REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Prezes ZPM Biernacki: Ceny żywca wołowego są zbyt wysokie

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 03-09-2012, 11:05
Prezes ZPM Biernacki: Ceny żywca wołowego są zbyt wysokie
Tomasz Kubik, prezes Zakładu Przemysłu Mięsnego Biernacki

Ceny żywca wołowego kształtują się na zbyt wysokich poziomach. Sądzę, że potwierdza to również wskaźnik rentowności branży mięsnej, kształtujący się na poziomie 1-2 proc. - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Tomasz Kubik, prezes Zakładu Przemysłu Mięsnego Biernacki.

REKLAMA
- Chce Pan przekonać Polaków do wołowiny. Jak w tym kontekście wygląda polityka jakościowa ZM Biernacki?

- Przede wszystkim, korzystamy wyłącznie z surowca wołowego pozyskiwanego od sprawdzonych polskich hodowców. Nie sprowadzamy żywca z zagranicy. Aby zapewnić wysoką jakość procesów w firmie, oraz bezpieczeństwo produktów, wdrożyliśmy systemy IFS i BRC.

- Czy myślał Pan o certyfikacji w systemie QMP?


- Rozważaliśmy to rozwiązanie. Myślę, że jeśli z biznesowego punktu widzenia wdrożenie QMP będzie dla nas korzystne, to zdecydujemy się na nie. W tym temacie kluczowe jest zapotrzebowanie ze strony konsumenta. Kiedy ono się pojawi, wtedy poddamy się certyfikacji.

- Sytuacja na rynku żywca wołowego była w I połowie roku dość trudna. Co miało na to wpływ?

- Na początku roku zawsze nieco trudniej jest pozyskać żywiec. Sytuacja pogarsza się jeszcze bardziej, jeśli spadną śniegi, bądź przy minusowych temperaturach. Jednak po lutym nie odnotowaliśmy już problemów z pozyskaniem surowca. Zresztą, obserwujemy obecnie wzrost pogłowia bydła mięsnego. Jeśli ta tendencja utrzyma się w ciągu kolejnych kilku lat, to problemy ze zbyt małą ilością bydła w niektórych okresach roku zupełnie znikną.

- Ile procent produkcji w Pana firmie stanowi wołowina?

- To nasza specjalizacja. W tym momencie wołowina stanowi ponad 90 proc. produkcji. Wieprzowina jest jedynie pewnego rodzaju dodatkiem. Z punktu widzenia strategii biznesowej nie stanowi ona istotnej kategorii dla naszego zakładu.

- Jak z Pana perspektywy kształtują się ceny żywca?

- Ceny na rynku żywca potrafią się zmieniać z tygodnia na tydzień. Patrząc szerzej, w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpiły dość istotne wzrosty cen. Ich przyczyną był głównie tzw. „efekt Turcji" - bardzo duże zapotrzebowanie płynące z tamtejszego rynku na mięso wołowe, znacząco wpłynęło na sytuację w Polsce. Byliśmy jednym z liderów w eksporcie wołowiny do Turcji. Ostatecznie, w III i IV kw. ubiegłego roku ilość dostaw spadła, ze względu na podwyższenie stawek celnych. Jednak nie było to dla nas wielkim zaskoczeniem. Przeciwnie - należało tego właśnie oczekiwać. Odpowiadając wprost na pytanie, moim zdaniem biorąc pod uwagę wysoki, ok 75%-80% udział kosztów żywca w strukturze całkowitych kosztów operacyjnych, ceny żywca wołowego kształtują się na zbyt wysokich poziomach. Sądzę, że potwierdza to również wskaźnik rentowności branży mięsnej, kształtujący się na poziomie 1-2%.

- W tym roku eksport wołowiny z Polski będzie mniejszy niż w 2011 r.?

- Prawdopodobnie tak. Będzie to konsekwencja zmian na rynku tureckim.

- Jak to wygląda w przypadku ZM Biernacki?

- Przy znaczącej wielkości naszej firmy i skali kontaktów handlowych, jakie posiadamy, spadek zmówień z Turcji to żaden problem. Zaktywizowaliśmy wysiłki handlowe na innych rynkach. Te działania już zaczęły przynosić dobre efekty.

- O jakich rynkach Pan mówi?


- Przede wszystkim chodzi o kraje Europy Zachodniej. W pierwszej połowie roku podwoiliśmy nasze obroty w handlu z państwami Unii Europejskiej w stosunku do analogicznego okresu w 2011 r. Było to możliwe dzięki odpowiednio wcześnie przyjętej strategii. Już w zeszłym roku wiedzieliśmy, że eksport do Turcji się załamie. Zdążyliśmy się na to przygotować.

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • rolnik 27-05-2013, 23:55:
no to cena kubikowi pasuje zobaczymy za rok dwa
  • franek 26-02-2013, 19:41:
jakoś w sklepach nie tanieje
  • Anco 11-09-2012, 14:43:
Jeśli szanowny Pan Prezes i branzowe koleżeństwo zdyskontuje nieco swoje marże to może zwiększy sie sprzedaż produktu gotowego polskiego pochodzenia, a co za tym idzie polscy producenci zdrowej wołowiny będą zainteresowani trwałą współpracą na rynkowych warunkach. Dziś sytuacja za sprawą takich niby organizacji branżowych jak Polskie Mięso itd. nie robi nic na rzecz zacieśnienia współpracy z producentami polskiej wołowiny, a jedynie lobbuje na rzecz przetwórstwa mięsnego dla którego bez znaczenia jest czy przerabia świeżą wołowinę czy mrożone półtusze niewiadomego pochodzenia - ważne żeby ROS się zgadzał.
Więcej wyobraźni Panie Prezesie, rynek konsumentów i producentów wołowiny też ewoluują.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 379) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH