Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Marta Cendrowicz, Stowarzyszenie Otwarte Klatki - wywiad

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-10-2017, 12:06
Marta Cendrowicz, Stowarzyszenie Otwarte Klatki - wywiad
Marta Cendrowicz ze Stowarzyszenia "Otwarte Klatki", fot. materiały stowarzyszenia

O akcji Stowarzyszenia, mającej na celu skłonienie sieci handlowych do rezygnacji ze sprzedaży jaj produkowanych w systemie chowu klatkowego, a także m.in. o tym, czy tzw. jaja wolnowybiegowe są produktem wyższej jakości, rozmawiamy z Martą Cendrowicz ze Stowarzyszenia "Otwarte Klatki".

Adam Tubilewicz: Od kiedy Stowarzyszenie "Otwarte Klatki" prowadzi akcję informacyjną mającą na celu skłonienie sieci handlowych w Polsce do rezygnacji z zakupów jaj z chowu klatkowego? Na czym polega ta kampania?

Marta Cendrowicz: Kampania informacyjna poświęcona problemom dobrostanowym kur niosek rozpoczęła się w 2014 roku. Początkowo skierowana była wyłącznie do konsumentów. Pierwszy etap był poświęcony głównie edukacji społecznej w zakresie rodzajów chowu i problemów dobrostanowych kur niosek. Na tym etapie przekonywaliśmy społeczeństwo do podejmowania świadomych wyborów konsumenckich i rezygnacji z jajek pochodzących z hodowli klatkowej. W połowie 2016 roku kampania zaczęła zmieniać swoją formułę. Jej głównym zadaniem stały się działania mające na celu nakłanianie sklepów, producentów żywności i innych podmiotów związanych z rynkiem spożywczym do wycofania ze sprzedaży i użycia jajek z chowu klatkowego.

Do których sieci udało się Państwu dotrzeć i jaki był odzew z ich strony?

Przekonujemy firmy, że podjęta przez nie decyzja o rezygnacji z jajek pochodzących z hodowli klatkowej powinna mieć charakter oficjalny i być ogłoszona publicznie poprzez umieszczenie jej na stronie internetowej firmy jako część polityki CSR. Komunikat ten musi zawierać datę zakończenia procesu wycofywania jaj z chowu klatkowego z oferty firmy. Przebieg samej komunikacji z firmami może się różnić. Część firm, z którymi nawiązujemy kontakt, jest już świadoma zmieniających się trendów na rynku i zdarza się, że podejmują już działania mające na celu wycofanie jajek z hodowli klatkowej. Już teraz politykę dobrostanu kur niosek ogłosiły w Polsce sklepy Lidl, Aldi, Netto, Kaufland, Biedronka (zobowiązanie do rezygnacji z hodowli klatkowej opublikowała cała grupa Jeronimo Martins, czyli również jej oddziały w Portugalii i Kolumbii), Carrefour Polska, Auchan Polska, Piotr i Paweł, Stokrotka, Makro Polska, Intermarche Polska oraz Tesco Polska. Decyzja Tesco objęła też Węgry, Czechy i Słowację.

Wśród komentarzy sceptycznie odnoszących się do kwestii odejścia sieci handlowych od jaj klatkowych najczęściej pojawia się argument ekonomiczny. Jaja z wolnego wybiegu są o ok. 30-40 proc. droższe od klatkowych, a w ocenie branży Polacy raczej nie będą skłonni ponosić kosztów przejścia producentów z tańszego systemu klatkowego na droższy, wolnowybiegowy. Czy nie obawiacie się Państwo, że Polaków po prostu nie będzie stać na droższe jaja, a w efekcie przerzucą się na tańsze jaja klatkowe np. z Ukrainy?

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 484) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH