Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Przeczytaj cały wywiad z Rajmundem Paczkowskim, prezesem KRD

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 22-08-2011, 15:00
Przeczytaj cały wywiad z Rajmundem Paczkowskim, prezesem KRD
Rajmund Paczkowski, prezes KRD

O przyszłości sektora drobiarskiego, wymaganiach kosnsumentów, oraz nieudanym sezonie grillowym rozmawiamy z Rajmundem Paczkowskim, prezesem Krajowej Rady Drobiarstwa.

- Pierwsze półrocze nie było dla branży drobiarskiej najlepsze?

- Jeśli chodzi o wyniki finansowe firm drobiarskich to pierwsze półrocze 2011 roku zdecydowanie różni się na niekorzyść od analogicznego okresu ubiegłego roku. Wynika to przede wszystkim z wyższej ceny pasz do tuczu drobiu i produkcji jaj, a tym samym wyższych kosztów produkcji żywca, których to kosztów nie można w bezpośredni sposób przełożyć na ceny dla handlu i konsumentów. W związku z tym przewidujemy zdecydowanie niższą rentowność firm drobiarskich w całym 2011 roku.

- Jak obecnie zwiększać udziały w rynku? Szykują się fuzje, bądź przejęcia?

- Dynamika przyrostu produkcji za sześć miesięcy w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego wynosi około 103 proc. Również eksport wykazuje dynamikę około 10 proc. Nasuwa się więc wniosek, że rynek krajowy jest zdecydowanie nasycony i dużych efektów nie należy się spodziewać. Natomiast rynki zagraniczne, analizując wskaźniki eksportu, są otwarte na nasze produkty, ze względu na ich wysoką jakość i umiarkowane ceny. Jeśli zaś chodzi o przejęcia i fuzje firm to w obecnej trudnej sytuacji finansowej banki zdecydowanie oszczędniej udzielają kredytów, które są niezbędne przy realizacji tego typu procesów. W branży jest mała ilość firm, które posiadałyby duże środki na sfinansowanie transakcji związanych z przejęciami lub fuzjami. Mimo to minimalna ilość fuzji wystąpiła w pierwszym półroczu.

- Producenci drobiu mocną odczuwają skutki złej pogody? "Sezon grillowy" chyba w tym roku nie wypali...

- Dotychczasowa zła pogoda zdecydowanie wpłynęła na ograniczenie sprzedaży artykułów do grillowania, widać to po realizacji sprzedaży w detalu, jak również w zakładach.

- Czy Polski konsument upodabnia się do konsumenta z krajów wysokorozwiniętych?

- Zmiana standardów sprzedaży poszczególnych asortymentów systematycznie zbliża się do standardów występujących w krajach starej Unii Europejskiej. Również u nas występuje zjawisko zwiększenia sprzedaży elementów kurcząt, indyka i innych gatunków drobiu na niekorzyść sprzedaży samych tuszek, ale proces ten będzie następował wolno, gdyż stan zasobności finansowej części konsumentów, którzy są klientami zakupującymi całe tuszki jest zdecydowanie różny od konsumentów krajów starej Unii.

- Co się zatem liczy dla Polaka, który idzie do sklepu kupić mięso drobiowe?

- Obserwujemy, że konsumenci zwracają zdecydowaną uwagę na gwarancję świeżości oferowanych produktów, na zakład, z którego ta produkcja pochodzi. Większość konsumentów życzy sobie produktu dzielonego na poszczególne elementy kulinarne i opakowania, na którym uwidoczniona jest data produkcji oraz termin do spożycia.

- W jakim kierunku będzie ewoluował sektor drobiarski w ciągu najbliższych lat?

- Branża drobiarska, prawdopodobnie tak jak i mięsna, ukierunkowywana będzie na sprzedaż coraz większej ilości produktów przetworzonych nadających się, po minimalnym czasie obróbki termicznej, do natychmiastowego spożycia, gdzie będzie zawarta określona wartość dodana umożliwiająca realizację wyższej rentowności na działalności drobiarskiej. Obecnie obrót samym mięsem i elementami z niego, przy bardzo dużej konkurencji, jest mało opłacalny.

- Jak układają się relacje producentów drobiu z sieciami handlowymi?

- Sieci, w związku z bardzo dużą konkurencją między sobą, szukają rozwiązań umożliwiających oferowanie klientom produktu po coraz niższej cenie. Stosując różne chwyty zmuszają producentów do obniżania cen sprzedaży produktu. Powoduje to coraz mniejszą ilość dostawców, a tym samym tzw. "skracanie półki" i pojawianie się produktów ometkowanych nazwami sieci. Ta polityka zdecydowanie nie sprzyja rozwojowi zakładów, gdyż rynki sprzedażowe w sieciach są dużymi rynkami a rentowność realizacji transakcji jest bardzo niska.

- Jakich zmian pod względem asortymentu można się spodziewać na rynku w najbliższych latach?

- Na pewno można spodziewać się wzrostu segmentu produktów masowo wytwarzanych, takich jak kurczak i indyk. W produkcji są one mniej kosztowe w porównaniu z produkcją kaczek lub gęsi, gdzie wymagane są specjalne technologie. Natomiast na pewno będzie więcej oferowanych produktów gotowych lub półproduktów z mięsa możliwych do spożycia po niezbyt dużych zabiegach w przygotowaniach domowych. Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 306) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH