Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Akcja Gęsina na świętego Marcina startuje po raz dziewiąty

Szefowie kuchni, zachęceni przez Slow Food Polska, zaserwują swoim gościom najlepszą gęsinę. Od 10 listopada do 3 grudnia trwać będzie w tym roku IX edycja slowfoodowej akcji “Gęsina na św. Marcina”.

Tradycyjnie wybierane są najlepsze restauracje w całej Polsce, które w tym okresie serwują przynajmniej trzy dania z gęsiny. Może to być przystawka, pierwsze danie lub drugie, a nawet deser, bo i takie użycie gęsiny jest możliwe. Slow Food Polska w tym roku zaprasza około 100 restauracji z całej Polski w tym wszystkie, które posiadają rekomendację Slow Food Polska.

Zdaniem Jacka Szklarka, prezesa Slow Food Polska oraz pomysłodawcy akcji, efekty tych działań "są bardzo wymierne - spożycie gęsiny w Polsce z 17 gramów 9 lat temu urosło dzisiaj do 230 gramów, czyli prawie 14 krotnie". "Jednak wciąż z 7 mln sztuk gęsi hodowanych rocznie, 90 proc., czyli około 20 tys. ton trafia na rynek niemiecki. Owszem, gęsina jest najdroższa spośród drobiu, co odpowiada jej jakości, jednak ceny czasami są spekulacyjne, na co składa się zbyt wysoki koszt jaj gęsich czy też wylęgniętych gąsiąt oraz marże zakładów drobiarskich i sklepów detalicznych" - zauważa Szklarek.

Do akcji przystępuje wielu znanych i cenionych szefów kuchni, wśród nich: Wojciech Modest Amaro (Atelier Amaro), Adam Chrząstowski (Ed Red), Krzysztof Żurek (Trzy Rybki - Hotel Stary), Dominik Narloch (Cucina), Mariusz Siwak (Park Hotel), Witek Iwański (Aruana), Kasia Rogowska (Cadenza), Marcin Sołtys (Filipa 18), Przemek Bilski (Pod Nosem) czy Aleksander Baron (Solec 44).

Program "Gęsiny na św. Marcina" będzie w tym roku wyjątkowy. Podobnie jak rok temu mowa była o gęsi kartuskiej, tak i w tym organizatorzy koncentrować się będą na starych, rodzimych rasach gęsi, jak zatorska, kartuska, suwalska, garbonosa, rypińska i inne. W tej edycji, najwięcej uwagi poświęconej będzie gęsi suwalskiej. Każdego z szefów kuchni Slow Food Polska zachęca również do poszukiwania rodzimych ras gęsi na własnym terenie. Tegoroczna akcja rozpocznie się dzień przed Świętem Niepodległości, czyli w piątek 10 listopada.

Tradycyjnie też, podczas akcji "Gęsina na św. Marcina" organizowany jest konkurs dla szefów kuchni na najlepszy przepis na gęsinę. Zwycięski przepis wybiorą spośród nadesłanych przepisów sami szefowie kuchni, biorący udział w akcji. W konkursie szefowie biorą udział anonimowo. Zgłaszane są różnorodne przepisy, od przystawek przez dania główne po desery przygotowywane np. z użyciem gęsiego smalcu. W piątek 10 listopada w Restauracji Ed Red w Warszawie zostaną ogłoszeni zwycięzcy - zwycięża przepis, który otrzyma największą liczbę głosów, zaś jego autor ogłoszony zostanie Królem Gęsiny 2017/2018. Ten tytuł do tej pory wywalczyli m.in.: Adam Chrząstowski, Aleksander Baron, Przemek Błaszczyk, Tomasz Dziura, Adrian Gabryszak i Marcin Pławecki.

więcej informacji:

gęsina RSS ALERT    /    gęsina na św. Marcina RSS ALERT    /    Slow Food RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Gęsiarz.... 2017-10-16 10:10:02
    Dziennikarz\" PAP nie wie o czym pisze ,niestety! Wymienionych ras gęsi już na rynku nie ma! Pozostały \"niedobitki\" w stadkach zachowawczych i stadkach amatorskich. Te nie trafią do restauracji - na szczęście... Obecna na rynku \"GĘŚ KOŁUDZKA\" nie jest gorsza . Smakuje podobnie , jakość tuszki i tłuszczu gęsiego - bezkonkurencyjna na rynku europejskim ! Jedzmy gęsinę na zdrowie, ku radości podniebienia i oczu!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.22.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.