Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WYDARZENIA/KONFERENCJE

Aby obniżyć koszty i ryzyko związane z łańcuchem dostaw trzeba stosować mierniki, którą dadzą konkretne, twarde dane, a także trzeba mieć zaufanie do kooperantów i tam gdzie jest to możliwe i nie łamie tajemnicy handlowej, musi mieć miejsce wzajemna wymiana informacji - powiedział Krzysztof Trojanowski, Członek Zarządu, Dyrektor Logistyki, Stokrotka podczas sesji "Łańcuch dostaw przyszłości - nowe modele współpracy dostawców i handlu" na V Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

W opinii Artura Turskiego, Dyrektora Łańcucha Dostaw, Ambra SA, dzielenie się informacjami w łańcuchu dostaw wymaga wzajemnego zaufania i zrozumienia, że tylko ściśle współpracując można obniżać koszty i zyskiwać przewagi konkurencyjne. - Pod tym względem Polska jest daleko w tyle za Niemcami. Nasza firma działa także na tamtym rynku, stąd widzimy różnice - zaznacza. Podkreśla, że trzeba szukać oszczędności w nowych obszarach łańcucha dostaw np. poprzez eliminację zbędnych procedur. Zaznaczył także, iż w jego ocenie jeszcze daleko w Polsce do wprowadzenia systemu FMI.

Jako przykład zaufania i profesjonalnego podejścia do tematu Piotr Pietrzykowski, Prezes Zarządu, Green Factory Logistics Sp. z o.o. Sp.k. podał fakt, że jego firma współpracuje z dwoma wzajemnie konkurencyjnymi przedsiębiorstwami z branży rybnej. - Każda z tych firm podała nam bardzo wrażliwe dane, które były niezbędne do dobrego dopasowania usługi, ale te informacje nie wypływają na zewnątrz - powiedział prezes Green Factory.

Z kolei przedstawiciel Lactalis Polska Sp. z o.o. zwrócił uwagę na konieczność posiadania twardych danych sprzedażowych. - Tylko mając świadomość wielkości sprzedaży można odpowiednio reagować. Przepływ informacji pomiędzy dystrybutorem, firmą logistyczną a producentem pozwala na uniknięcie pojawienia się niedoborów na półkach sklepowych z jednej strony, a powstawaniem zbyt dużych zapasów magazynowych z drugiej - powiedział Marcin Wakuła, Dyrektor Łańcucha Dostaw, Lactalis Polska.

Na znaczenie wyborów dokonywanych przez konsumentów zwrócił uwagę Dariusz Kierski, Dyrektor Logistyki na Polskę, ITM Polska. - Mamy konflikt interesów pomiędzy firmami handlowymi i producentami. Różne targety sprzedaży są często pokrycia w rzeczywistości. Tymczasem co, gdzie i kiedy logistyka powinna dostarczyć powinni decydować konsumenci. Wyzwaniem jest jak integrować wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Logistyka jest często traktowana jak centrum kosztów, a jej głos nie zawsze jest brany pod uwagę. Nie zawsze logistyka ma siłę przebicia, aby inni uczestnicy łańcucha dostaw brali pod uwagę informacje z firm i działów logistycznych - mówił Dariusz Kierski.

Rolę danych i możliwości jakie dają, aby ułożyć właściwie łańcuch dostaw podniósł Maurycy Szczęsny, Członek Zarządu, Kaufland Polska Markety Sp. z o.o. - Ułożenie kalendarza dostaw dostosowanego do wielkości sprzedaży pozwala zaoszczędzić konkretne sumy - mówił Maurycy Szczęsny. Podkreślił znaczenie wizjonerskich rozwiązań, które pozwalają lepiej dostosować usługi do potrzeb finalnego konsumenta.

Koresponduje to z danymi, jakie przytoczył Janusz Liber, doradca ds. zapobiegania stratom w łańcuchu dostaw oraz zarządzania obszarami powiązanymi, Alma Market SA. Z podanych danych statystycznych wynika, że brak towaru na półce to duże ryzyko dla sieci handlowej. Aż 40 proc. konsumentów rezygnuje z zakupów lub kupuje w innym miejscu. - W łańcuch dostaw nie ma elementu, które nie ponoszą ryzyka. Wszyscy jesteśmy zależni od konsumentów - podkreślił.

Wiele uwagi paneliści poświęcili tematowi minimalizowania strat. - Unikanie strat to wspólny interes wszystkich. Za straty ktoś zawsze musi zapłacić, dlatego w interesie wszystkich uczestników łańcucha dostaw jest pracować nad ich unikaniem, bądź zminimalizowaniem - mówiła Kinga Di Salvo, Senior Manager Customer Service&Asset Management, CHEP Polska Sp. z o.o.

Janusz Liber podał, że 30 proc. strat w logistyce, to zniszczenia bądź uszkodzenia towaru w transporcie, a 6 proc. to oszustwa dostawców. - Możemy zmniejszyć rozmiary zniszczeń. Udało się nam praktycznie wyeliminować straty intencjonalne, natomiast zniszczenia także systematycznie spadają - mówił Artur Turski. Aby zwiększyć kontrolę i wyeliminować kradzieże, montuje się w magazynach systemy monitoringu, można stosować zaostrzone kryteria zatrudniania ludzi itd.

Podczas debaty rozmawiano także o trendach rozwoju logistyki w ogóle, jak i łańcucha dostaw. - Obecnie koszty transportu nie rosną, ale w perspektywie średniookresowej koszty wzrosną, a to wymusi konsolidację rynku logistycznego, podobną do tej, jak nastąpiła w krajach Europy zachodniej - uważa Artur Turski.

Z kolei Maurycy Szczęsny zwrócił uwagę, że mamy nad podaż środków transportu, co powoduje spadek cen. - Po zakończeniu inwestycji z wiązanych z mistrzostwami Euro 2012, wiele firm nie ma co robić z posiadanymi ciągnikami. Decydują się one na obniżenie stawek, aby wykorzystać posiadany tabor - mówił Maurycy Szczęsny podkreślając równocześnie, że aż 40 proc. przejazdów, to przejazdy tzw. puste, co wskazuje na brak kompleksowego zarządzania transportem.

Natomiast Krzysztof Trojanowski mówił o czynnikach na które branża ma wpływ, i na które nie ma wpływu. - Nie mamy wpływu na ceny paliw czy obowiązujące prawo, możemy natomiast wpływać na zmniejszanie strat czy bezpieczeństwo, ale nie możemy dać się zwariować - do wszystkiego należy podchodzić ze zdrowym rozsądkiem.

Dużym wyzwaniem dla logistyki i organizacji łańcucha dostaw będzie upowszechnienie się e-handlu. Paneliści wskazywali, że w Polsce w 2020 roku aż 90 proc. społeczeństwa będzie miało dostęp do internetu. Rynek sklepów tradycyjnych się kończy, nadchodzi era handlu internetowego. Zrobienie zakupów w tradycyjnym sklepie zajmuje średnio ok. 28 minut, handel internetowy pozwala na dużą oszczędność czasu i wygodę. - Rozwój handlu elektronicznego będzie wielkim wyzwaniem dla łańcucha dostaw. Ciekawe rozwiązanie wprowadziło Tesco w Wielkiej Brytanii. Mianowicie, po złożeniu elektronicznego zamówienia, konsument wracając z pracy odbiera skompletowane wcześniej zakupy. Wygląda to trochę jak McDrive w McDonalds - mówił Maurycy Szczęsny.

Podsumowując dyskusję, Krzysztof Trojanowski powiedział, że trzeba łączyć i wykorzystywać wszelkie możliwe synergie. Wówczas logistyka może stać się źródłem przewagi konkurencyjnej.

W debacie uczestniczyli: Kinga Di Salvo - Senior Manager Customer Service&Asset Management, CHEP Polska Sp. z o.o.; Dariusz Kierski - Dyrektor Logistyki na Polskę, ITM Polska Sp. z o.o.; Piotr Pietrzykowski - Prezes Zarządu, Green Factory Logistics Sp. z o.o. Sp.k.; Maurycy Szczęsny - Członek Zarządu, Kaufland Polska Markety Sp. z o.o.; Krzysztof Trojanowski - Członek Zarządu, Dyrektor Logistyki, Stokrotka Sp. z o.o.; Artur Turski - Dyrektora Łańcucha Dostaw, Ambra SA; Marcin Wakuła - Dyrektor Łańcucha Dostaw, Lactalis Polska Sp. z o.o.

Moderatorem dyskusji był Janusz Liber - Doradca ds. Zapobiegania Stratom w Łańcuchu Dostaw oraz Zarządzania Obszarami Powiązanymi, Alma Market SA

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.