Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czy możemy promować dobrą żywność jako polską?

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 20-10-2010, 13:09
Czy możemy promować dobrą żywność jako polską?

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej jest sporo wątpliwości, na ile polskie firmy spożywcze mogą w kampaniach promocyjnych używać sformułowań "polska żywność" i temu podobnych. Wątpliwości te pojawiają się głównie przy sięganiu po środki unijne, ale nie tylko.

Bogusław Barański, dyrektor Polskiego Klastra Mięsnego, przygotowującego się do promocji marki Polska Wędlina, jako flagowego produktu o specyficznie polskim charakterze, nie ukrywa, że w kontaktach zwłaszcza z administracją słyszy, że z używaniem słowa "Polska" trzeba być bardzo ostrożnym. Na dowód przytaczany jest przykład zmiany nazwy ministerialnego programu "Polska Dobra Żywność" na "Poznaj Dobrą Żywność".

- Nie bardzo to wszystko jest jasne - mówi Barański. - Zrozumiałe jest, że nie można na pierwszym miejscu podkreślać polskości w przypadku programów europejskich, zwłaszcza w ramach mechanizmu administrowanego przez ARR "Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych" , z którego korzystają organizacje branżowe. Nieco inaczej powinna sprawa wyglądać, jeśli chodzi o działanie 133 zapisane w PROW 2007-2013 pt. "Działanie informacyjne i promocyjne", gdzie w przypadku pewnych produktów regionalnych produkowanych w systemie jakości trudno nie odwoływać się do polskiej tradycji tych produktów - uważa dyrektor biura Polskiego Klastra Mięsnego.

Nie bardzo zrozumiałe jest tym bardziej to, że program Poznaj Dobrą Żywność pozbył się słowa „Polska" pomimo, że nie korzysta ze wsparcia unijnego, a tylko ze środków budżetu krajowego. Inne kraje jakoś nie ukrywają narodowości swoich najlepszych produktów. Przykładem może być ostatnio bardzo widoczna w Polsce kampania promocji oliwek z Hiszpanii ("Olives from Spain") - zwraca uwagę Bogusław Barański.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • regionalnesmaki 20-10-2010, 14:43:
To trochę śmieszne, że panowie nie wiedzą jak promować polskie wędliny. A o certyfikatach unijnych dla żywności tradycyjnej i regionalnej to słyszeli?? Takie polskie wędliny jak Jałowcowa, Myśliwska lub Kabanosy uzyskają niedługo certyfikat Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności, który jest przeznaczony dla produktów krajowych, tak jak chociażby hiszpańska szynka Serrano. Do tego część wędlin można zarejestrować jako produkty regionalne, tak jak zrobili to producenci Kiełbasy Lisieckiej. Każdemu Włochy kojarzą sie z Szynką Parmeńską (certyfikat ChNP), Francja z szynką bajońską (ChOG), Austria z Szynką Tyrolską (ChOG), a Niemcy z Szynką Szwarcwadzką (ChOG), tak więc może by panowie pomyśleli nad zachęta dla polskich producentów aby ci zaczęli certyfikować swoje produkty jako regionalne lub tradycyjne to i wtedy cała branża wędliniarska odczuje tego skutki. "Francja serami stoi", ale serami regionalnymi, których jest kilkadziesiąt, podobnie może być z Polską, która ma potężny potencjał i tradycję w produkcji wędlin.
W pełni zgodzę się z przedmówcą, że w dzisiejszym świecie większość rzeczy w tym i żywność to "składaki", trochę stąd, trochę stamtąd, itd.
  • key 20-10-2010, 14:10:
Na początku należałoby się zastanowić czy to od początku do końca "polska" żywność? Przy takim zalewie polskiego rynku mięsem z importu, trzeba w pierwszej kolejności udowodnić, że towar pochodzi z polskiego surowca. Ale co zrobimy z dodatkami funkcjonalnymi? Prawie wszystko to import. Większość osłonek import. A jelita Made in China? To tak naprawdę promujemy chyba tylko polski pomysł na produkcję wędlin...

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 785) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH