Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Drób może być jeszcze tańszy (analiza)

Z analizy Hiper-Com Poland i Instytutu Badawczego ABR SESTA wynika, że średni koszt zakupu kurczaka w promocji podniósł się w tym roku o 1,24%, maksymalny – zmniejszył się o 0,62%, a minimalny – zwiększył się o 9,43%. Ceny kaczki nieznacznie spadły – przeciętna o 8,05%, największa o 0,75%, zaś najmniejsza o 3,53%. Bardziej wyraźne różnice cenowe występują między artykułami sprzedawanymi na wagę i w opakowaniach. Należy też dodać, że w badanym okresie gęsi były promowane tylko w dyskontach i w hipermarketach.

Drób może być jeszcze tańszy (analiza)
fot. materiały prasowe

Autor: mondaynews.pl
Data: 30-07-2019, 10:21

Kurczak w promocji

Jak wyjaśnia Mariusz Szymyślik, Dyrektor ds. analiz w Krajowej Izbie Producentów Drobiu i Pasz, rodzimy rynek mięsa kurcząt rzeźnych jest nasycony. Od kilku lat spożycie w Polsce zdecydowanie przewyższa wielkości osiągane w innych krajach Unii Europejskiej. Nie jest więc zaskoczeniem, że średnia cena kurczaka w promocji wzrosła tylko o 1,24%. Zdaniem eksperta, w kolejnych latach należy jednak oczekiwać spadków. Wpłynie na to systematycznie rosnąca produkcja w powiązaniu z coraz trudniejszymi warunkami sprzedaży eksportowej.

– Analitycy rynku przewidują, że rok 2019 będzie trudny cenowo. Dla polskich hodowców opłacalność może spaść nawet poniżej poziomu z 2016 roku. Na światowym rynku trudno jest im oferować aż tak atrakcyjne ceny, jak Brazylijczykom czy Ukraińcom. Tym można tłumaczyć stosunkowo niewielkie wzrosty cen promocyjnych kurczaków – wyjaśnia dr Paweł Jurowczyk, Market Research Consultant w Instytucie Badawczym ABR SESTA.

Najbardziej wzrosły średnie ceny piersi podwójnie paczkowanej – o 4,86%. Podobny wynik odnotował korpus na wagę – o 4,70%. Z kolei spadek zaobserwowano w przypadku podwójnej piersi na wagę – o 2,16%, a także skrzydełek w paczce – o 2,95%. Według Dyrektora Szymyślika, zmiany cen w poszczególnych grupach asortymentowych mają charakter przypadkowy. Zależą m.in. od polityki sprzedażowej większych sieci handlowych, nasilenia konkurencji między poszczególnymi podmiotami, aktualnego zapotrzebowania na polski eksport, a nawet od pogody w sezonie wiosenno-letnim.

– Natomiast maksymalna cena kurczaka w promocji spadła w tym roku o 0,62%. Powody są podobne, jak w przypadku znikomej różnicy średnich kosztów zakupu. To efekt rekordowo wysokiej produkcji, malejącego popytu w kraju i powrotu brazylijskiego drobiu na rynek europejski. Nadpodaż i duża konkurencja nie pozwalają na znaczne podwyżki. W takich warunkach sieci nie mają praktycznie żadnego pola manewru przy ustalaniu rabatów – przekonuje Katarzyna Grochowska, Project Manager w Hiper-Com Poland.

Wzrost maksymalnych cen promocyjnych widać tylko w przypadku produktów na wagę – skrzydełek – o 8,35%, a także podwójnej piersi – 4,17%. Wyraźne spadki odnotowały artykuły paczkowane – skrzydełka – o 9,74%, jak również podwójna pierś – o 5,87%. Dr Jurowczyk uważa, że różnice cenowe między dwiema ww. grupami towarów mogą wynikać z wiedzy sieci handlowych na temat okazji spożycia. Drób sprzedawany na wagę klienci kupują raczej z myślą o konsumpcji tego samego lub kolejnego dnia. Po mięso znajdujące się w szczelnie zamkniętych opakowaniach sięgają najczęściej podczas dużych zakupów. Tego rodzaju produkty nabywają na zapas, z uwagi na dłuższą datę ważności. I dlatego mogą one drożeć.

więcej informacji:

KIPDiP RSS ALERT    /    ceny drobiu RSS ALERT    /    kurczaki RSS ALERT    /    kaczki RSS ALERT    /    gęsi RSS ALERT    /    gęsina RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.15.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.