Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

  • Sponsor główny
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Organizator
  • Organizator

W tym roku po raz pierwszy redakcja Rynku Spożywczego oraz serwisu portalspozywczy.pl przyznała nagrody dla firm z branży żywnościowej. Wręczenie nagród odbyło się 11 grudnia podczas I Forum Rynku Spożywczego w warszawskim hotelu Sheraton.

Celem naszych nagród jest wspieranie pozytywnych zmian zachodzących w polskiej branży spożywczej. Wyróżnieniami Rynku Spożywczego nagradzamy firmy, produkty, innowacje oraz wydarzenia, które ostatnio wyróżniły się w polskim sektorze żywnościowym w ostatnim czasie. Nie nagradzamy za "całokształt działalności", lecz za konkretny aspekt działań.

Nagrodzone zostały firmy, osoby i instytucje związane z branżą żywnościową. Nagrody przyznaliśmy w czterech kategoriach: Lider rynku spożywczego, Produkt rynku spożywczego, Innowacja rynku spożywczego oraz Wydarzenie rynku spożywczego. Wszystkie przyznane nagrody były równorzędne.

Nagrody wręczał, wraz z Janem Bazylem Lipszycem, redaktorem naczelnym Rynku Spożywczego i Wojciechem Kuśpikiem, Prezesem Grupy PTWP - Andrzej Chmielecki, wiceprezes zarządu Banku BGŻ (główny sponsor Forum).

Lider rynku spożywczego

W kategorii Lider rynku spożywczego nagrodzone zostały cztery firmy.

Grupa Handlowa Emperia i Prezes Zarządu Artur Kawa za stworzenie, głównie poprzez liczne przejęcia, stabilnej i dobrze rozwijającej się grupy, łączącej handel detaliczny z hurtowym. Firma przeszła drogę od małej hurtowni do holdingu, potrafiła z wyspecjalizowanej grupy hurtowej w ciągu trzech lat stać się liderem polskiego rynku detalicznego. Obecnie Grupa Handlowa Emperia z sukcesem rozwija równolegle kilka sieci sklepów franczyzowych, prowadząc jednocześnie zaawansowane prace nad unikalnym projektem integracji sieci dystrybucyjnej pod marką Tradis. Jest partnerem handlowym dla ponad 50 tys. polskich sklepów. Spółki dystrybucyjne należące do Emperii mają 70 magazynów dystrybucyjnych w całej Polsce, zaś sieci detaliczne zarządzane przez spółkę prowadzą ponad 2 tys. sklepów i supermarketów. Roczne przychody grupy przekraczają 4,5 mld zł. Od 2002 roku Emperia jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Nagrodę odebrał, w imieniu Artura Kawy, Wojciech Kruszewski, prezes Zarządu Lewiatan'94 Holding SA spółki należącej do Grupy Handlowej Emperia.

Kolejną nagrodę w kategorii Lider rynku spożywczego otrzymał Polski Koncern Mięsny DUDA SA i Prezes Zarządu Maciej Duda za realizację kompletnej strategii rozwoju, m.in poprzez przejęcia, za integrację poziomą i pionową, która może być wzorem dla branży mięsnej. PKM Duda jest przykładem rozwoju od lokalnej firmy do giełdowej spółki, zajmującej czołową pozycję w swojej branży, odważnie inwestującej, także za granicą. Spółka może pochwalić się dobrymi wynikami finansowymi, m.in. dzięki temu, że konsekwentnie rozbudowuje zaplecze surowcowe i moce produkcyjne. Rozbudowuje też własną dystrybucję. Pozycja PKM Duda na rynku się umacnia.

Nagrodę odebrał prezes Maciej Duda.

Następną nagrodę w tej kategorii otrzymała Grupa Maspex Wadowice i Prezes Zarządu Krzysztof Pawiński za ekspansję zagraniczną w bardzo konkurencyjnych branżach napojów i przetworów zbożowych oraz za zachowanie jednocześnie pozycji lidera na rynku krajowym. Maspex jest jednym z nie tak licznych przykładów udanego rozwoju poza granicami Polski, jest liderem nie tylko krajowym, ale także europejskim. Po serii udanych przejęć stał się właścicielem marek popularnych na rynkach krajów Europy Środkowo-Wschodniej i jest liderem w branży soków i napojów w Polsce, Czechach i na Słowacji oraz wiodącym producentem w Bułgarii, Rumunii i na Węgrzech. W skład Grupy Maspex wchodzi 9 polskich i 10 zagranicznych spółek, które w 2007 roku osiągnęły razem 2,3 mld zł przychodów.

Nagrodę odebrał, w imieniu Krzysztofa Pawińskiego, Julian Pawlak - członek Rady Nadzorczej Grupy Maspex Wadowice.

Jako czwarta, nagrodę w kategorii Lidera rynku spożywczego otrzymała firma Kofola-Hoop SA za stworzenie w wyniku odważnej fuzji największego koncernu napojowego, która działa obecnie na pięciu rynkach Europy Środkowej i Wschodniej o rocznych obrotach ponad 1,4 mld zł. Kofola-Hoop jest przykładem firmy, która powstała poprzez połączenie spółek z różnych krajów i udało jej się zachować wartość krajowych marek. Obie spółki podczas swojej około piętnastoletniej historii przekształciły się z małych przedsiębiorstw aż do dzisiejszej postaci czołowych europejskich producentów napojów. Kofola-Hoop formalnie rozpoczęła działalność 2 czerwca 2008 r.

Nagrodę odebrał Pan Vassilen Tzanov, prezes zarządu Hoop Polska.

Produkt rynku spożywczego

W kategorii: Produkt rynku spożywczego - wyróżnienia otrzymały trzy firmy.

Jako pierwsza nagrodę otrzymała firma Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy za wykreowanie silnej marki Serka Wiejskiego w bardzo konkurencyjnej branży. Piątnica opracowała własną recepturę serka tego typu - z pasteryzowanych ziaren sera i śmietany i jako pierwsza wprowadziła go na polski rynek. Serek Wiejski ma 60 proc. udziału w tym segmencie rynku. Piątnica jest jednym z największych na świecie producentów tego typu serka, jest też krajowym liderem w produkcji śmietany i twarogów. Spółdzielnia wylansowała produkt w asortymencie szczególnie trudnym i utrzymuje jego wysoką jakość, jest też liczącą się firmą, będącą od lat w czołówce branży. Należy do najdynamiczniej rozwijających się polskich firm, z ponad 20 proc. dynamiką wzrostu przychodów, a właścicielom-rolnikom od lat płaci najwyższe stawki za dostarczane mleko.

Nagrodę odebrał Tomasz Głasek, dyrektor Działu Handlowego OSM Piątnicy.

Kolejną nagrodę otrzymała Kompania Piwowarska SA za za utrzymanie czołowej pozycji Piwa Tyskiego na rynku. Tyskie jest zdobywcą licznych nagród, liderem w rankingach konsumenckich i największą polską marką w branży spożywczej, a Kompania największą firmą w tej branży.
Kompania Piwowarska jest obecnie liderem nie tylko na krajowym rynku, ale także jako eksporter polskiego piwa. W pierwszych ośmiu miesiącach roku 2008 r. sprzedaż Kompanii Piwowarskiej na rynku krajowym wyniosła 10,7 miliona hektolitrów. Osiągnięty w tym czasie wzrost sprzedaży rzędu 7,2 proc. jest znacznie wyższy niż średnia w branży - 4,2 proc. W ciągu ośmiu miesięcy KP utrzymywała pozycję lidera w dziedzinie eksportu polskiego piwa; sprzedaż firmy za granicą wyniosła ponad 322 tysiące hektolitrów (wzrost o około 70 proc.). Główną marką eksportową, którą doskonale rozpoznają konsumenci ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Niemiec jest właśnie Tyskie.

Nagrodę odebrał Kevin Brownsey - wiceprezes ds. sprzedaży, dystrybucji i marketingu.

Następną nagrodą w tej kategorii otrzymała firma Danone Sp. z o.o. i produkty Actimel i Activia za trwałe wprowadzenie na rynek produktów probiotycznych, pierwszych tego typu w polskim mleczarstwie. Actimel był pierwszym mlecznym produktem probiotycznym, wprowadzonym na rynek w 2001 roku, rok później pojawiła się Activia, która obecnie jest dostępna w kilku odmianach - jako jogurt, napój i musli. Danone stale poszerza asortyment swoich wyrobów probiotycznych, także o produkty dla dzieci, będąc wzorem dla konkurencji. Starannie bada działanie probiotyków. Jest sponsorem i organizatorem konferencji na temat zdrowej żywności, stale popularyzuje produkty probiotyczne i prowadzi działania edukacyjne i promocyjne służące wzrostowi w społeczeństwie wiedzy na temat zdrowego odżywiania.

Nagrodę odebrała Ewa Zacharewicz - Senior Manager Zdrowie i Żywienie w Danone Sp. z o.o

Innowacja rynku spożywczego

W tej kategorii nagrodziliśmy dwie firmy.

Nagrodę otrzymało Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe BOMI SA za doskonałe wyczucie trendów rynkowych i potrzeb konsumenta, a także znalezienie niszy, która pozwoliła firmie w ciągu ostatnich dwóch lat przeobrazić się w jedną z najbardziej rozpoznawalnych delikatesowych sieci handlowych w Polsce. Również za wykreowanie marki, która dzisiaj jednoznacznie kojarzy się konsumentom z najwyższą jakością.
Firma przyjęła nową na polskim rynku strategię budowy grupy kapitałowej opartej na rozwoju koncepcji sklepów z "wyższej półki" czyli delikatesów i supermarketów premium. Bomi stworzyło nową jakość w handlu detalicznym, skutecznie wylansowało własną silną markę. Jednocześnie Grupa efektywnie wykorzystała do budowania swojego potencjału i wartości debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Licząca ponad 30 sklepów, sieć Bomi jest obecnie największym polskim detalistą w segmencie delikatesowym. W skład Grupy wchodzi również ponad 1200 placówek Rast i Rabat Pomorze. Spółka buduje także struktury dystrybucyjne. Skuteczność obranej przez Grupę Bomi strategii potwierdzają wyniki finansowe firmy.

Nagrodę odebrał Andrzej Wojciechowicz, prezes zarządu PPH BOMI SA.

Następna nagroda przypadła Programowi Rekarton za stworzenie porozumienia na rzecz rozwoju systemu zbierania i recyclingu wielowarstwowych opakowań po płynnej żywności oraz za wdrożenie jego funkcjonowania. Program jest dobrowolnym zrzeszeniem wiodących producentów opakowań trudno poddających się recyklingowi i wyprzedza uregulowania prawne w tej dziedzinie. Należą do niego 34 firmy, m.in. Mlekpol, Mlekovita, OSM Kościan, firmy z grupy Maspex, Agros, Hortex i Sokpol. Koszty administracyjne programu pokrywają producenci opakowań - Tetra Pak, SIG Combibloc i Elopak, a strategicznym partenerem są zakłady papiernicze MONDI Świecie SA. Program wspomaga finansowo sortownie odpadów komunalnych, gminy oraz firmy zajmujące się zbiórką odpadów. Rekarton jest instytucją non profit.

Nagrodę odebrał Władysław Janikowski, dyrektor Programu Rekarton.

Wydarzenie rynku spożywczego

Nagrodę otrzymały: Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita i Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol za podjęcie dyskusji o prawdziwej konsolidacji w branży mleczarskiej, za pomysł fuzji, która może być jej początkiem. Mlekpol i Mlekovita są czołowymi firmami w swojej branży. Liczymy na to, że ta inicjatywa i nasza nagroda spowodują, że niezbędna mleczarstwu konsolidacja zacznie się naprawdę. Branży mleczarskiej potrzebny jest wyraźny sygnał, że bez konsolidacji, obniżki kosztów i wzrostu konkurencyjności będzie tracić miejsce na europejskim i światowym rynku.

Nagrodę odebrali: Przemysław Mikołajczyk, dyrektor SM Mlekpol oraz Dariusz Sapiński prezes SM Mlekovita.

POLECAMY W SERWISACH