Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Krzysztof Woźnica, ZM Silesia - wywiad

  • Autor: RW,portalspozywczy.pl
  • Data: 13-01-2016, 12:54
Krzysztof Woźnica, ZM Silesia - wywiad
Krzysztof Woźnica, prezes ZM Silesia. Fot. ZM Silesia

Krzysztof Woźnica, prezes ZM Silesia w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl podsumowuje rok 2015 w branży mięsnej, opowiada o planach inwestycyjnych firmy oraz wyjaśnia jakie trendy rynkowe będą wpływały na branżę spożywcza w najbliższych latach.

W jaki sposób można podsumować rok 2015 w branży mięsnej? Jaka jest obecna kondycja branży?

Sytuacja na rynku wędlin stała się dość trudna. Miało na to wpływ wiele czynników. Jednym z nich są z całą pewnością niskie ceny mięs kulinarnych, co spowodowało, że stały się one substytutem dla niektórych rodzajów wędlin. Polacy w większym niż dotychczas stopniu kupują mięso i sami przygotowują „wędlinę” na kanapkę w formie na przykład pieczonego mięsa, czy też sami peklują i wędzą np. szynki czy schaby. Jak wynika z danych z badań rynkowych (GFK) – spada ogólna ilość spożycia wędlin na korzyść mięsa, szczególnie drobiu. Są oczywiście kategorie wędlin, których spożycie wzrasta – wędliny suche, pasztety pieczone czy parówki, które Polacy uwielbiają. Na kondycję całej branży mają także wpływ uwarunkowania makroekonomiczne, jak deflacja, blokada eksportu na niektóre rynki zagraniczne, skomplikowana sytuacja w handlu detalicznym, zakaz uboju rytualnego czy ASF – to wszystko dopełnia raczej pesymistyczną całość.

Co można powiedzieć o wynikach ZM Silesia w minionym roku?

Przychody spółki w roku 2015 były zbliżone do roku 2014 i oscylowały na poziomie pół miliarda złotych. Natomiast niższa była rentowność i zysk netto. Wpływ na to miała ogólna sytuacja na rynku mięsa i wędlin, gdzie producenci walczyli za wszelką cenę o utrzymanie sprzedaży kosztem rentowności. Rosły też koszty działalności operacyjnej, w szczególności koszty pracy, koszty mediów oraz koszty związane marketingiem produktowym, których rynek nie pozwalał przełożyć na cenę produktów.

Czy w roku 2016 można się spodziewać zmian w cenach detalicznych wędlin?

Rok 2016 może przynieść podwyżki cen. Myślę, że będą one nieznaczne, i przeprowadzone w kilku etapach. Z wstępnych danych GUS za 2015 rok ceny towarów i usług konsumpcyjnych obniżyły się w grudniu 2015 o 0,5 proc. rok do roku, a w stosunku do listopada o 0,2 proc. Cały rok 2015 zamyka się na poziomie o 1 proc. niższym niż rok 2014 w kategorii cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Według Profesor Krystyny Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nie przewiduje się gwałtownych podwyżek cen żywności w pierwszej połowie roku. Należy pamiętać, że ceny żywności uzależnione są też od kursu walut, w szczególności dolara i euro, warunków atmosferycznych i cen paliw.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



PARTNERZY PORTALU
Bakalland - partner portalu Crédit Agricole - partner portalu www.nagel-group.com - partner portalu

POLECAMY W SERWISACH