REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA
REKLAMA
  • Patronat medialny
  • Patronat medialny
  • Organizator

ING Bank Śląski na spotkaniu z przedstawicielami najważniejszych firm z branży żywnosciowej zaprezentował najnowszy raport pt. "Przemysł spożywczy w Polsce". Eksperci banku omówili także perspektywy rozwoju rynku - bariery, wyzwania i szanse. Swój udział w spotkaniu mieli także przedsiębiorcy. Przedstawiciele branży dyskutowali w czasie zorganizowanej debaty o wynikach i wnioskach wynikających z raportu, dzielili się swoimi spostrzeżeniami i obawami. Patronem medialnym wydarzenia był miesięcznik "Rynek Spożywczy" oraz serwis internetowy portalspożywczy.pl.

Polskie firmy z branży spożywczej, za sprawą integracji z Unią Europejską, znacznie zwiększyły nakłady inwestycyjne. Jak wynika z raportu ING, przygotowanego przy współpracy z instytutem Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, obecna wartość inwestycji przekracza już 7 mld zł. Większość przedsiębiorstw korzystało z funduszy europejskich.

- Przemysł spożywczy w Polsce skorzystał na wejściu do Unii Europejskiej. Blisko dwie trzecie firm odczuło w ciągu ostatnich trzech lat poprawę swojej sytuacji ekonomicznej - mówiła w czasie prezentacji raportu Renata Dutkiewicz, dyrektor zarządzająca sektorem spożywczym w ING Banku.

Renata Dutkiewicz zwróciła także uwagę, że w najbliższych latach, mimo stałego napływu funduszy unijnych, rosnącego eksportu i spożycia wewnętrznego oraz optymizmu przedsiębiorców, można oczekiwać spowolnienia dotychczasowego tempa wzrostu.

Mateusz Szczurek, główny ekonomista ING w swoim wystąpieniu wyjaśnił, że wśród największych wyzwań, z którymi będzie musiała zmierzyć się branża, będzie zmienność cen na światowych rynkach i preferencji konsumentów. - Wydarzenia z ostatnich miesięcy pokazują, jak łatwo konsumenci potrafią zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe: szybko drożejące produkty zastępują wyrobami tańszymi. Stwarza to zagrożenie dla przedsiębiorstw o wąskiej specjalizacji - dodał Mateusz Szczurek.

Ekonomista wskazywał także, że polska waluta będzie się nadal umacniać. Będzie to jeden z głównych czynników, obok rosnących kosztów pracy, który może osłabić eksport polskich produktów.

- Naszym dotychczasowym atutem na rynkach zagranicznych były atrakcyjne, niskie ceny. Wzrost cen energii oraz rosnące płace powodują, że przewaga względem producentów z innych krajów europejskich jest coraz mniejsza - zauważył podczas panelu dyskusyjnego Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Jego zdaniem brak silnych i dobrze rozpoznawalnych marek może stanowić utrudnienie w utrzymaniu obecnej pozycji na rynkach zagranicznych. Podkreślił potrzebę utworzenia jasnej i długoletniej strategii promocji polskich produktów za granicą.

Według Andrzeja Falińskiego, dyrektora Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, warto prowadzić rozmowy z dużymi sieciami handlowymi. - To za ich pośrednictwem możemy zaistnieć na stołach Europy i całego świata - powiedział Faliński. Podkreślił też znaczenie polskich sieci delikatesowych, które już stawiają pierwsze kroki za granicą. - One będą podbijać kolejne rynki - dodał.

Piotr Mamrowicz, dyrektor generalny "Stołu Polskiego" - spółki należącej do PKM Duda, zwrócił natomiast uwagę na potrzebę konsolidacji branży mięsnej. - Dużym firmom jest łatwiej konkurować, stawiać warunki i negocjować z sieciami - zauważył.

Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej dodał, że ważne jest wpierw tworzenie silnej pozycji w kraju. - Powiedzenie "bliższa koszula ciału" wydaje się nam prawdziwe, dlatego eksportujemy zaledwie 2,5-3 proc. krajowej produkcji - wyjaśnił.

Prelegenci potwierdzili również, że dużym problemem dla branży jest bardzo silna pozycja przetargowa dystrybutorów. - Trzeba pamiętać, że partnerem dużych są inni duzi, a kupujący ma zawsze przewagę - zauważył Faliński.

- Producenci muszą przede wszystkim nauczyć się rozmawiać z wielkimi dystrybutorami - podkreślił Andrzej Gantner.

ING Bank Śląski swój najnowszy raport "Przemysł spożywczy w Polsce" opracował we współpracy z ekspertami instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Zawarł w nim również wnioski z badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorstw działających na polskim rynku spożywczym.

POLECAMY W SERWISACH