Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Analityk: Polacy jedzą coraz więcej jaj

Przełom 2018 i 2019 r. przebiega na rynku jaj dużo spokojniej niż rok wcześniej. Ceny są relatywnie stabilne, a handel międzynarodowy cechuje się większym spokojem. Niemniej,  ceny są dużo niższe niż w okresie zeszłorocznych szczytów – według danych Eurostatu średnia cena jaj w Unii Europejskiej była pod koniec grudnia o 31,1% niższa niż rok wcześniej. - mówi Łukasz Czech, analityk rynków rolnych BGŻ BNP Paribas.

Analityk: Polacy jedzą coraz więcej jaj
fot. pexels.com

- Największe różnice w cenie względem poprzedniego roku w grudniu 2018 r. miały miejsce w Czechach (-47,9% r/r), Słowacji (-41,5%), Rumunii (-39,1%), Hiszpanii (-38,4%), Węgrzech (-37,4%), Belgii (-37,4%) i Polsce (-37,3%). Wzrost cen jaj odnotowano w Szwecji, Estonii, Finlandii i Austrii. Co ciekawe, są to kraje w których udział jaj z chowu klatkowego jest dużo niższy – 12,3% w Szwecji, 60,0% w Finlandii i 0,9% w Austrii - mówi Łukasz Czech, analityk rynków rolnych BGŻ BNP Paribas.

- Ceny jaj zarówno w większości krajów Unii Europejskiej jak i w Polsce spadały do lipca-sierpnia 2018 r., po czym rozpoczął się okres ich łagodnych wzrostów. Według danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pod koniec stycznia br. jaja kategorii XL kosztowały 44,10 zł za 100 szt., kategorii L - 37,00 zł za 100 szt. a jaja kategorii M - 25,90 zł za 100 szt. Tona jaj spożywczych do przetwórstwa kosztowała 3071 zł - dodaje.

- Według szacunków Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w 2018 r. produkcja jaj wzrosła o 1,6% do poziomu 620 tys. t. Wzrost ten wynikał praktycznie w całości ze zwiększenia się produkcji jaj spożywczych. Według tych samych danych zużycie jaj w kraju wzrosło do poziomu 337 tys. t – aż o 17,0% więcej niż w 2017 i o 9,4% więcej niż w 2016 r. Spożycie jaj wzrosło w 2018 r. o 13,2% względem 2017 r. i o 9,1% względem 2016 r. - informuje analityk.

Tłumaczy, że w wyniku zwiększonego spożycia krajowego oraz zmniejszonego popytu eksportowego, w znacznym stopniu zmienił się rynek docelowy dla jaj produkowanych w Polsce. Według szacunków IERGŻ, udział eksportu w produkcji spadł z 47,6% do 39,3%. Jednocześnie, wg. danych Komisji Europejskiej (KE), poziom konsumpcji i produkcji jaj w Unii Europejskiej utrzymał się w 2018 r. na prawie tym samym poziomie co w 2017 r.

- Zmienia się też struktura systemu utrzymania kur niosek. Według danych KE jaja z chowu klatkowego odpowiadają za 87% podaży jaj konsumpcyjnych w Polsce, podczas gdy w UE jaja tego typu odpowiadają za ok. 53% podaży.  To zjawisko w dłuższym okresie również zaistnieje w Polsce – według badań Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz w ciągu najbliższych ośmiu lat udział jaj z chowu klatkowego w podaży może spaść do 58%, zaś udział jaj z chowu ściółkowego może wzrosnąć z 9% do 29% - mówi Łukasz Czech.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Łukasz Czech RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.206.217
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.