Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

BZ WBK: Eksport wieprzowiny rośnie mimo ASF 

W I kw. 2017 r. z Polski wyeksportowano 125 tys. ton wieprzowiny, o 20% więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2016 r. Wzrost cen w obrocie handlowym spowodował, że wartość sprzedaży zagranicznej wyrażona w euro podskoczyła aż o 43%. Krajowi eksporterzy zwiększali sprzedaż poza UE, w tym do Stanów Zjednoczonych, Kanady oraz Chile. Pojawiła się nawet sprzedaż do Nowej Zelandii. Łącznie, eksport poza UE wzrósł o 55% - informuje Bank Zachodni WBK.

BZ WBK: Eksport wieprzowiny rośnie mimo ASF 
Fot. shutterstock

– Lata 2014-2015 były bardzo trudne dla branży mięsnej, głownie z uwagi na nasycenie rynku unijnego oraz ograniczenia w eksporcie poza Wspólnotę. Obecnie handel zagraniczny nadal jest utrudniony, jednak przedsiębiorcy korzystają z poprawy sytuacji na światowym rynku wieprzowiny, która nastąpiła z początkiem ubiegłego roku. Polskie firmy nie tylko zwiększają sprzedaż na rynki zagraniczne ale też coraz skuteczniej dywersyfikują kierunki sprzedaży. Pokazuje to malejący udział Unii Europejskiej w grupie odbiorców polskiej wieprzowiny, który w I kw. 2017 r. spadł do 70% wobec 77% w I kw. 2016 r. – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK.

Trudna sytuacja dla krajowych producentów utrzymująca się od trzech i pół roku to efekt wykrycia w Europie wirusa ASF, czyli wirusa Afrykańskiego Pomoru Świń. W wyniku tego w lutym 2014 r. Rosja, Białoruś i Kazachstan wprowadziły embargo na import wieprzowiny z całej UE. Dodatkowo, z uwagi na wystąpienie wirusa w naszym kraju, embargo na polską wieprzowinę wprowadzili duzi odbiorcy tego rodzaju mięsa z Azji (m.in. Chiny, Japonia, Korea Płd.) - informuje BZ WBK.

Wprowadzony zakaz importu w zasadniczy sposób zmienił zarówno strukturę jak i wolumen eksportu polskiej wieprzowiny. Utratę rynków wschodnich przedsiębiorcy próbowali zrekompensować zwiększając eksport na rynek unijny, jednak tylko część mięsa udało się w ten sposób zagospodarować. W efekcie, w 2014 r. nastąpił spadek sprzedaży zagranicznej.

Rok 2016 r. przyniósł poprawę sytuacji na globalnym rynku: – Zanotowano istotny wzrost popytu na rynku światowym, głównie ze strony Chin, które mocno zwiększyły zakupy mięsa. To z kolei w sposób bezpośredni przełożyło się na sytuację na rynku unijnym – mówi Grzegorz Rykaczewski.

Ponieważ z uwagi na obecność ognisk ASF, polscy eksporterzy nie mogli wysyłać swojej produkcji bezpośrednio do Państwa Środka, to zwiększali sprzedaż do Hongkongu, nazywanego „bramą do Chin”. W ubiegłym roku do Hongkongu  trafiło 39 tys. t mięsa nieprzetworzonego, tj. o 67% więcej niż rok wcześniej. Niestety od początku roku 2017 dynamika polskiego eksportu do Hongkongu wyhamowała (+1% r/r).

więcej informacji:

Bank Zachodni WBK RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    eksport wieprzowiny RSS ALERT    /    Grzegorz Rykaczewski RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 184.73.14.222
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.