Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

BGŻ BNP Paribas: mniejsza produkcja gęsiny, ceny w górę

  • Autor: PAP
  • Data: 08-11-2017, 09:51
BGŻ BNP Paribas: mniejsza produkcja gęsiny, ceny w górę
fot. shutterstock

W tym roku produkcja gęsi może być mniejsza niż w poprzednich latach. Analitycy spodziewają się wzrostu cen- informuje Magdalena Kowalewska z Banku BGŻ BNP Paribas.

Z danych GUS wynika, że od stycznia do sierpnia 2017 roku liczba piskląt gęsich w Polsce wyniosła 6,3 mln sztuk i spadła o 22 proc. w porównaniu do minionego roku. Ponadto, była średnio o 8 proc. mniejsza niż w latach 2012-2016.

Według danych z Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce w grudniu 2015 r. utrzymywano 1 213 045 szt. gęsi.

Zdaniem Kowalewskiej zmniejszenie produkcji gęsiny może wynikać m.in. z problemów związanych z grypą ptaków. Do 20 lipca br. Polska nie posiadała statusu kraju wolnego od tej choroby, w związku z tym hodowcy drobiu, w tym również gęsi, borykali się z ograniczeniami eksportowymi - wyjaśnia.

Tucz gęsi prowadzony jest od lata i trwa ok. 16-17 tygodni. Ptaki te potrzebują wolnego wybiegu, odżywiają się w dużej części naturalną karmą. Dobrze wytuczone gęsi osiągają średnią wagę ok. 6,30-6,50 kg.

Spadek produkcji gęsiny znalazł swoje odzwierciedlenie w cenach. Z danych MRiRW wynika, że w br. producenci gęsiny uzyskiwali wyższe ceny niż przed rokiem. Przeciętnie, w październiku br. za kilogram gęsiny w skupie płacono 8,62 zł, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej.

W ostatnim tygodniu października br. za tonę gęsi tuczonych płacono 9210,9 zł. podczas, gdy w analogicznym okresie ub.r. - 7440 zł/t.

Analitycy Banku BGŻ BNP Paribas zauważają, że mimo wzrostu ceny gęsiny, Polacy coraz chętniej sięgają po ten gatunek mięsa. Oszacowali oni, że bilansowe spożycie gęsiny w Polsce w 2016 roku wyniosło około 260 g na osobę.

Gęsina jest droga w stosunku do innych gatunków drobiu, bo jest to produkt sezonowy, świeże tusze można kupić jedynie w listopadzie-grudniu, w pozostałych miesiącach - w formie zamrożonej.

Choć popularność gęsi w Polsce rośnie, to zdaniem producentów, krajowy rynek jest stale zbyt mały i by produkcja była opłacalna konieczny jest eksport. Polska jest głównym eksporterem gęsiny w krajach UE. Według danych Eurostatu w 2016 roku eksport wyniósł 21,7 tys. ton mięsa i podrobów z gęsi, czyli o 2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Od wielu lat głównym odbiorcą polskiej gęsiny są Niemcy, gdzie jest sprzedawane ok. 80 proc. produkcji. W 2016 roku do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 16,1 tys. ton gęsiny, czyli o 7 proc. więcej niż w poprzedzającym roku - zaznacza Kowalewska i dodaje, że głównym pozaunijnym odbiorcą gęsiny był Hongkong, gdzie trafiło 2,5 tys. ton, czyli o 9 proc. mniej niż rok wcześniej.

Największymi producentami gęsiny na świecie są Chiny i Egipt. A głównymi konkurentami Polski w Unii Europejskiej są Włochy i Węgry. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 641) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.