Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analityk: Strategia eksportu polskiego drobiu nie może opierać się na Chinach

  • Autor: AT/portalspozywczy.pl
  • Data: 15-12-2017, 14:24
Analityk: Strategia eksportu polskiego drobiu nie może opierać się na Chinach
Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA, fot. CA

- Eksport polskiego drobiu do Chin sprzed wybuchu epidemii grypy ptaków był śladowy. W 2016 r. stanowił ok. 1,6 proc. wartości całkowitego eksportu polskiego drobiu, tym samym ciężko oczekiwać, aby w krótkim okresie Chiny stały się kluczowym rynkiem dla polskich eksporterów - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA.

Jakub Olipra przyznaje, że chiński popyt na drób ma bardzo duży potencjał, dlatego powrót na ten rynek jest oczywiście bardzo dobrą informacją dla branży.

- Jednak z uwagi na nasze dotychczasowe doświadczenia nie przeceniałbym jednak tego faktu i nie jestem aż takim optymistą jeśli chodzi o prognozy dotyczące wzrostu polskiego eksportu na ten rynek - mówi.

Analityk jest zdania, że, w związku z powyższym, nie można opierać całej strategii eksportowej polskiego drobiu o Chiny.

- Rozpatrywałbym ten rynek jako ciekawą, ale jednak alternatywę. Poza tym cały czas musimy liczyć się z powrotem grypy ptaków. Szansą w przypadku rynków azjatyckich jest fakt, że istnieje tam duży popyt na te elementy drobiu, które u europejskiego odbiorcy nie cieszą się dużym zainteresowaniem. Można oczekiwać, że zainteresowanie tymi elementami pozostanie wysokie, mimo upowszechniania się w Chinach zachodniego modelu konsumpcji żywności, które widzimy m.in. na przykładzie rynku produktów mleczarskich. Nie zapominajmy, że wzrost zamożności Chińczyków oznacza także, że mięso stanie się dostępne dla tej części społeczeństwa, która do tej pory nie konsumowała go w ogóle. Prognozy FAO i OECD jednoznacznie pokazują, że spożycie mięsa, w tym drobiu, w Chinach będzie silnie rosło - dodaje.

W ocenie Olipry polski drób będzie konkurował w Chinach korzystnym stosunkiem ceny do jakości.

- Na rynku unijnym polski drób jest najtańszy. Jego średnia cena jest niższa o ok. 30 proc. w porównaniu ze średnią UE. Poza granicami UE, gdzie konkurują najwięksi gracze, tacy jak Brazylia czy USA, cena nie jest już naszą przewagą. Mamy jednak inne, dużo wyższe standardy produkcji niż np. Amerykanie, którzy stosują wiele rozwiązań stosowanych niedopuszczalnych przez Unię Europejską. W kontekście rynku chińskiego mamy więc szanse być dostawcą taniego mięsa o relatywnie wysokiej jakości - dodał.

Jakub Olipra dodaje, że produkcja drobiu w Polsce przyrasta zbyt szybko w stosunku do eksportu, co powoduje presję na spadek cen.

- W strategiach eksportowych firm z branży drobiarskiej coraz bardziej widoczna jest potrzeba położenia nacisku na budowanie coraz wyższej marży poprzez wzrost wartości dodanej swojej produkcji tj. produkcji żywności o większym stopniu przetworzenia. Presja na spadek cen przy już ograniczonych możliwościach obniżania kosztów produkcji negatywnie oddziałuje na sytuację finansową producentów. Dlatego model wzrostu oparty na dużej ilości, niskim stopniu przetworzenia i niskiej cenie w mojej ocenie stopniowo się wyczerpuje - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 907) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.