Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
WYDARZENIA/KONFERENCJE
Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP i inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego oraz Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju

Inwestorzy zagraniczni w Polsce i polskie firmy odważnie inwestujące za granicą zostali laureatami honorowych wyróżnień przyznanych pierwszego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Polsce potrzebne są dobre jakościowo inwestycje zagraniczne i takie płyną do nas – powiedział podczas uroczystej gali Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju. – Ale ważne jest też, że rozpoczyna się ekspansja polskich firm za granicą, którą wspiera rząd.

Wyróżnienia, przyznane już po raz drugi przez organizatorów Europejskiego Kongresu Gospodarczego, wręczono ośmiu inwestorom: czterem zagranicznym w Polsce i czterem polskim, realizującym strategie ekspansji zagranicznej.

- Nadrzędną ideą projektu „Inwestor bez granic” jest propagowanie wzorcowych relacji między inwestorem, rynkiem i administracją – powiedział Wojciech Kuśpik, prezesa Grupy PTWP. - Pod uwagę wzięto m.in. skalę inwestycji, ich wpływ na potencjał polskiej gospodarki i na jej innowacyjność, a także znaczenie inwestycji dla polskiego rynku pracy i dla budowania marki Polski w świecie.

Kandydatów nominowali przedstawiciele środowiska biznesu, instytucji samorządu gospodarczego, agencji i instytucji rządowych zaangażowanych w pozyskiwanie inwestorów oraz wspierających polską ekspansję gospodarczą za granicą.

Zwycięzców wytypowano z grona inwestorów zagranicznych w Polsce.

- Chodziło o inwestycje o zauważalnej skali, ale - co ważniejsze - dające rozwojowy impuls dla całej polskiej gospodarki, wnoszące nową wartość, budujące sieć kooperacji – podkreślił Wojciech Kuśpik.

Po drugiej stronie projektu znaleźli się polscy inwestorzy realizujący odważne i skuteczne strategie ekspansji zagranicznej. Oceniono m.in. ich wpływ na potencjał polskiego eksportu, sukcesy działalności na obcych, niekiedy odległych rynkach, skuteczność w otwieraniu tam drzwi przed innymi polskimi firmami.

Minister Jerzy Kwieciński przypomniał podczas gali, że w 2017 roku kwota bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) sięgała 14,8 mld euro, tj. znacznie więcej, niż w kilku ostatnich latach.

- Inwestycje płyną, ale liczy się nie tylko ich wartość i ilość, ale i jakość – podkreślił minister. – Dla Polski ważne są BIZ oparte na wysokich technologiach, których nam brakuje, które niosą wymagania odnośnie kadry, które generują dużą wartość dodaną.

Te środki pobudzają, obok dofinansowania unijnego, rozwój gospodarki. W dużej mierze jest on tworzony przez przemysł. W ub . roku 2/3 wszystkich miejsc w unijnym przemyśle powstało właśnie w Polsce.

- Ważne jest też to, że rozpoczyna się ekspansja polskich firm, jeszcze nie dużą skalę, ale na różnych rynkach – podkreślił minister Kwieciński. - Jeszcze raz podkreślam, że będziemy wspierać tę ekspansję, w kraju i za granicą.

Oto nagrodzeni inwestorzy zagraniczni

Koncern farmaceutyczny MSD

Rozpoczął działalność w Polsce ponad ćwierć wieku temu. W Polsce prowadzi szeroko zakrojoną działalność badawczo-rozwojową, w tym badania kliniczne, współpracując z ponad 200 ośrodkami badawczymi.

W 2010 roku firma uruchomiła w Polsce jedyne w Europie Centrum Zarządzania Danymi (DMC) z Badań Klinicznych MSD w Warszawie, w którym pracuje ponad 270 specjalistów z zakresu medycyny, farmacji, weterynarii, biologii i informatyki.

- W Polsce mamy biuro handlowe, ale i przeprowadzamy badania kliniczne leków, a także zbieramy dane farmakologiczne, jako jedyna taka placówka w Europie – podkreślił Denis Vujicic dyrektor zarządzający MSD Polska. - Nagroda zobowiązuje nas do dalszej współpracy w Polsce.

Koncern ABB

Działa na polskim rynku od ponad 25 lat. Osiąga przychody przekraczające 3,2 mld zł i inwestuje rocznie ok. 110 mln zł. Jedna trzecia tej kwoty trafia na działalność badawczo-rozwojową. W ub. roku ABB otworzył: Centrum Usług Wspólnych w Krakowie, które docelowo zatrudni 2 tys. osób oraz Regionalne Centrum Aplikacji Zrobotyzowanych w Warszawie.

Koncern ma 11 fabryk na terenie całego kraju i zatrudnia 5200 pracowników. Połowa produkcji polskich fabryk ABB trafia do odbiorców z niemal wszystkich krajów świata.

- Widzimy duże możliwości nie tylko w eksporcie, ale także na rynku krajowym - stwierdził Paweł Łojszczyk, prezes ABB. - Jesteśmy firmą innowacyjną i fakt, że rząd inwestuje w innowacje, sprzyja rozwojowi takich firm, jak nasza.

Tatry Mountain Resort

Ten słowacki inwestor kosztem 120 mln zł przekształcił Szczyrkowski Ośrodek Narciarski w Beskidzie Żywieckim w nowoczesną stację narciarską, a to tylko pierwszy etap. Inwestycja ta już wywiera pozytywny wpływ na gospodarkę i rynek pracy.

Spółka jest też właścicielem śląskiego parku rozrywki w centrum aglomeracji katowickiej.

- Grupa stara się inwestować w czas wolny, organizując go w wielu ośrodkach w Czechach – powiedział Paweł Cebula, dyrektor Legendii Śląskiego Wesołego Miasteczka. - Mam nadzieję, że ten czas w Polsce będzie równie efektywny, jak w Czechach.

Mondelēz International

Światowy gigant spożywczy, obecny na polskim rynku od ponad ćwierćwiecza, jest liderem na rynku czekolady i ciastek markowych w Polsce.

Zbudował sieć siedmiu zakładów produkcyjnych, w tym fabrykę wyrobów czekoladowych w Skarbimierzu z wartą blisko 100 mln zł. W 2017 r. otworzył pod Wrocławiem globalne Centrum Badań, Rozwoju i Jakości, gdzie pracuje 250 osób.

- Inwestycje są kluczowe dla naszej organizacji – powiedziała Katarzyna Jung, manager ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych na Polskę i kraje bałtyckie. – Natomiast otwarcie centrum jest dowodem na to, jak ważną rolę odgrywa Polska na mapie Europy.

Oto nagrodzeni inwestorzy polscy za granicą

Asseco Poland

Koncern jest największym polskim producentem oprogramowania. Od ponad ćwierć wieku tworzy zaawansowane technologicznie oprogramowanie. Dziś to największy software house z polskim kapitałem i szósty największy dostawca oprogramowania w Europie.

Grupa kapitałowa Asseco Poland działa w 54 krajach. Tworzące ją spółki zatrudniają w sumie 24 tys. pracowników. Asseco prowadzi aktywną politykę akwizycyjną, której celem jest nie tylko ekspansja geograficzna, ale również zwiększanie kompetencji.

Model i skala aktywności Asseco oraz jej biznesowe oraz wizerunkowe efekty spełniają definicyjne kryteria związane z określeniem narodowy czempion.

- To dla nas ogromne wyróżnienie, ale cieszy zwłaszcza impreza, na jakiej odbieramy tę nagrodę, bo mamy na niej do czynienia ze startupami – mówił Artur Wiza, wiceprezes Asseco. - Nasza firma 25 lat temu też zaczynała jako startup w Rzeszowie, a dziś jesteśmy obecni w 54 krajach. Mam nadzieję, że w nasze ślady pójdzie wiele dzisiejszych startupów.

Polpharma

Koncern należy do grona 20 największych producentów leków generycznych na świecie. W siedmiu zakładach produkcyjnych w Polsce, Rosji oraz Kazachstanie zatrudnia ponad 7500 osób. W każdym z tych krajów ma ośrodek B+R.

Portfolio Polpharmy obejmuje około 600 produktów, a kolejnych 200 znajduje się w fazie rozwoju. Blisko połowa sprzedaży pochodzi z operacji międzynarodowych.

Spółka uruchomiła w Gdańsku ośrodek biotechnologiczny, który ma umożliwić ekspansję na skalę globalną. W 2020 roku pierwszy produkt biologiczny firmy zostanie wprowadzony na rynek USA.

- Nagrodę przyjmuję w imieniu załogi, która ma wielki udział w naszym sukcesie – powiedział Markus Walter Sieger, prezes zarządu firmy Polpharma. - Widać, że nasza strategia przywództwa w farmacji przynosi owoce i ze realizujemy nasze cele. Wkrótce nasze najnowsze produkty będą dostępne nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

LPP

Z lokalnej firmy zaczynającej od importu odzieży z Azji w latach 90., zaledwie w ciągu kilkunastu lat gdańska firma rozwinęła się w jednego z największych polskich eksporterów i jedno z najdynamiczniej rozwijających się międzynarodowych przedsiębiorstw odzieżowych na świecie.

Salony LPP, o łącznej powierzchni 1 mln m kw., znajdują się już na 3 kontynentach. W ub. roku grupa uzyskała ponad 7 mld zł przychodu, z czego 3 mld zł z eksportu.

W 2017 r. grupa zadebiutowała na rynku brytyjskim, co wyznacza nowe standardy w jej działalności i jest kolejnym etapem budowania międzynarodowej marki.

- Ważne w naszej zagranicznej ekspansji jest m.in. to, że za nami podążają nasi kooperanci, firmy architektoniczne, budowlane, oświetleniowe, meblarskie – powiedział Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu firmy LPP. – Śmiejemy się, w sklepie przy Oxfort Street tylko prąd, woda i piasek były brytyjskie, a całe wyposażenie przyjechało TIR-ami z Polski,

Famur

Producent i dostawca rozwiązań dla branży wydobywczej, transportowo-przeładunkowej i energetycznej, które są znane na pięciu kontynentach. Rozbudowana struktura przemysłowa Grupy pozwoliła jej na stworzenie kompleksowej oferty – od maszyn i urządzeń do eksploatacji surowców, przez logistykę, po IT.

Grupa kładzie duży nacisk na działania badawcze i diagnostyczno-analityczne. Cele te realizuje m.in. Famur Institute, który posiada status centrum badawczo-rozwojowego. W ciągu ostatnich 16 lat Famur przeprowadził z sukcesem 16 akwizycji, łącząc doświadczenie i potencjał największych polskich marek segmentu wydobywczego.

- Ekspansja zagraniczna od początku była immanentnym elementem budowy strategii rozwoju grupy - powiedział WNP.pl Bartosz Bielak, wiceprezesa firmy Famur. - Staraliśmy się zarówno zwiększyć dywersyfikację geograficzną naszych przychodów, uniezależnić się od wahań koniunktury na rynku krajowym, ale też trochę szerzej popatrzeć na świat i zidentyfikować miejsca, gdzie nasze produkty będą atrakcyjne. W ubiegłym roku ta strategia pozwoliła zwiększać udział eksportu w przychodach grupy do 40 proc.

wyszukiwarki

  • praca
  • nieruchomości
  • komunikaty
  • obiekty konferencyjne
* wyszukiwanie zaawansowane

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.