Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WYDARZENIA/KONFERENCJE

Kwestia zniesienia systemu kwotowania oraz strategia polskiej branży mleczarskiej zdominowały debatę poświęconą sektorowi mleczarskiemu na VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Wiele emocji wzbudziła kwestia konkurencyjności i strategii polskiego mleczarstwa. Zdaniem Edwarda Bajko, prezesa SM Spomlek, w Polsce mamy zdecydowanie nadprodukcję mleka. - Polskie mleczarstwo powinno skupić się na rynku wewnętrznym, gdyż nie mamy szansy wygrać walki konkurencyjnej na świecie - mówił Edward Bajko. Dodał, że skoro musimy eksportować, gdyż zmusza nas do tego obecna wielkość produkcji mleka, to powinniśmy skupić się na produktach masowych jak np. mleko w proszku czy masło w blokach. Odmiennego zdania był Jan Dąbrowski, prezes OSM Łowicz. Uważa, że polskie mleczarstwo musi starać się eksportować produkty jak najbardziej przetworzone, czyli galanterię mleczarską. - Równolegle nie możemy zaniedbywać rynku krajowego, bo jeśli tak się stanie, to zostanie on błyskawicznie zdobyty przez produkty niemiecki, francuskie, duńskie czy holenderskie. Trzeba także jasno powiedzieć, że zachodnie sieci handlowe nie wpuszczają do siebie naszych produktów. Bardzo pilnują swojego rynku i wręcz stosują protekcjonizm - mówił prezes Dąbrowski.

Z kolei zdaniem Antoniego Koguta, dyrektora w SM Mlekovita, polskie mleczarstwo musi inwestować w moce produkcyjne, gdyż po zniesieniu kwotowania będzie więcej mleka, które będzie trzeba przerobić. Ciekawą sprawę podniósł Przemysław Mikołajczyk, prezes Polmlek Sp.z o.o., który na przekładzie swojej firmy powiedział, że zamiast rozwijać produkcję tradycyjnych produktów nabiałowych, lepiej inwestować w technologie energooszczędne oraz we frakcjonowanie serwatki na poszczególne składniki. - Wiele krajów na świecie poszukuje składników serwatki, które muszą być jednak odpowiednio wyizolowane. My w Lidzbarku Warmińskim budujemy ogromny zakład do frakcjonowania serwatki, gdyż widzimy w tym ogromny potencjał - powiedział Przemysław Mikołajczyk.

Grzegorz Gańko, prezes SM Sierpc, zapytany o strategię dla polskiego i unijnego mleczarstwa, odpowiedział, że nie ma takiej strategii. - Trudno strategią nazwać pakiet mleczny. Nie widzę żadnej strategii, ani w Polsce, ani w Brukseli. Po prostu jej nie ma - powiedział prezes Gańko. Odpowiedział mu prezes spółdzielni z Radzynia Podlaskiego, który za strategię unijną uznał wolny rynek. - Moim zdaniem, decydenci w Brukseli chcą, aby mleczarstwo działało na całkowicie wolnym rynku. Żadnych regulacji, żadnej pomocy - kto nie da rady, ten wypada z rynku - powiedział Edward Bajko.

Temat promocji mleka wywołał Andrzej Bonk, dyrektor SSI Schafer Sp. z o.o. - Słychać wiele głosów krytycznych wobec mleka jako produktu. Chciałbym wiedzieć co branża z tym robi i jak chce zwiększyć krajowe spożywce mleka, o czym się tak wiele mówi - pytał Andrzej Bonk.Odpowiedział mu Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. - Do prowadzenia kampanii promocyjnych potrzebne są pieniądze, których niestety nie mamy. Składaliśmy wielokrotnie wnioski o dofinansowanie kampanii do Brukseli, ale przepadały. Sam Fundusz Promocji Mleka to za mało - powiedział prezes Broś. Do tej wypowiedzi odniósł się Jan Dąbrowski, który powiedział, że środki z Funduszu nie są wielkie, ale coś można za nie zrobić, ale nie są one zawsze dobrze wydawane. - Jestem przeciwny, aby za pieniądze przeznaczone na promocję spożycia mleka organizować wystawy bydła czy wydawać pismo dla rolników - podkreślał prezes OSM Łowicz.

Wiele emocji wywołał temat zniesienia kwotowania i kar za przekroczenie limitów produkcji mleka. - Moim zdaniem, zniesienia kwot zdestabilizuje rynek mleka w Polsce. Wielu dobrych, dużych producentów, którzy zainwestowali ogromne pieniądze w rozwój produkcji mleka, gdy będzie musiało zapłacić kary za ten rok kwotowy, upadnie - powiedział Grzegorz Gańko. Dodał, że oczekuje pomocy państwa chociażby w postaci kredytów dla rolników. Z kolei prezes Bajko dodał, że kar nie da się uniknąć i trzeba mieć tego pełną świadomość.

POLECAMY W SERWISACH