Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Dyrektor Polsus: Aby zwiększyć eksport mięsa, potrzeba wzrostu efektywności produkcji

Postęp koncentracji, zwiększenie efektywności i wykorzystania mocy produkcyjnych przemysłu przetwórczego zajmie zapewne jeszcze ok. 10 lat. Wówczas będziemy na poziomie obecnych dobrze rozwiniętych krajów - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl dr. inż. Tadeusz Blicharski, dyrektor biura Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej Polsus.

Dyrektor Polsus: Aby zwiększyć eksport mięsa, potrzeba wzrostu efektywności produkcji

- W jakiej perspektywie czasowej Polska może znów stać się eksporterem mięsa wieprzowego?

- Przy obecnej strukturze stad i przemysłu przetwórczego trudno spodziewać się radykalnej poprawy sytuacji. Musimy być konkurencyjni cenowo i jakościowo. Postęp koncentracji, zwiększenie efektywności i wykorzystania mocy produkcyjnych przemysłu przetwórczego zajmie zapewne jeszcze ok. 10 lat. Wówczas będziemy na poziomie obecnych dobrze rozwiniętych krajów. Czy zdołamy wejść na stabilne rynki? Musimy jednocześnie rozwijać niszowe produkty o wyższej jakości. Jeśli obecnie najlepsze zakłady bazując na najlepszym surowcu utrzymają swoje przyczółki to mamy szansę na stopniową ekspansję w eksporcie. Ale warunkiem koniecznym o którym nie wspomniałem jest przede wszystkim wzrost produkcji krajowej oraz podniesienie jej efektywności tak aby powstały podstawy do rozwoju eksportu.

- Co najbardziej hamuje rozwój hodowli w Polsce?

- Produkcja trzody w Polsce jest obciążona długoletnią specyficzną polityką ochrony gospodarstw drobnotowarowych. Oczywiście są różne przyczyny takiego stanu rzeczy i nie jest możliwym stwierdzić, że można było ten stan rzeczy łatwo zmienić. Ale szczególne rozdrobnienie produkcji jest faktem i to w szczególny sposób wpływającym na kondycje całej branży. Konfrontacja z rozwiniętą, skoncentrowaną produkcją w UE wykazała z całą surowością słabość naszego krajowego sektora.

- My też się konsolidujemy...

- Koncentracja postępuje obecnie nawet szybciej niż wcześniej. Jednak należy wobec likwidacji wielu stad, dać możliwości rozwoju tym, które pozostają na rynku i dają nadzieje na zwiększanie produkcji. Należy zrewidować procedury udzielania zezwoleń na budowę i rozbudowę chlewni i ułatwić wykorzystywanie pomocowych środków finansowych na ten cel. Podnosić kwalifikacje producentów trzody i otaczać szczególną opieką tych, którzy realizują najtrudniejsze działy produkcji - np. produkcję prosiąt. Wreszcie należałoby się przyjrzeć roli i działaniom urzędników, którzy pracują na rzecz rolnictwa, ale nie w Polsce a np. we Francji aby skorzystać z dobrych wzorców.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Tadeusz Blicharski RSS ALERT    /    Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej POLSUS RSS ALERT    /    świnie RSS ALERT    /    eksport mięsa RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    konsolidacja RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • mariusz 2011-01-17 09:16:47
    Jedna z mądrzejszych wypowiedzi na ten temat w ostatnim czasie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.145.124
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.