Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor Kompass: Eksport jaj ma potencjał do dalszego wzrostu

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 18-04-2014, 12:06
Dyrektor Kompass: Eksport jaj ma potencjał do dalszego wzrostu
(fot. PTWP)

W Polsce mamy rocznie 10 miliardów sztuk produkcji jaj, z tego 90 proc. to jaja przeznaczone do spożycia. Z tego aż 43 proc. trafia na eksport, w 97 proc. przypadków do krajów Unii Europejskiej - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Marek Wcisło, dyrektor zarządzający Kompass Poland.

- Polska zajmuje 6. miejsce w rankingu europejskich producentów jaj. Czy dostrzega Pan potencjał na jeszcze lepszy wynik?

- Skoro Włochy potrafiły zwiększyć swój udział dla Polskich eksporterów z 3 proc. do 15 proc. w ciągu roku, to inne kraje, które dużo obecnie importują jak Niemcy, Holandia również mogą zwiększyć wolumeny. Następne w kolejce są też inne kraje w UE, gdzie możemy więcej eksportować. I w końcu, cały czas tylko 3 proc. trafia poza Unię, a przykład otwarcia Egiptu na eksport polskich jajek jest idealnym przykładem - skoro można do Egiptu to dlaczego nie gdzie indziej? Tak więc odpowiedź jak najbardziej brzmi - tak. W naszym serwisie Kompass jest około 10 tysięcy podmiotów na świecie zajmujących się tym biznesem w tym około 2 tysiące importerów i dystrybutorów - to pokazuje z jak dużym rynkiem mamy do czynienia. Trzeba być otwartym na poszukiwania i na nowe kontakty biznesowe.

- Gdzie sprzedawane są polskie jaja?

- W Polsce mamy rocznie 10 miliardów sztuk produkcji jaj, z tego 90 proc. to jaja przeznaczone do spożycia. Z tego aż 43 proc. trafia na eksport, w 97 proc. przypadków do krajów Unii Europejskiej.

- Dostrzega Pan nowe kierunki rozwoju eksportu polskich jaj?

- Myślę, że w najbliższych latach wciąż najważniejszy będzie rynek unijny. W mojej opinii konieczne jest zwiększanie udziału w obecnych rynkach zbytu, ale także otwarcie się na inne kraje niż tylko głównie Niemcy, Holandia, Włochy - gdzie trafia 70 proc. eksportu. Poza granicami Unii Europejskiej jest kilka tysięcy podmiotów, które zajmują się biznesem związanym z produkcją jaj. Trzeba być otwartym na nowe kierunki.

- Czym konkurują krajowi producenci jaj na rynkach zagranicznych? Czy podobnie jak w przypadku większości artykułów spożywczych jest to „dobra korelacja ceny i jakości"?

- Przede wszystkim, musi być zapewniona dobra podstawa do rozmów, czyli spełnianie przez polskich producentów właściwych norm unijnych; dodatkowo, wydajność - już dzisiaj są przedsiębiorstwa w Polsce produkujące ponad 5 milionów jaj na dobę, to naprawdę dobry wynik. Kolejna kwestia to wspomniana jakość i cena - Europa wschodnia ma szanse pokazać się od strony dbałości o jakość i ekologię, to są nośne tematy, które mogą być dobrą kartą przetargową w negocjacjach.

Trzeba też pamiętać, że w UE pracują profesjonaliści, którzy poprzez wywiad gospodarczy są w stanie zdobyć bardzo ważne w negocjacjach informacje - na przykład na temat dotychczas stosowanej polityki cenowej, potknięć jakościowych czy kontroli procesów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 983) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 268)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH