Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Dyrektor KPMG: Patowa sytuacja producentów mięsa może potrwać jeszcze wiele lat

Trudna sytuacja w branży mięsnej w Polsce - przeinwestowanie zakładów mięsnych i działanie wielu z nich na granicy rentowności - potrwa jeszcze wiele lat. Sytuację mogłaby uzdrowić konsolidacja rynku, która napotyka jednak na problemy ze strony właścicieli firm mięsnych - uważa Piotr Grauer, dyrektor w KPMG.

Dyrektor KPMG: Patowa sytuacja producentów mięsa może potrwać jeszcze wiele lat
Piotr Grauer, dyrektor w KPMG

Autor: www.portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka, Magda Brzózka
Data: 15-02-2013, 14:29

Jak przypomina Piotr Grauer, w branży mięsnej funkcjonują trzy różne sektory i każdy rządzi się swoimi prawami. Sektor drobiowy rośnie, głównie dzięki eksportowi, ale też wzrostowi spożycia w Polsce. Sektor mięsa wołowego, choć konsumpcja wołowiny w Polsce niemal zupełnie zanikła, ma dość mocną pozycję eksportową, głównie związaną ze sprzedażą do krajów muzułmańskich. Największe problemy ma sektor mięsa wieprzowego.

- To, co było siłą sektora wieprzowiny w czasach komunistycznych, czyli prywatne masarnie, stało się problemem w momencie wejścia na wolny rynek. Okazało się, że mamy na rynku duże rozdrobnienie i silnie zakorzeniony indywidualizm właścicieli firm. W tych firmach jest duża bariera mentalna utrudniająca konsolidację, bo istnieje naturalna niechęć między przedsiębiorcami do takich transakcji, w których należałoby podzielić się kontrolą lub sprzedać swój dorobek życia - mówi Piotr Grauer w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Kolejna sprawa to popyt i podaż. Jak zauważa Piotr Grauer, konsumpcja mięsa wieprzowego od 20 lat jest bardzo stabilna i wynosi ok. 40 kg rocznie na osobę. Eksport wieprzowiny załamał się po kryzysie rosyjskim w 1998 r., na to nałożyło się przeinwestowanie w moce produkcyjne.

- To, co było korzystne dla większości firm z sektora spożywczego, czyli fundusze unijne, okazało się problemem dla branży mięsnej. Wchodząc do Unii Europejskiej większość firm z branży mięsnej dostosowało swoje zakłady do kryteriów unijnych, w efekcie czego nastąpiło też unowocześnienie parku maszynowego i zwiększenie mocy o 50-100 proc. Dzisiaj efekt jest taki, że popyt na te produkty nie zwiększył się, wykorzystanie tych nowych mocy jest na poziomie poniżej 50 proc. i nikomu się to nie opłaca - tłumaczy Piotr Grauer.

Jego zdaniem, drogą do uzdrowienia tej sytuacji mógłby być proces prowadzący do likwidacji nadwyżkowych mocy, jednak właściciele nie chcą likwidować swoich zakładów produkcyjnych.

- Powinno się to odbyć raczej poprzez proces konsolidacji. Jednak przedsiębiorcy nie są dziś skłonni usiąść razem przy stole, żeby o tym ze sobą rozmawiać. Alternatywna droga konsolidacji rynku poprzez przejęcia wymaga kapitału, a dzisiaj na rynku mięsnym nie ma zbyt wielu inwestorów, którzy byliby chętni wyłożyć kapitał. Sytuacja wydaje się więc patowa - mówi dyrektor KPMG.

więcej informacji:

Piotr Grauer RSS ALERT    /    KPMG RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Taxi-gsm 2013-02-18 10:32:39
    No i martwi się bidulek dyrektor KPMG, że nie ma upadłości, a być powinny, że ten prymitywny właściciel zakłądu mięsnego miast nająć KPMG i siąść do stołu i równie wystraszonymi kolegami z branży bronią swych firm i zamiast mięsa konserwują gotówkę. Muszę przyznać, iż powala mnie wiedza i bystrość umysłu dyrektora Piotra G.
  • Miesozerca 2013-02-18 20:53:07
    Pomimo ze jestem klasycznym miesozerca, sprzedaż Animeksu amerykańskiej firmie skutecznie mnie wyleczyla. Albo ekologiczne albo wcale. I nie jestem odosobnionym przypadkiem. Polskie jedzenie było najlepsze na świecie. Było ale już nie jest właśnie dzięki takim potentatom od przemysłowej produkcji - dużo i obrzydliwie. Smacznego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.25.43.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.