Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analityk: W Chinach na polskich drobiarzy czeka silna konkurencja z Ameryki Południowej

  • Autor: AT/portalspozywczy.pl
  • Data: 05-12-2017, 14:13
Analityk: W Chinach na polskich drobiarzy czeka silna konkurencja z Ameryki Południowej
Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK, fot. PTWP

- Trudno dziś oceniać, jak szybko będzie rósł polski eksport mięsa drobiowego do Chin i jak możliwość sprzedaży wpłynie na sytuację na krajowym rynku. Trzeba podkreślić też, że nie jest to rynek łatwy, a polskie przedsiębiorstwa musza mierzyć się na nim z konkurencją z Brazylii, Argentyny oraz Chile - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK.

Pod koniec listopada 2017 r. został opublikowany komunikat o ponownym otwarciu Chin dla polskiego drobiu. Przez rok polskie zakłady nie mogły sprzedawać mięsa bezpośrednio do Państwa Środka z uwagi na wykrycie ognisk grypy ptaków. W lipcu br. Polska uzyskała status kraju wolnego od tego wirusa. Zabiegi polskich służb państwowych oraz krajowej branży przyniosły skutek w postaci powrotu możliwości eksportu na największy rynek azjatycki.

W ocenie Grzegorza Rykaczewskiego jest to bardzo istotna informacja dla krajowej branży drobiarskiej.

- Chiny (bez Hongkongu) są jednym z największych światowym importerów mięsa drobiowego. Z danych ONZ (baza ITC) wynika, że w latach 2012-2016 import tego rodzaju mięsa do Chin wahał się w granicach 400-600 tys. t. rocznie - dodaje.

Analityk zauważa, że w ostatnich latach polska branża stopniowo zwiększała swoją aktywność na rynku chińskim.

- Jeszcze w latach 2009-2010 roczny wolumen sprzedaży do Chin był niższy niż 1 tys. t. W 2015 r. wyniósł już 13 tys. t, zaś w 2016 roku zbliżył się do 16 tys. t. Z jednej strony była to niewielka część łącznego polskiego eksportu drobiu (1,5 proc.). Z drugiej strony jest to rynek o dużym potencjale do wzrostu sprzedaży, który charakteryzuje się wysokim popytem na te części tuszki drobiowej, które trudno sprzedać na naszym głównym zagranicznym rynki zbytu, tj. w Unii Europejskiej. Możliwość eksportu do Chin będzie więc miała pozytywny wpływ na marże tych zakładów, które posiadają dopuszczenie do rynku chińskiego - dodaje.

Rykaczewski wskazuje, że obecnie jednym z największych znaków zapytania jest dalszy rozwój sytuacji związanej z grypą ptaków w sezonie jesienno-zimowym, co jest szczególnie istotne, ponieważ na południu Europy pojawiają się nowe ogniska grypy ptaków.

- Trudno dziś oceniać, jak szybko będzie rósł polski eksport mięsa drobiowego do Chin i jak możliwość sprzedaży wpłynie na sytuację na krajowym rynku. Poza nadal istniejącym zagrożeniem grypą ptaków, ważną kwestią jest czas niezbędny na dopuszczenie kolejnych zakładów do rynku chińskiego. Trzeba podkreślić też, że nie jest to rynek łatwy, a polskie przedsiębiorstwa musza mierzyć się z konkurencją z Brazylii, Argentyny oraz Chile - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 650) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.