęściej wybierają czarną herbatę (58,9 proc.), następnie ziołową (14,2 proc.), Earl Grey (10,2 proc.), zieloną (8,1 proc.) oraz owocową (7,1 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • kleo 11-03-2015, 10:22:
no cóż taka kolej rzeczy. każdy znajdzie jakąś swoją ulubioną, mi smakuje zielona z teekanne, a ktoś może lubić zwykłą czarną.
  • herbatnik 26-02-2015, 16:21:
Jak zwykle w "badaniach" udziału w rynku suma % nie daje 100%... Tu też. I tyle z badań wynika.
  • M.A. 22-02-2015, 01:27:
Moderator: komentarz został usunięty ze względu na naruszenie zasad forum. Prosimy o zachowanie kultury dyskusji.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 904) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH