Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Branża nie chce informować konsumentów o tym, jak rozpoznać dobrej jakości mięso

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 20-10-2017, 14:10
Branża nie chce informować konsumentów o tym, jak rozpoznać dobrej jakości mięso
Prof. Andrzej Pisula, jeden z twórców Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP

- Od dawna walczymy o to, żeby w każdym punkcie sprzedaży mięsa kulinarnego wisiał plakat pokazujący jakie są dobre cechy tego mięsa, co to jest mięso PSE, DFD, co to jest marmurkowatość mięsa, które daje smak, zapach i jakość. Niestety, z wielką przykrością muszę stwierdzić, że branża mięsna tego nie chce. Bo pojawia się pytanie, co zrobić z surowcem, który zostałby oceniony negatywnie, a mamy go bardzo dużo - mówił prof. Andrzej Pisula, jeden z twórców Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP, podczas konferencji "Historia pochodzenia jakości".

Prof. Pisula przyznał, że intensywność współczesnej hodowli trzody chlewnej uprawnia do stwierdzenia, że mamy już do czynienia ze "świńskimi brojlerami".

- Przyzwyczailiśmy się już do brojlerów kurzych, a w tej chwili mamy już do czynienia ze świńskimi brojlerami. To zwierzęta zupełnie inne niż tradycyjne świnie. Żyją maksymalnie 5-5,5 miesiąca, są intensywnie karmione. Dlatego niezwykle istotne jest, aby w ich przypadku wykorzystać w pełni możliwości genetyczne, żywieniowe, zdrowotne, cały cykl ubojowy - dodał.

Pisula zauważył, że wad technologicznych mięsa, które w produkcji przetwórczej można poprawić przez dodatki funkcjonalne, nie da się ukryć w przypadku mięsa kulinarnego.

- Od dawna walczymy o to, żeby w każdym punkcie sprzedaży mięsa kulinarnego wisiał plakat pokazujący jakie są dobre cechy tego mięsa, co to jest mięso PSE, DFD, co to jest marmurkowatość mięsa, które daje smak, zapach i jakość. Niestety, z wielką przykrością muszę stwierdzić, że branża mięsna tego nie chce. Bo pojawia się pytanie, co zrobić z surowcem, który zostałby oceniony negatywnie, a mamy go bardzo dużo - dodał.

W ocenie profesora, główne problemy związane z systemami jakości w Polsce to brak znaczącej rekompensaty finansowej dla hodowców produkujących w tych systemach oraz wprowadzenie zbyt wielu znaków jakości.

 

- Miłość do polskiego mięsa to ogólniki. Wszystkim hodowcom zależy, żeby z produkcją w systemie jakości wiązała się pewna refundacja finansowa. Ten system nie jest nowy, istnieje od dawna w USA, w Danii, gdzie za jakość oznaczoną określonym znakiem, obrót towarowy płaci więcej, aby uczestnicy systemu, oprócz uznania, mogli uzyskać również rekompensatę finansową. Niestety, na skutek decyzji decydentów, dziś w Polsce mamy za dużo znaków jakości. Konsument nie obejmuje swoją oceną który jest który i co uzyskuje poprzez kupowanie produktów oznaczonych danym znakiem i dlaczego warto więcej za nie zapłacić - dodał.

Przeczytaj więcej o konferencji UPEMI "Historia pochodzenia jakości"

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Dominik 20-10-2017, 15:57:
Mam prośbę o definicję "branży mięsnej" bo nie wiem co Pan Profesor ma na myśli .... przecież o formie sprzedaży, rekalamie oraz edukacji (kontakt z klientem) decydują supermarkety! Niestety oprócz wymienionych wad mięsa jest jeszcze kilka innych - rozumiem, że nie będą brane pod uwagę .... i w końcu ostatnia uwaga ... Za wysoką jakość musi zapłacić klient, czy zaakceptuje wyższą cenę? Warto też pamiętać, ze uzyskanie wysokiego tłuszczu śródmięśniowego łączy się z wyższymi kosztami produkcji które nie każdy hodowca zaakceptuje ... a za które to koszty powinny zapłącic zakłady mięsne .... i koło się zamyka ;)

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 772) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.