Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

  • Sponsor główny
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Partner
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Patronat
  • Organizator
  • Organizator

O nadchodzącym kryzysie, największych zagrożeniach i szansach, jakie z niego wynikają dla sektora spożywczego dyskutowano podczas I Forum Rynku Spożywczego "Rynek Spożywczy - europejskie i światowe wyzwania - polska perspektywa", które odbyło się w warszawskim hotelu Sheraton 11 grudnia 2008 roku. W dyskusjach udział wzięło kilkudziesięciu polityków, menedżerów i analityków związanych z przemysłem spożywczym. Ich rozmowom przysłuchiwało się uważnie ponad 500 gości konferencji.

Podczas Sesji Głównej skupiono się na perspektywach branży żywnościowej i polityce państwa. Marek Sawicki, minister rolnictwa podkreślał, że przedsiębiorcy i producenci muszą wykazywać większą wolę do współpracy i konsolidacji. - To w waszych rękach leży potencjał. Nie oglądajcie się na instytucje państwowe, tylko działajcie, a nam zwracajcie jedynie uwagę na utrudnienia, które nie pozwalają wam w pełni rozwijać działalności - mówił Sawicki.

W odpowiedzi przedsiębiorcy zgłaszali swoje uwagi i oczekiwania wobec władzy. - Oczekujemy od rządu i resortu współpracy nad tworzeniem i promowaniem marki polskiej żywności - mówił Jan Kolański, prezes zarządu, Grupy Kapitałowej Jutrzenka SA. Wtórował mi Marek Moczulski, prezes zarządu, Mieszko SA. - Panie ministrze, oczekujemy jasnych zasad działalności gospodarczej. Prawo i urzędnicy są przeciw przedsiębiorcom. Nie wymagamy pomocy finansowej, wymagamy jasnych i przejrzystych reguł działania - mówił Marek Moczulski, który za swoją wypowiedź dostał gromkie brawa.

- Jeżeli popatrzymy w tej chwili jak skomplikowanym mechanizmem jest to, co nazywamy gospodarką żywnościową oraz co mieści się w przedziale "od pola do stołu" i porównamy to ze strukturą ministerstwa rolnictwa, to niestety ta struktura nijak się ma do tego, czego tak naprawdę potrzebuje nowoczesna gospodarka żywnościowa. W tej sytuacji apeluję o powołanie Mniesterstwa Gospodarki Żywnościowej, które ma szansę dopasować strukturę władzy do oczekiwań przedsiębiorców - mówił Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

Maciej Duda, prezes PKM Duda, zwrócił uwagę, że rynek rosyjski jest otwarty tylko częściowo. - Dlatego zwracam się z prośbą do ministra Sawickiego o pomoc w pełnym otwarciu rynków rosyjskiego i chińskiego dla polskich produktów - apelował Maciej Duda.

Natomiast Roman Jagieliński, prezes zarządu Federacji Gospodarki Żywnościowej RP i były minister rolnictwa podkreślał, że brak przewodniej myśli państwa i wsparcia dla przetwórców i producentów. - Gdy byłem ministrem rolnictwa postulowałem utworzenie Agencji Marketingu Artykułów Rolno-Spożywczych. Niestety nie udało sie zrealizować tego pomysłu - ubolewał Roman Jagieliński.

Podczas panelu pt. Handel - Eksport polskich produktów spożywczych przez sieci handlowe, uczestnicy dyskusji próbowali odpowiedzieć czy jest miejsce dla polskich produktów na półkach sklepów działających za granicą.

 - Polskie firmy wytwarzają bardzo dobry produkt finalny. Przykre jest to, że odstajemy jeszcze oprawą marketingową i ze znajomością rynków, na które chcą eksportować. Pozyskanie tej wiedzy jest kosztowne, ale potrzebne - powiedziała Katarzyna Warchał z firmy doradczej Brand Up.

Jednocześnie mawiała przedsiębiorstwa do wykorzystywania strategii marek własnych do wejścia, do zagranicznych sieci handlowych. Jej zdaniem, dają one możliwość bezpiecznego wejścia na wybrany rynek. - Produkty sieciowe dają możliwość nawiązania współpracy z zagranicznymi detalistami. Wystarczy popatrzeć, jaki wysiłek czyni się w Tesco, żeby wypromować polskie produkty pod ich markami i jakie jest wsparcie poszczególnych producentów. To warto wykorzystać, żeby stać się bardziej konkurencyjnym dla innych - mówi przedstawicielka Brand Up.

Według Andrzeja Falińskiego, dyrektora POHiD, ważne jest stworzenie metody prowadzenia rozmów, przepływu informacji i tworzenia procedur z firmami handlowymi operującymi jednocześnie w Polsce i za granicą. - To nie muszą być sieci detaliczne. Mogą być firmy hurtowe, logistyczne, mogą być nawet pewne rozwiązania niszowe. Dlaczego? Dlatego, że kluczem do eksportu dla firm MSP jest zdefiniowanie nisz eksportowych - twierdzi Faliński.

Równolegle do dyskusji o dyskusji o handlu, w innej sali prowadzona była debata "Konkurencyjność i zarządzanie efektywnością polskich firm". - Muszę podkreślić, że kończą się rezerwy polskich przedsiębiorstw takie jak niskie koszty pracy czy tani surowiec. Obawiam się, że rok 2009 będzie rokiem szczerości gospodarczej - przetrwają tylko najlepszi - mówił Ryszard Smolarek, prezes ZM Łmeat Łuków SA.

Podczas panelu: "Finanse - jak przemysł żywnościowy i branża handlowa ma finansować rozwój", podkreślano, znaczenie kryzysu dla branży żywnościowej. - Firm, które mają kłopoty nie jest dużo, tylko są to sytuacje medialne. Z punktu widzenia banku, branża żywnościowa zostanie objęta nadchodzącym kryzysem najmniej.Firmy, które w ostatnim okresie poczyniły duże inwestycje, licząc na to, że będą duże wzrosty sprzedaży - tym firmom może dziać się trochę gorzej - mówił Andrzej Chmielecki, wiceprezes zarządu BGŻ. Trzeba trudne czasy przeczekać i zobaczyć, co się będzie działo dalej. Jeśli chodzi o długie finansowanie - na rynku międzybankowym nie ma długiego finansowania.

Dużym zainteresowaniem cieszył się wśród zgromadzonych gości panelu pt. "Czy polskie mleczarstwo w obecnym kształcie może skutecznie konkurować na europejskim i światowym rynku". Prof. Jadwiga Seremak-Bulge mówiła o konieczności konsolidacji mleczarstwa. - Nasze mleczarstwo mocno odstaje od zachodniego. Nie ma szans w warunkach wolnorynkowych - uważa prof. Seremak-Bulge.

Kategorycznie nie zgodził się z tym wiceprezes KZSM Waldemar Broś. - Proste porównywanie polskiego mleczarstwa do niemieckiego nie ma sensu. Nie uwzględnia specyfiki naszego rolnictwa i przetwórstwa - mówił Broś.

Konsolidacja była tematem przewodnim całej dyskusji. Edward Bajko, prezes SM Spomlek, podkreślał, że konsolidacja nie może być przeprowadzana na siłę, a przywiązanie rolników do własnych spółdzielni też jest wartością, którą należy docenić.

W Forum uczestniczyło ponad pół tysiąca gości. Było to pierwsze tak duże spotkanie przedstawicieli rządu, resortu rolnictwa, agencji rządowych, parlamentarzystów RP, prezesów i właścicieli czołowych firm branży spożywczej, zarządów największych spółek w sektorze, inwestorów, przedstawicieli banków obsługujących branżę, ekspertów oraz doradców zajmujących się problemami tego sektora.

Zwieńczeniem Forum było uroczyste rozdanie "Nagród Rynku Spożywczego". "Nagrodzone zostały firm z branży żywnościowej, które według nas wyróżniły się w 2008 roku w czterech kategoriach: Lider rynku spożywczego, Produkt roku, Innowacja roku i Wydarzenie roku.

Artykuły z konferencji:

Marek Sawicki: Czas indywidualizmu w przetwórstwie rolno-spożywczym dawno się skończył
Andrzej Gantner: Kryzys pokonamy, jeżeli władza nie będzie dodatkowo obciążać przedsiębiorców
Faliński: Kluczem do eksportu dla MSP jest zdefiniowanie nisz eksportowych
Relacja: Rozdanie nagród Rynku Spożywczego
Prezes PKM Duda: Kryzys to czas na inwestycje
Katarzyna Warchał: Dla eksporterów marki własne są bezpiecznym rozwiązaniem
Polmlek konsoliduje produkcję
Prezes Lacpolu: Sytuacja w mleczarstwie może się jeszcze pogorszyć
Wiceprezes zarządu BGŻ: Kryzys najmniej dotknie branżę żywnościową

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.