Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner

Ponad 200 przedsiębiorców z branży spożywczej, analityków rynku, przedstawicieli instytucji finansowych, a także firm współpracujących z sektorem żywności uczestniczyło w konferencji „Polski rynek spożywczy trzy lata po wejściu do UE” zorganizowanej przez redakcję Rynku Spożywczego.

Konferencję rozpoczęła ważna dla przedsiębiorców m.in. ze względu na obecną sytuację polityczną, debata wyborcza. Przedstawiciele organizacji branżowych oraz politycy dyskutowali na temat rozwiązań prawnych utrudniających działalność przedsiębiorstwom, a także możliwości wprowadzenia ułatwień, które mogą poprawić konkurencyjność polskiego przemysłu spożywczego na krajowym, europejskim i światowym rynku. Dużo mówiono także o obecnej sytuacji rynkowej i problemach, które trapią polskich przedsiębiorców.

Uczestnicy ostro krytykowali przepisy krępujące działalność firm, dużo miejsca poświęcono m.in. ustawie o Wielkopowierzchniowych Obiektach Handlowych (WOH), która weszła w życie zaledwie kilka tygodni temu a budzi duże emocje wśród rodzimych i zagranicznych detalistów. - Po co uchwalać ustawę, o której z góry wiadomo że jest bublem i jest niezgodna z polską Konstytucją i prawem - pytał Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. - Ustawa jest dobra. Chroni zarówno małych polskich sklepikarzy jak i duże firmy sieciowe, ponieważ nie pozwala na budowę w jednej miejscowości kilku dużych sklepów - tłumaczył Waldemar Nowakowski, były poseł Samoobrony i założyciel sieci sklepów Lewiatan.

Wiele emocji wzbudziła debata poświęcona szansom i zagrożeniom, jakie niesie dla producentów żywności konsolidacja sieci handlowych. Dyskutowano m.in. o tym, jak producenci mogą bronić się przed rosnącą siłą detalistów czyli tzw. „dyktatem sieci”.
Według przedsiębiorców odpowiedzią na zachodzące w handlu procesy połączeń powinny być działania zmierzające do zwiększenia siły i potencjału rynkowego firm, w tym konsolidacja kolejnych branż sektora spożywczego. Według specjalistów podniesie to pozycję negocjacyjną firm wobec dystrybutorów, a także przyniesie wzrost konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na rynku krajowym i zagranicznym.

Dyskutowano także na temat umów handlowych między sieciami a producentami w kontekście opłat półkowych, marketingowych oraz za wejście do sieci, które są wymuszane przez handlowców na wytwórcach.Przedstawiciele producentów uznali pobieranie tego typu opłat za niezgodne z prawem, zaś przedstawiciele sieci za racjonalny element walki rynkowej wśród firm produkujących towary szybkozbywalne.

Ważne z punktu widzenia obecnych na konferencji menadżerów okazały się dwa następne panele dyskusyjne. Pierwszy dotyczył sposobów i źródeł finansowania inwestycji w branży spożywczej. Dyskutowano nad efektywnością wykorzystania przez polskie firmy funduszy unijnych, a także możliwościami pozyskania na inwestycje kapitału z giełdy oraz od instytucji finansowych. Pytano o to, czy polskie firmy są w stanie tak wykorzystać zdobyte fundusze, aby sprawnie konkurować z koncernami zagranicznymi.

Następny panel połączył się tematycznie w spójną całość ze swoim poprzednikiem. Uczestnicy rozmawiali na temat skutecznego zarządzania firmą z branży spożywczej nie tylko od strony finansowej, ale także technologicznej. Mówiono m.in. o systemach informatycznych wspomagających zarządzanie procesami oraz personelem wewnątrz firmy.

Konferencję zakończyły debaty branżowe poświęcone obecnej sytuacji na rynku mleka i mięsa. W czasie dyskusji rozmawiano na temat spóźniającej się konsolidacji w obu branżach, nadchodzących inwestycjach, w tym modernizacji oraz wdrażaniu nowych technologii. Według przedstawicieli obu branż mleczarstwo i przemysł mięsny przeżyły w ciągu ostatnich kilku lat rewolucję, która objęła zarówno kwestie związane zarządzaniem, jak i stronę technologiczną firm.

Konferencja „Polski rynek spożywczy trzy lata po wejściu do UE” jest pierwszą z cyklu debat o problemach i szansach polskiego sektora spożywczego, które będą organizowane przez redakcję miesięcznika Rynek Spożywczy

POLECAMY W SERWISACH