Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Czy 2019 rok był dobry dla branży mięsnej?

Gdyby "stan branży" mierzyć liczbą publikacji, można by powiedzieć, że mijające dwanaście miesięcy upłynęło przede wszystkim pod znakiem problemów Zakładów Mięsnych Kania. Jednak rosnące koszty sprawiły, że kończący się rok był trudny nie tylko dla producenta z Pszczyny. Producenci wołowiny lizali rany po aferze z nielegalnym ubojem i zamknięciem rynku tureckiego. Zakłady wieprzowe z obawą spoglądają na niekontrolowane rozprzestrzenianie się wirusa ASF po kraju. Na tym tle najkorzystniej wygląda branża drobiarska, która w 2019 r. korzystała z wciąż dobrej prosperity i finalizowała wielomilionowe inwestycje.

Czy 2019 rok był dobry dla branży mięsnej?
mięso na wtorek
fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 17-12-2019, 08:06

Pod koniec stycznia wybuchła afera związana z nielegalnym ubojem krów w zakładzie w Ostrowi Mazowieckiej. Feralna partia wołowiny liczyła 9,5 tony, z czego 7 trafiło do kilkudziesięciu punktów w Polsce, a 2,7 tony na eksport do 14 krajów. Z okazji postanowili skorzystać Czesi i Słowacy, którzy przez blisko dwa miesiące nawoływali do bojkotu mięsa z Polski.

Po kilku tygodniach zdarzenia z mazowieckiej ubojni urosły do rangi międzynarodowego skandalu, a środek ciężkości przesunął się w kierunku dyskusji na temat polskiego systemu bezpieczeństwa żywności.  Oficjalnie spór Pragi z Warszawą zakończyło marcowe spotkanie ministrów rolnictwa w Brukseli. Choć reperkusje afery ucichły na początku wiosny, ceny skupu bydła do dziś nie zbliżyły się nawet do stawek z 2018 r. Przyczyną takiego stanu rzeczy były efekty sezonowe, ale i zamknięcie ważnego dla polskiego eksportu rynku Turcji.

Trudne miesiące Kani

W połowie lutego Zakłady Mięsne Henryk Kania poinformowały, że rozważają możliwość pozyskania inwestora. Jednak dopiero maj przyniósł splot wyjątkowo niekorzystnych zdarzeń dla spółki. To właśnie wtedy biegły rewident odmówił zaopiniowania finansów spółki za 2018 r. Największym echem odbiła się wyrażona wprost w raporcie za I kwartał informacja, że “istnieją czynniki zagrażające kontynuowaniu działalności przez spółkę w dającej się przewidzieć przyszłości.” 4 czerwca zarząd Zakładów Mięsnych Henryk Kania S.A. ujawnił, że już w połowie maja 2019 r. spółka przystąpiła do sporządzania wniosku restrukturyzacyjnego i wskazał, że spółka jest zagrożona niewypłacalnością. Szansą na uratowanie firmy miało być uruchomione 7 czerwca postępowanie restrukturyzacyjne. 

W czerwcu ze stanowiska prezesa spółki odwołano Grzegorza Minczanowskiego, którego jako p.o. zastąpił sam Henryk Kania. Na początku lipca Zakłady Mięsne Henryk Kania podpisały dwie umowy o zachowaniu poufności z potencjalnymi inwestorami branżowymi, którzy zgłosili zainteresowanie dokonaniem inwestycji w spółkę.

Ostatecznie w grze o majątek ZM Kania znalazły się trzy podmioty: Tarczyński SA, Cedrob i ZM HK, tajemniczy podmiot, za którym, jak się okazało, stał Henryk Kania. Walkę o względy wierzycieli wygrał Cedrob i 6 września podpisano umowę, w ramach której ZM Kania otrzymują od drobiarskiego potentata 4 mln zł netto miesięcznie. 

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    drób 2019 RSS ALERT    /    wieprzowina 2019 RSS ALERT    /    wołowina RSS ALERT    /    wołowina 2019 RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.200.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.