Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Drób z potencjałem, wieprzowina z problemami

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 16-09-2015, 11:14
Drób z potencjałem, wieprzowina z problemami
(fot. Łukasz Rawa)

Polski drób pozostanie siłą napędową sprzedaży mięsa na unijnym rynku. Jest na nim również miejsce dla polskiej wołowiny. Natomiast producenci wieprzowiny mają duży problem. Utrzymujący się niski poziom cen żywca nie zachęca do inwestycji, a bez nich nie ma co liczyć na dalszy rozwój sektora - zauważa w wywiadzie dla portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w Banku Zachodnim WBK.

- Czy pozycja polskiej branży mięsnej na europejskim rynku będzie rosła?

Wartość polskiego mięsa i podrobów, które trafiły na rynki pozostałych krajów UE w 2014 r. wyniosła 2,8 mld euro, co oznacza wzrost o 240 proc. w porównaniu z 2005 r., biorąc pod uwagę ceny bieżące. Wzrost wartości sprzedaży do UE w równym stopniu dotyczył wszystkich trzech głównych gatunków mięsa: wieprzowego, drobiowego oraz wołowego. Jednak w ostatnich trzech latach, czyli od 2012 do 2014 r. to drób pozostawał siłą napędową sprzedaży mięsa na unijnym rynku. Tak też pozostanie w najbliższej przyszłości, co jest owocem ciężkiej pracy polskich producentów.

Dzięki ogromnym inwestycjom powstały duże nowoczesne fermy, mogące zaoferować kontrahentom duże wolumeny mięsa o jednakowej, wysokiej jakości. Polski drób jest w dodatku konkurencyjny cenowo na wspólnym rynku. Obecnie, dzięki sprzyjającym warunkom rynkowym, takim jak niskie ceny zbóż i pasz, oraz satysfakcjonujące ceny skupu oraz duży popyt światowy, sektor drobiowy rozwija się coraz szybciej.

- Jak ocenia Pan szanse na rozwój eksportu wołowiny?

Na rynku unijnym jest i będzie nadal miejsce dla polskiej wołowiny. Polska może nie należy do czołówki producentów wołowiny w UE, ale jest w stanie zaoferować coraz lepsze jakościowo mięso, po bardzo konkurencyjnych cenach.

- Jak kształtuje się sytuacja na rynku wieprzowiny?

Producenci wieprzowiny mają duży problem. Utrzymujący się niski poziom cen żywca nie zachęca do inwestycji, a bez nich nie ma co liczyć na dalszy rozwój sektora. Przemysł przetwórczy potrzebuje odpowiednio dużych wolumenów surowca o homogenicznej jakości. Ze względu na niewielką, w porównaniu z innymi ważnymi producentami trzody: Niemcami, Danią, Holandią, ilość dużych gospodarstw, polskim rolnikom trudno będzie walczyć o lepszą pozycję w UE.

Rynek unijny jest coraz bardziej konkurencyjny, co odbija się na cenach. W dodatku państwa członkowskie coraz bardziej promują spożywanie produktów wytwarzanych u siebie, z lokalnego surowca. Czasami wręcz dochodzi do próby dyskredytacji produktów z innych państw. W tej sytuacji coraz mniej ważną przewagą polskiego mięsa będzie cena. Coraz większą rolę, szczególnie w państwach starej „piętnastki”, będzie odgrywało: postrzeganie przez konsumentów jakości produktów, dobrostanu zwierząt a nawet odpowiedniego wynagradzania pracowników.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 465) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.