Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
WYDARZENIA/KONFERENCJE
fot. PTWP

Kontynent afrykański staje się coraz bardziej nowoczesny i atrakcyjny dla biznesu. Wymaga jednak podejścia nie tylko czysto biznesowego, lecz także humanitarnego – przekonywali prelegenci Forum Afryka-Europa Centralna, inwestycje, które odbyło się 14 maja 2019 roku w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Podczas Forum Afryka-Europa Centralna prelegenci opowiedzieli o możliwościach i wyzwaniach związanych z inwestycjami w Afryce.

Robert Zduńczyk z Fundacji Ekonomicznej Polska-Afryka Wschodnia przyznał, że wielu przedsiębiorców z Polski nie jest gotowych, aby rozpocząć projekty w Afryce. Możliwości jest tam bardzo dużo, ale istnieje pewna bariera mentalna.

–  Przede wszystkim trzeba zacząć. Kiedy zaczynamy, to jak przy każdym projekcie biznesowym, pojawiają się problemy. Jeśli zarządzamy tym prawidłowo, identyfikujemy ryzyka, nie spieszymy się, zdobywamy wiedzę, to poradzimy sobie. Oczywiście, w Afryce niektóre rzeczy trwają dłużej – przyznał.

Prelegent opowiedział o projekcie realizowanym w Tanzanii, w rejonie Kilimandżaro, obejmującym kilka tysięcy farmerów, przetwórców mleka, przy udziale polskich przedsiębiorców. Projekt ma zakończyć się za 2 lata.

– Chcemy włączać lokalnych farmerów w Tanzanii, by rozwijać produkcję mleczną. To okazja dla polskiego biznesu – mówił Zduńczyk.

Jak dodał, w prowadzeniu biznesu w Afryce liczy się nie tylko realizacja danego projektu, lecz także współpraca z miejscową ludnością, pomoc w ich rozwoju i zdobywaniu przez nich nowych umiejętności. W Afryce trzeba łączyć własne cele biznesowe z celami na miejscu. Rozwijając własne firmy, można jednocześnie kreować tam przyszłość.

–  Założenia ekonomiczne to nie wszystko. Rozwój biznesu w Afryce to coś więcej niż zarządzanie przez Exel – podkreślał.

Krzysztof Zamasz, członek zarządu Luma Holding, opowiedział o swoich inwestycjach w Afryce. Jak wymienił, przez ostatni rok pracował w Rwandzie, Kongo, Ugandzie, Tanzanii i Kenii dla funduszu inwestycyjnego. Miłość do Afryki pojawiła się już kilka lat temu, kiedy z Adamem Mokryszem z firmy Mokate stwierdzili, że chcą zrobić ekspansję na Kenię i Afrykę Południową.

– Mając bardzo komfortowe życie w Polsce, postanowiłem udowodnić sobie i otoczeniu, że bycie na szczycie to nie wszystko. Pojechałem na konferencję i zostałem hutnikiem, zwolniłem się z metropolii i wziąłem bezpłatny urlop na politechnice. W Rwandzie kupiliśmy hutę cyny. Zrobiliśmy projekt wspólnie ze spółką państwową – wspominał prelegent.

– Dla mnie najważniejsze jest to, że  poznałem bardzo dużo wartościowych ludzi i dla nich chcę tam się rozwijać, pomóc, dać swoje doświadczenie i wiedzę. O Afryce trzeba mówić od strony duszy, relacji, nie państw i rządów, ale ludzi – radził Krzysztof Zamasz.

Członek zarządu Luma Holding przyznał, że Afryka nauczyła go pokory.  Największym wyzwaniem było pozyskanie minerału potrzebnego do działania huty.

– Afryka daje możliwość przełamania wewnętrznych słabości, ale wymaga cierpliwości. Inwestorzy, którzy chcą inwestować, muszą mieć cierpliwość. To są inwestycje długoterminowe – tłumaczył.

Temesgen Tilahun, zastępca komisarza, Ethiopian Investment Commission, przedstawił możliwości biznesowe Etiopii. Jak podkreślił, Afryka posiada ogromne zasoby, ale inwestycje krajów rozwiniętych w Afryce powinny być motywowane głównie powodami humanitarnymi.

Prelegent przyznał, że na tamtejszym rynku mogą pojawić się wyzwania (np. problemy polityczne w poszczególnych krajach), ale możliwości, jakie daje ten kontynent, je znacznie przewyższają.

– Kontynent afrykański staje się coraz bardziej nowoczesny. Wiele krajów modyfikuje swoje polityki i tworzy możliwości dla biznesu – podkreślał Temesgen Tilahun.

Jego zdaniem bardzo dużo możliwości daje właśnie Etiopia. Gospodarka tego kraju rośnie bardzo szybko, a rząd zobowiązał się, by do 2025 r. był to kraj o średnich dochodach.

– Etiopia staja się konkurencyjna dla firm. Mamy obecnie ok 50 reform, żeby stworzyć warunki jak najbardziej korzystne dla biznesu. Oferujemy pakiety zachęt, także zachęty finansowe. Wizja krajowa jest przejrzysta. Istnieje wiele branż, które mogą być bardzo lukratywne dla firm z Europy, np. branża farmaceutyczna – zachęcał.

Tilahun podkreślił jednocześnie, że każdy inwestor startujący w Afryce powinien być nie tylko partnerem biznesowym, ale też partner do rozwoju. Zapewnił, że jego kraj jest gotowy, żeby wspierać polskie inwestycje. – Tworzymy odpowiedni klimat inwestycyjny – powiedział.

Jerzy Pietrucha, prezes zarządu, CEO Pietrucha Sp. z o.o. International Sp.k., opowiedział o historii swojej firmy i jej wejściu na rynki afrykańskie.

– Jestem przedstawicielem trzeciego pokolenia rodziny, która od blisko 60 lat tworzy Grupę Pietrucha. Ekspansja zagraniczna jest u nas ściśle związana z sukcesją i dywersyfikacją portfolio. Ok 2012 r. wprowadziliśmy produkty techniczne stosowane przy budowie rzek, projektach drogowych i kolejowych. Pojawiliśmy się w pewnej niszy, więc szukaliśmy nowych rynków. Skupiliśmy się na dwóch kierunkach: Azji Południowo-Wschodniej i Afryce – opowiadał prelegent.

Ze względu na to, że w Afryce głównymi wykonawcami są podmioty chińskie, tureckie i egipskie (głównie o kapitale państwowym), firma musiała zmienić podejście i prowadzić sprzedaż pośrednio.

Jego zdaniem, polskie przedsiębiorstwa planujące ekspansję w Afryce muszą mieć solidne fundamenty i zaplecze finansowe oraz kadry, które będą potrafiły poruszać się w bardzo zróżnicowanym, wielokulturowym środowisku. Ważny jest też właściwy partner w każdym regionie oraz taki produkt, który nie będzie kopią czegoś, co już występuje na tych rynkach.

– W Afryce trzeba być, a nie bywać. Musimy też zdawać sobie sprawę, że ekspansja zagraniczna jest szalenie drogim i czasochłonnym procesem, który nie zawsze może się skończyć się sukcesem – dodał.

Araya Kidane, dyrektor pionu biznesu Ministerstwa Spraw Zagranicznych z Etiopii, zwrócił uwagę na znaczenie dyplomacji gospodarczej w biznesie.

 –  Mamy ponad 60 misji dyplomatycznych, z czego 15 w Europie. Obecnie chcemy znaleźć reprezentację w Europie Środkowo-Wschodniej – mówił prelegent.

Dyrektor pionu biznesu Ministerstwa Spraw Zagranicznych z Etiopii opowiadał o działaniach Etiopii mających na celu przyciągnięcie inwestycji zagranicznych, większej liczby turystów i przedsiębiorców oraz promocję handlu zagranicznego i znalezienie rynków dla produktów eksportowych.

– Zwracamy uwagę na transfer technologii i know-how z krajów rozwiniętych, takich jak Polska. Mamy coraz bliższe relacje z krajami europejskimi. Większość naszych produktów eksportowych przeznaczona jest do Unii Europejskiej – tłumaczył.

Araya Kidane podkreślił, że w Etiopii istnieją olbrzymie możliwości inwestycji. –  Chcemy spotkać firmy zainteresowane inwestowaniem w Etiopii i pokazać możliwości inwestowania. Rozpocznijmy bezpośrednią współpracę. Nie handlujmy prze kraje trzecie – apelował.

Daniel Janusz, prezes zarządu Feerum, opowiedział o inwestycjach firmy w Afryce oraz podkreślił znaczenie przechowywania żywności na tym kontynencie.

– Obecnie mamy jedno z największych i najnowocześniejszych przedsięwzięć produkujących wysokozaawansowane technologie do przechowywania nasion zbóż – mówił podczas debaty "Forum Afryka-Europa Centralna, inwestycje".

Firma koncentruje się na projekcie dla tanzańskiego rządu. – Budujemy elewatory do przechowywania ziarna kukurydzy w ilości blisko 200 tys. m3 – tłumaczył Daniel Janusz.

–  Chcemy zadbać o lepsze przechowywanie żywności, tak by było mniej narażone na zepsucie –  mówił.

Feerum pracuje też nad wprowadzeniem na nasz rodzimy rynek ekspandowanych ziaren teff. Produkt jest na razie w fazie testów.

Maurice Dezou, West Africa Consultant, International Business Festival, podkreślił, że Afryka jest bardzo złożonym kontynentem. Jeśli planuje się inwestować w tym rejonie, należy znaleźć odpowiedniego lokalnego pośrednika i doradcę, rozumiejącego obie kultury.

Jak stwierdził, dziś widać duże zainteresowanie Afryką. W Europie kończą się surowce, natomiast Afryka wciąż ma olbrzymie bogactwa. Bardzo rozwija się też technologicznie. – Inwestycje w Afrykę cyfrową są bardzo lukratywne. Za kilka lat Afryka prześcignie Indie w technologii – tłumaczył. Afryka to także produkty spożywcze: kawa, kakao czy zboża. Kontynent jest też słynny z muzyki, sztuki i różnych form kreatywności. 

– Kultura w Afryce jest bardzo zróżnicowana. Istnieje wiele grup etnicznych, kultur i języków. W przyszłości ci młodzi ze względu na kontakt z tak wieloma językami będą bardzo kreatywni. Poczekajcie, w 2040 r. zobaczycie, jak to będzie wyglądało – mówił Maurice Dezou.

Prelegent EEC 2019 podkreślił, że każdy biznes w Afryce musi być etyczny, a strategia inwestowania na tym kontynencie musi opierać się na rozumieniu kultury oraz na kontakcie z odpowiednimi ludźmi.

– Nie jedźcie do Afryki po to, żeby nam pomóc, ale po to, żeby pomóc sobie i nam. Chodzi o równowagę. To jest bardzo ważne – podsumował.

Amare Asgedom, Deputy CEO Industrial Parks Development Cooperation, pokreślił znaczenie parków przemysłowych. Są one Afryce bardzo potrzebne, także do zwiększenia udział przemysłu w PKB. Prelegent opowiedział również o wyzwaniach logistycznych.

–  Staramy się łączyć parki przemysłowe z portami i autostradami.  Mamy lotniska w prawie wszystkich parkach przemysłowych – tłumaczył prelegent. 

wyszukiwarki

  • praca
  • nieruchomości
  • komunikaty
  • obiekty konferencyjne
* wyszukiwanie zaawansowane

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.