Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czesław Siekierski, przewodniczący komisji rolnictwa PE - wywiad na temat eksportu polskiej żywności

  • Autor: RW,portalspozywczy.pl
  • Data: 26-04-2016, 12:43
Czesław Siekierski, przewodniczący komisji rolnictwa PE - wywiad na temat eksportu polskiej żywności
Czesław Siekierski, przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego. Fot. PTWP

Czesław Siekierski, przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego mówi o eksporcie polskiej żywności i jej promocji na rynkach zagranicznych, ocenia pomysł utworzenia jednej instytucji wspierającej eksport, a także ocenia, jaki wpływ na europejski sektor rolno-spożywczy może mieć wejście w życie TTIP.

Co stanowi o przewadze konkurencyjnej polskiej żywności na rynkach zagranicznych?

Na pewno jakość, dobra promocja oraz dobra forma całej obudowy związanej ze sprzedażą. Zawsze na pierwszym miejscu jest jednak cena. Wiele zależy od tego, do kogo kierujemy towary. Chodzi o to, aby z daną grupą towarów trafić do odpowiednich odbiorców.

Jest określona grupa konsumentów, która zapłaci każdą cenę jeśli produkt odpowiada ich oczekiwaniom, a nawet wpisuje się w ich sposób życia. Dlatego problem promocji żywności, a jednocześnie barier, które są stosowane na poszczególnych rynkach, jest dla nas tak ważny.

W krajach członkowskich Unii Europejskiej te bariery są w jakiś sposób zabronione. Mamy wspólny rynek. Komisja Europejska pilnuje standardów europejskich i przestrzegania traktatów. Są jednak przykłady Czech, Słowacji, czy nawet Wielkiej Brytanii, które stosowały różnego rodzaju ograniczenia.

Wielu jednak narzeka, że promocja o której Pan wspomina ciągle jest niewystarczająca – fragmentaryczna, niespójna, słabo skonsolidowana.

To prawda. W przeszłości nigdy nie byliśmy dobrymi specjalistami od promocji. Tak czy owak zrobiono istotny postęp. Efekty tego widać chociażby w bardzo dobrych wynikach eksportu, który z roku na rok rośnie. Dostrzegając niedociągnięcia musimy pozytywnie oceniać nasze dokonania.

Podkreślamy ciągle znaczenie eksportu do krajów trzecich, poza Unię Europejską. Powinniśmy jednak mówić więcej o promocji na rynku krajowym. Ciągle mamy zbyt małe spożycie przetworów mlecznych, małe spożycie przetworów owocowo-warzywnych. Jeżeli słyszymy, że laktoza szkodzi zdrowiu, podobnie zresztą jak czerwone mięso, to nie powinniśmy się dziwić negatywnego wpływu tych informacji na poziom spożycia wśród konsumentów krajowych. 

Potrzebujemy racjonalnej promocji. Rację mają osoby mówiące, że same podmioty z obszaru rolno-spożywczego nie są w stanie zorganizować większej promocji na rynku pozaunijnym, czy nawet krajowym. To po prostu kosztuje i wymaga określonej infrastruktury. W tym względzie ważna jest rola Unii Europejskiej i programów europejskich. Są na to przeznaczone specjalne fundusze. Są także programy krajowe. 

W ujęciu lokalnym promocja powinna być związana z firmą wytwarzającą, czy sprzedającą dany produkt. Wymaga to pewnego zorganizowania i wsparcia ze strony instytucji państwa.

Jak Pan ocenia zapowiedzi obecnego rządu, który w ramach Polskiego Funduszu Rozwoju chce stworzyć jeden podmiot zajmujący się wsparciem eksportu? W założeniu nowa instytucja ma koordynować działania, które dotychczas były rozproszone.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Żołnierz Przeklęty 11-05-2016, 19:53:
Szkoda, ze mój merytoryczny komenatrz n.t. niedołestwa polskich promotorów został usunięty. Napisałem wczoraj całą prawdę i tylko prawdę. Portal zpożywczy uprawia cenzurę. WSTYD.
  • Kumpel 27-04-2016, 10:27:
Niestety Czesiu Siekierski niezmiennie gada same banialuki czy to gdy pracował w Ministerstwie Rolnictwa cz teraz w KE. Same komunały

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 226) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH