Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Dobrostan zwierząt nie jest istotnym czynnikiem zakupowym dla przeciętnego Polaka

- Dla konsumentów nadal najważniejszym kryterium wyboru pozostaje cena. Część z nich może nadal oczekiwać tanich jaj z systemów klatkowych, szczególnie, że dobrostan zwierząt nie jest wciąż zbyt cenioną cechą produktów spożywczych przez przeciętnego konsumenta w Polsce - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Michał Koleśnikow, kierownik zespołu analiz sektorowych i rynków rolnych banku BGŻ BNP Paribas.

Dobrostan zwierząt nie jest istotnym czynnikiem zakupowym dla przeciętnego Polaka
Michał Koleśnikow, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych i Sektorowych BGŻ BNP Paribas. Fot. PTWP

W ocenie Michała Koleśnikowa wprowadzenie w życie decyzji o wycofaniu ze sprzedaży jaj „klatkowych” spowoduje w krótkim i średnim okresie wzrost różnicy cen pomiędzy jajami ściółkowymi czy z wolnego wybiegu, a tymi z systemu klatkowego.

- Produkcja jaj jest kapitałochłonna i przestawienie się na nowy system wymaga dużych nakładów, które zwracają się co najmniej po kilku latach. Jaja z systemu ściółkowego czy wolnego wybiegu będą bardzo poszukiwane, co będzie działało w kierunku wzrostu ich cen - dodaje.

Analityk nie chce jednoznacznie wyrokować, czy postawienie przez handel nowoczesny i branżę HoReCa na droższe jaja wolnowybiegowe spowoduje wzrost importu jaj z systemów innych niż klatkowe.

- Scenariusz znacznego wzrostu importu jaj np. z Ukrainy oceniam na razie jako niezbyt prawdopodobny. Jego prawdopodobieństwo wzrośnie jeśli zapowiadana decyzja wejdzie w życie szybko, np. w ciągu roku albo wiele sieci wprowadzi ją jednocześnie. Natomiast gdy siła nabywcza konsumentów nadal będzie szybko wzrastała, kwestie dobrostanu kur niosek zyskają na znaczeniu lub konsumenci zostaną przekonani, że jaja z systemu klatkowego są niskiej jakości - dodaje.

Koleśnikow przypomina, że dla konsumentów nadal najważniejszym kryterium wyboru pozostaje cena.

- Część z nich może nadal oczekiwać tanich jaj z systemów klatkowych, szczególnie, że dobrostan zwierząt nie jest wciąż zbyt cenioną cechą produktów spożywczych przez przeciętnego konsumenta w Polsce. Ci nabywcy mogą zrezygnować z zakupów jaj w sieciach, które ograniczą asortyment do jaj z systemów innych niż klatkowy - dodaje.

W ostatnim czasie większość sieci handlowych zadeklarowała, że do 2020-2025 roku wycofa ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego. Wśród detalistów, którzy złożyli takie deklaracje są m.in. Auchan, Piotr i Paweł, Biedronka, Carrefour, Netto, Lidl, Tesco, a także Makro.

Przeczytaj opinie ekspertów, których poprosiliśmy o komentarz na temat przyczyn i możliwych skutków decyzji o odejściu od jaj produkowanych w systemie klatkowym: czytaj więcej

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

jaja RSS ALERT    /    Michał Koleśnikow RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    rynek jaj w Polsce RSS ALERT    /    sieci handlowe w Polsce RSS ALERT    /    jaja z wolnego wybiegu RSS ALERT    /    jaja z chowu klatkowego RSS ALERT    /    produkcja jaj RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.226.73.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.