Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

ARR: Niska cena zachęci do większego spożycia drobiu

  • Autor: PAP
  • Data: 25-07-2017, 18:09
ARR: Niska cena zachęci do większego spożycia drobiu
fot. shutterstock

Analitycy Agencji Rynku Rolnego przewidują, że w tym roku kurczaki będą taniały, gdyż ich produkcja stale rośnie, a możliwości ich sprzedaży za granicę są ograniczone. Niska cena będzie zachęcała do większego spożycia drobiu.

Spożycie drobiu w Polsce rośnie od lat. W 2000 r. statystyczny obywatel naszego kraju konsumował zaledwie 14,7 kg drobiu. Do większego spożycia zachęca relatywnie niska cena, jest ono tańsze niż wołowina i wieprzowina. Jednak stale Polacy najwięcej zjadają mięsa wieprzowego (40 kg rocznie).

Według szacunku Instytutu Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, konsumpcja mięsa drobiowego w Polsce w 2016 r. wyniosła 29,5 kg na mieszkańca i była o 2,4 kg (o 9 proc.) większa niż w roku 2015. Eksperci przewidują, że w całym 2017 r. na skutek dalszego obniżania cen detalicznych drobiu, jego spożycie może wzrosnąć do 30,5 kg na mieszkańca. Najwięcej drobiu zjada się w gospodarstwach emerytów i rencistów.

Jak informuje ARR w swojej kwartalnej prognozie, ceny skupu kurcząt brojlerów od początku roku utrzymują się na niskim poziomie. W pierwszym tygodniu lipca br. zakłady drobiarskie za kurczęta brojlery płaciły dostawcom 3,43 zł/kg, o 1 proc. mniej niż przed rokiem i o 9 proc. mniej niż dwa lata wcześniej. Indyki skupowano po 5,40 zł/kg, o 7 proc. drożej niż rok wcześniej, ale o 8 proc. taniej niż w tym samym okresie 2015 r.

Produkcja drobiu ogółem w Polsce w 2016 r. osiągnęła 3,2 mln ton, czyli w ciągu roku wzrosła o 13 proc. Produkcja kurcząt brojlerów wyniosła 2,7 mln ton, o 19 proc. więcej, a indyków - 460 tys. ton, o 2 proc. więcej.

Eksperci prognozują, że w tym roku produkcja drobiu będzie nadal rosła (do 3,4 mln ton), ale już nie w takim tempie jak w poprzednich latach. Hamować ją będą ograniczone możliwości zwiększania eksportu oraz bardzo niska opłacalność chowu drobiu rzeźnego.

W Polsce za granicę trafia ok. 40 proc. całej produkcji drobiu. W 2016 r. wywieziono go ponad 1,2 mln ton tj. o 19 proc. więcej niż w roku 2015. Według ARR, wzrost sprzedaży na rynki zagraniczne w 2016 r. wynikał przede wszystkim z konkurencyjności cenowej i jakościowej polskiego drobiu w odniesieniu do oferty pozostałych unijnych eksporterów.

Jednak pod koniec 2016 r. na terenie kraju wystąpiły ogniska grypy ptaków, co skutkowało wprowadzeniem zakazu importu drobiu przez niektóre kraje pozaunijne. Ograniczenia te przyczyniły się do spowolnienia dynamiki wzrostu eksportu w 2017 r. W okresie pierwszych pięciu miesięcy 2017 r. z Polski wywieziono 525 tys. ton asortymentu drobiowego o 7 proc. więcej niż rok wcześniej, w tym mięsa kurzego o 13 proc. więcej, a mięsa indyczego o 15 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy uważają, że w 2017 r. eksport wzrośnie o ok. 12 proc., a więc mniej niż w ubiegłym roku, co może skutkować zwiększonymi dostawami drobiu na krajowy rynek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.