Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Dietetyk: Mięso znajduje trwałe miejsce w prawidłowym odżywianiu

- Mięso znajduje trwałe miejsce w prawidłowym odżywianiu. W zrównoważonej diecie nie powinno być go ani za mało ani za dużo - powiedział prof. dr hab. med. Dariusz Włodarek z Katedry Dietetyki na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW podczas konferencji inaugurującej kampanię "Białe czy czerwone".

Dietetyk: Mięso znajduje trwałe miejsce w prawidłowym odżywianiu
Prof. dr hab. med. Dariusz Włodarek z Katedry Dietetyki na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW, fot. Newseria

Dariusz Włodarek wskazuje, że prawidłowa dieta może zawierać w sobie wszystko, ale w odpowiedniej ilości.

- Prawidłową konstrukcję diety zawdzięczamy popularnej wizualizacji w formie piramidy, w której każdy produkt ma swoje miejsce. Jeżeli budujemy naszą piramidę prawidłowo, jest ona stabilna, natomiast jeżeli któreś z pięter rozbudujemy nadmiernie, cała konstrukcja zacznie się rozchodzić. Mięso znajduje trwałe miejsce w prawidłowym odżywianiu. W zrównoważonej diecie nie powinno być go ani za mało ani za dużo. Zrównoważona dieta to taka, która zawiera wszystkie produkty w odpowiedniej ilości, a nieprawidłowa dieta to taka, w której nagle jakiś produkt staje się dominujący - dodał.

Dietetyk przypomniał, że mięso jest przede wszystkim źródłem białka, ale często zapomina się o tym, że jest też podstawowym źródłem witaminy B12, która jest niezbędna dla prawidłowego przebiegu procesów neurologicznych i prawidłowej pracy układu krążenia.

- To właśnie mięso jest zasadniczym źródłem tej witaminy. Nie mamy jej w innych źródłach, dlatego gdy wykluczamy mięso z diety, konieczna staje się suplementacja tej witaminy. Druga rzecz to żelazo hemowe, które jest bardzo łatwo przyswajalne. Jego przyswajalność z produktów mięsnych to 15-20 proc., podczas gdy z produktów roślinnych jedynie ok. 1 procent. Tak więc jeżeli mamy bogaty w żelazo produkt roślinny, zyskujemy z niego niewiele. Natomiast gdy mamy bogaty w żelazo produkt pochodzenia zwierzęcego, znaczna część tego żelaza jest przyswajana - dodał.

Włodarek wskazał, że wraz z mięsem do organizmu dostarczane są także cynk oraz witaminy z grupy B: B1, B2 i B6.

- W szczególności z mięsem drobiowym dostarczane są także nasycone i nienasycone kwasy tłuszczowe. Zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych w tłuszczu drobiowym wcale nie jest tak duża jak się niektórym wydaje, mimo że jest to tłuszcz pochodzenia zwierzęcego. 80 proc. cholesterolu,  który mamy w organizmie jest produkowane przez naszą wątrobę, a jedynie 20-30 proc. pochodzi z produktów mięsnych czy pochodzenia zwierzęcego. Warto podkreślić, że podejście do cholesterolu zmieniło się w ostatnich latach. W zaleceniach żywieniowych sprzed 5-10 lat czytaliśmy, że należy ograniczać cholesterol. Najnowsze badania zaskakująco pokazały, że dziś wcale nie dostarczamy z dietą tak dużo cholesterolu. Wynika to z faktu, że jakość produktów spożywczych w UE jest relatywnie wysoka. Dlatego od kilku lat nie mówi się o ograniczaniu cholesterolu, bo przeważnie w typowej diecie nie jest on w wysokich wartościach. Oczywiście są sytuacje, kiedy zalecamy ograniczenie, ale dotyczy to osób przewlekle chorych, które nie powinny spożywać dawek większych niż 200 mg na dobę - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dariusz Włodarek RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    dieta RSS ALERT    /    dietetyka RSS ALERT    /    cholesterol RSS ALERT    /    mięso drobiowe RSS ALERT    /    tłuszcze RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.88.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.