Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

  • Patronat medialny
  • Patronat medialny
  • Organizator

ING Bank Śląski na spotkaniu z przedstawicielami najważniejszych firm z branży żywnosciowej zaprezentował najnowszy raport pt. "Przemysł spożywczy w Polsce". Eksperci banku omówili także perspektywy rozwoju rynku - bariery, wyzwania i szanse. Swój udział w spotkaniu mieli także przedsiębiorcy. Przedstawiciele branży dyskutowali w czasie zorganizowanej debaty o wynikach i wnioskach wynikających z raportu, dzielili się swoimi spostrzeżeniami i obawami. Patronem medialnym wydarzenia był miesięcznik "Rynek Spożywczy" oraz serwis internetowy portalspożywczy.pl.

Polskie firmy z branży spożywczej, za sprawą integracji z Unią Europejską, znacznie zwiększyły nakłady inwestycyjne. Jak wynika z raportu ING, przygotowanego przy współpracy z instytutem Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, obecna wartość inwestycji przekracza już 7 mld zł. Większość przedsiębiorstw korzystało z funduszy europejskich.

- Przemysł spożywczy w Polsce skorzystał na wejściu do Unii Europejskiej. Blisko dwie trzecie firm odczuło w ciągu ostatnich trzech lat poprawę swojej sytuacji ekonomicznej - mówiła w czasie prezentacji raportu Renata Dutkiewicz, dyrektor zarządzająca sektorem spożywczym w ING Banku.

Renata Dutkiewicz zwróciła także uwagę, że w najbliższych latach, mimo stałego napływu funduszy unijnych, rosnącego eksportu i spożycia wewnętrznego oraz optymizmu przedsiębiorców, można oczekiwać spowolnienia dotychczasowego tempa wzrostu.

Mateusz Szczurek, główny ekonomista ING w swoim wystąpieniu wyjaśnił, że wśród największych wyzwań, z którymi będzie musiała zmierzyć się branża, będzie zmienność cen na światowych rynkach i preferencji konsumentów. - Wydarzenia z ostatnich miesięcy pokazują, jak łatwo konsumenci potrafią zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe: szybko drożejące produkty zastępują wyrobami tańszymi. Stwarza to zagrożenie dla przedsiębiorstw o wąskiej specjalizacji - dodał Mateusz Szczurek.

Ekonomista wskazywał także, że polska waluta będzie się nadal umacniać. Będzie to jeden z głównych czynników, obok rosnących kosztów pracy, który może osłabić eksport polskich produktów.

- Naszym dotychczasowym atutem na rynkach zagranicznych były atrakcyjne, niskie ceny. Wzrost cen energii oraz rosnące płace powodują, że przewaga względem producentów z innych krajów europejskich jest coraz mniejsza - zauważył podczas panelu dyskusyjnego Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Jego zdaniem brak silnych i dobrze rozpoznawalnych marek może stanowić utrudnienie w utrzymaniu obecnej pozycji na rynkach zagranicznych. Podkreślił potrzebę utworzenia jasnej i długoletniej strategii promocji polskich produktów za granicą.

Według Andrzeja Falińskiego, dyrektora Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, warto prowadzić rozmowy z dużymi sieciami handlowymi. - To za ich pośrednictwem możemy zaistnieć na stołach Europy i całego świata - powiedział Faliński. Podkreślił też znaczenie polskich sieci delikatesowych, które już stawiają pierwsze kroki za granicą. - One będą podbijać kolejne rynki - dodał.

Piotr Mamrowicz, dyrektor generalny "Stołu Polskiego" - spółki należącej do PKM Duda, zwrócił natomiast uwagę na potrzebę konsolidacji branży mięsnej. - Dużym firmom jest łatwiej konkurować, stawiać warunki i negocjować z sieciami - zauważył.

Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej dodał, że ważne jest wpierw tworzenie silnej pozycji w kraju. - Powiedzenie "bliższa koszula ciału" wydaje się nam prawdziwe, dlatego eksportujemy zaledwie 2,5-3 proc. krajowej produkcji - wyjaśnił.

Prelegenci potwierdzili również, że dużym problemem dla branży jest bardzo silna pozycja przetargowa dystrybutorów. - Trzeba pamiętać, że partnerem dużych są inni duzi, a kupujący ma zawsze przewagę - zauważył Faliński.

- Producenci muszą przede wszystkim nauczyć się rozmawiać z wielkimi dystrybutorami - podkreślił Andrzej Gantner.

ING Bank Śląski swój najnowszy raport "Przemysł spożywczy w Polsce" opracował we współpracy z ekspertami instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Zawarł w nim również wnioski z badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorstw działających na polskim rynku spożywczym.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.