Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analityk BGŻ: Rynek wędlin wysokogatunkowych może przyspieszyć

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 10-02-2011, 12:23
Analityk BGŻ: Rynek wędlin wysokogatunkowych może przyspieszyć
Na fot. Michał Koleśnikow, Analityk Rynków Rolnych w Banku BGŻ

Uważam, że jest duża szansa, że rynek wędlin wysokogatunkowych będzie rozwijał się szybciej niż w ubiegłym roku. Wzrost gospodarczy ma w bieżącym roku przyśpieszyć. Większość ekonomistów oczekuje spadku bezrobocia i wzrostu płac. Nastroje konsumentów w 2010 r. były złe, w tym roku powinien wzrosnąć optymizm i tym samym wydatki na lepszą gatunkowo żywność - mówi serwisowi portalspozwyczy.pl Michał Koleśnikow, analityk Rynków Rolnych w Banku BGŻ.

Według danych GUS - nawet w czasie kryzysu spożycie wysokogatunkowych wędlin rosło, choć wolniej niż w poprzednich latach. - Wychodzenie z kryzysu może umocnić tendencję wzrostową spożycia - zapowiada Koleśnikow. - Zainteresowanie konsumentów droższymi wyrobami mięsnymi wynika ze zniechęcania części konsumentów do tanich wędlin - dodaje. 

Kilka lat temu zaostrzył się wyraźny podział rynku. - Większa część konsumentów nadal zwraca uwagę jedynie na cenę, co zmusza zakłady mięsne do odpowiedniego dostosowania swojej oferty. Jednak część klientów, woli zapłacić więcej za lepszą jakość. I ta grupa będzie rosła. Po pierwsze dlatego, że coraz więcej konsumentów jest na to stać, a po drugie dlatego, że rośnie świadomość faktu, że dobra wędlina musi odpowiednio kosztować - zauważa analityk Banku Gospodarki Żywnościowej. - Według danych GUS za 2009 r. w 20 proc. najbogatszych gospodarstw domowych spożycie wędlin wysokogatunkowych i kiełbas trwałych na jedną osobę jest 2,5 razy większe niż spożycie w 20 proc. najbiedniejszych gospodarstw. Pokazuje to, że wraz ze wzrostem rozporządzalnych dochodów spożycie tej kategorii żywności znacząco rośnie. W przypadku większości pozostałych rodzajów żywności różnica nie jest tak duża - podkreśla.

Produkty z wyższej półki będą zwiększały udział w rynku. - Natomiast jeśli chodzi o liczbę asortymentów i marek, to niekoniecznie będzie rosła - zaznacza Michał Koleśnikow. - Dziś różnorodność marek i asortymentów przyprawia o zawrót głowy. Z jednej strony to dobrze, bo konsument ma szeroki wybór. Ale z drugiej strony: czy średniej wielkości firma posiadająca w swojej ofercie 400 produktów naprawdę na nich wszystkich może zarabiać? Czy tak szeroka oferta w długim okresie działa na korzyść firmy? Może lepiej wyspecjalizować się w mniejszej ilości produktów, skupić uwagę na pewnym segmencie rynku?

W ocenie eksperta jest prawdopodobne, że w dłuższym okresie tylko kilku największych producentów, dzięki umiejętnemu zarządzaniu markami, będzie mogło pozwolić sobie na strategię rozwoju zarówno produktów tanich, jak i tych z najwyższej półki. - Większość firm będzie jednak prawdopodobnie zmuszona do pójścia w kierunku specjalizacji, również w rozumieniu skoncentrowania się na konkretnym segmencie rynku - prognozuje analityk BGŻ.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CENY HURTOWE

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH