Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Krzysztof Woźnica, ZM Silesia - wywiad

  • Autor: RW,portalspozywczy.pl
  • Data: 13-01-2016, 12:54
Krzysztof Woźnica, ZM Silesia - wywiad
Krzysztof Woźnica, prezes ZM Silesia. Fot. ZM Silesia

Krzysztof Woźnica, prezes ZM Silesia w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl podsumowuje rok 2015 w branży mięsnej, opowiada o planach inwestycyjnych firmy oraz wyjaśnia jakie trendy rynkowe będą wpływały na branżę spożywcza w najbliższych latach.

W jaki sposób można podsumować rok 2015 w branży mięsnej? Jaka jest obecna kondycja branży?

Sytuacja na rynku wędlin stała się dość trudna. Miało na to wpływ wiele czynników. Jednym z nich są z całą pewnością niskie ceny mięs kulinarnych, co spowodowało, że stały się one substytutem dla niektórych rodzajów wędlin. Polacy w większym niż dotychczas stopniu kupują mięso i sami przygotowują „wędlinę” na kanapkę w formie na przykład pieczonego mięsa, czy też sami peklują i wędzą np. szynki czy schaby. Jak wynika z danych z badań rynkowych (GFK) – spada ogólna ilość spożycia wędlin na korzyść mięsa, szczególnie drobiu. Są oczywiście kategorie wędlin, których spożycie wzrasta – wędliny suche, pasztety pieczone czy parówki, które Polacy uwielbiają. Na kondycję całej branży mają także wpływ uwarunkowania makroekonomiczne, jak deflacja, blokada eksportu na niektóre rynki zagraniczne, skomplikowana sytuacja w handlu detalicznym, zakaz uboju rytualnego czy ASF – to wszystko dopełnia raczej pesymistyczną całość.

Co można powiedzieć o wynikach ZM Silesia w minionym roku?

Przychody spółki w roku 2015 były zbliżone do roku 2014 i oscylowały na poziomie pół miliarda złotych. Natomiast niższa była rentowność i zysk netto. Wpływ na to miała ogólna sytuacja na rynku mięsa i wędlin, gdzie producenci walczyli za wszelką cenę o utrzymanie sprzedaży kosztem rentowności. Rosły też koszty działalności operacyjnej, w szczególności koszty pracy, koszty mediów oraz koszty związane marketingiem produktowym, których rynek nie pozwalał przełożyć na cenę produktów.

Czy w roku 2016 można się spodziewać zmian w cenach detalicznych wędlin?

Rok 2016 może przynieść podwyżki cen. Myślę, że będą one nieznaczne, i przeprowadzone w kilku etapach. Z wstępnych danych GUS za 2015 rok ceny towarów i usług konsumpcyjnych obniżyły się w grudniu 2015 o 0,5 proc. rok do roku, a w stosunku do listopada o 0,2 proc. Cały rok 2015 zamyka się na poziomie o 1 proc. niższym niż rok 2014 w kategorii cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Według Profesor Krystyny Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nie przewiduje się gwałtownych podwyżek cen żywności w pierwszej połowie roku. Należy pamiętać, że ceny żywności uzależnione są też od kursu walut, w szczególności dolara i euro, warunków atmosferycznych i cen paliw.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 208) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.