Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Branża mięsna jest postrzegana, jako bezpieczna i w miarę stabilna

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 26-03-2012, 14:10
Branża mięsna jest postrzegana, jako bezpieczna i w miarę stabilna

Wbrew pozorom rynek mięsa jest w znacznej mierze uniezależniony od koniunktury. Mimo zeszłorocznych zapowiedzi wielkiej ilości upadków w branży, wcale nie było ich tak wiele - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

- Jak instytucje finansowe oceniają potencjał sektora mięsnego? Firmy z branży nie mają problemów z pozyskaniem kredytów na inwestycje?

- Sektor mięsny, podobnie jak cały sektor rolno-spożywczy, jest obecnie postrzegany, jako jedna z najlepszych lokacji inwestycyjnych. Jeszcze dwa lata temu w ten sposób był postrzegany sektor nieruchomości, który obecnie stracił na wiarygodności w oczach banków. Oceny różnych sektorów gospodarki zmieniają się w odbiorze instytucji finansowych bardzo dynamicznie. Branża mięsna jest w tej chwili postrzegana jako bezpieczna i w miarę stabilna.

- Stabilna?

- Wbrew pozorom rynek mięsa jest w znacznej mierze uniezależniony od koniunktury. Mimo zeszłorocznych zapowiedzi wielkiej ilości upadków w branży, wcale nie było ich tak wiele. Rok 2011 nie odbiegał pod tym względem od poprzednich lat. Podobnie będzie i w bieżącym roku. Liczba upadłości pozostanie na zbliżonym poziomie. Znaczne pogorszenie sytuacji na rynku, nawet utrzymujące się przez kilka miesięcy, nie jest w stanie doprowadzić do upadłości przeciętnej firmy mięsnej. Chyba, że już przez dłuższy czas borykała się ona z poważnymi problemami finansowymi. Aby normalnie działające przedsiębiorstwo straciło płynność, musi upłynąć kilka lat złej koniunktury gospodarczej.

- Prof. Witold Orłowski twierdzi, że obecne osłabienie gospodarki potrwa co najmniej kilka lat...

- Szefowie firm zdają sobie z tego sprawę, dlatego widać już zmiany kierunków podejmowanych przez nich inwestycji. Konkretne działania wynikają oczywiście ze strategii poszczególnych firm - jedni inwestują w nowe kanały dystrybucji, inni w zwiększenie efektywności. Nie ma jednego dominującego kierunku. Niektóre zakłady mięsne, jak chociażby Wierzejki, rozwijają własne sieci sklepów, podczas gdy inne skupiają się na współpracy z kanałem nowoczesnej dystrybucji, czyli sieciami handlowymi. Takie podmioty wychodzą bowiem z założenia, że nie ma sensu utrzymywać własnej sieci, kiedy tylko niewielki procent ich placówek jest rentowny. Dla innych jest to jednak najwłaściwsze rozwiązanie.

- Rozwój nowoczesnych kanałów dystrybucji przebiega dynamicznie.

- Jest jasne, że w najbliższych latach to sieci handlowe będą stanowiły trzon dystrybucji przemysłu rolno-spożywczego. Tymczasem rozwój dystrybucji, nieważne czy tradycyjnej czy też nowoczesnej, stanowi dla firm mięsnych szczególnie istotny temat. Zwłaszcza, że większość podmiotów nie ma już potrzeby rozbudowy zakładów, bądź zwiększenia mocy produkcyjnych. Tych ostatnich polska branża mięsna ma aż zanadto. Na rynku jest wiele niedoinwestowanych zakładów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH