Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor Provimi: Marketing w branży rolniczej liczy się coraz bardziej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 13-03-2012, 13:41

Mądre i odpowiedzialne zarządzanie marketingowe przedsiębiorstw z obszaru rolnictwa jest ściśle powiązane z planem strategicznym firmy zależnym od zarządzania strategicznego, opartego na „corporate strategy" i „business strategy". Dopiero połączenie tych dwóch strategii stanowi istotę zarządzania marketingowego - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marcin Goździela, dyrektor linii gatunkowej Bydło z Provimi Polska.

- Czy sądzi Pan, że w branży rolniczej w ciągu ostatnich lat nastąpił „marketingowy bum"?

- Od kilku lat, w naszym kraju, obserwujemy dynamiczny i agresywny rozwój przedsiębiorstw specjalizujących się w branży rolniczej. Duża konkurencja, wymusza na firmach podejmowanie działań, zaspokajających oczekiwania rynku zgodnie z panującymi trendami. Na przełomie ostatnich lat byliśmy świadkami rozkwitu działalności i aktywności w przemyśle spożywczym. Pojawiło się wiele nowych firm i setki tysięcy produktów. Nie każdy z nas jest jednak świadom, że sam, przyczynił się do ich rozwoju i ukształtował swoim zachowaniem konsumenckim, ofertę jaką mamy obecnie dostępną w sklepach. Podobny trend można zaobserwować w branży rolniczej, m.in. wśród producentów pasz, nawozów, środków ochrony roślin czy też sprzętu rolniczego. Nadeszły czasy, gdy polski rolnik może „przebierać" w ofertach, dokształcać się, rozwijać produkcję oraz korzystać z nowych technologii, np. z Internetu. W wyniku czego, jego doświadczenia wpływają na portfolio firm z branży rolnej.

- Jaka jest istota zarządzania marketingowego w branży rolniczej?

- Mądre i odpowiedzialne zarządzanie marketingowe przedsiębiorstw z obszaru rolnictwa jest ściśle powiązane z planem strategicznym firmy zależnym od zarządzania strategicznego, opartego na „corporate strategy" (polityce ogólnej firmy) i „business strategy" (strategii działalności firmy). Dopiero połączenie tych dwóch strategii stanowi istotę zarządzania marketingowego. Zarządzanie marketingowe w branży rolnej opiera się na tych samych zasadach jakie panują w innych sektorach, musimy tu jednak brać pod uwagę inne czynniki, które wpływają na nasz plan marketingowy, a są to, m.in. sezonowość występująca w rolnictwie związana z hodowlą zwierząt oraz uprawą roślin.

- Które z narzędzi marketingu, należy zastosować, aby opracować spójną strategię marketingową?

- Marketing jest kluczowym elementem zarządzania firmą. Definiuje aktualną pozycję firmy, jej misję i strategię. W procesie marketingowym, zastosowanie znajduje wiele narzędzi analizy marketingowej, a najważniejsze z nich, inicjujące proces to analiza SWOT (ocena zasobów firmy, jej silnych i słabych stron) oraz metody portfelowe (służące, m.in. ocenie możliwości rozwojowych przedsiębiorstwa i analizy konkurencji). Opierając się na możliwościach firmy, analizie zewnętrznej i wewnętrznej firmy konieczne jest opracowanie planu marketingowego. Jest to program działania, który pozwoli dokładnie określić zadania marketingowe, skierowane przykładowo na konkretne produkty czy usługi, narzędzia, i termin ich realizacji oraz kontrolę całego procesu.

- Czy zatem warto inwestować w politykę marketingową w firmach rolniczych?

- Jak wspomniałem wcześniej, obecnie mamy do czynienia z bardzo aktywnymi działaniami konkurencyjnymi na rynku i istną walką o klienta. Dlatego też, firma, która nie posiada konkretnie sprecyzowanej strategii i nie dostosowuje swojego portfela produktów do wymagań rynkowych może wiele stracić. Liderem zostanie przedsiębiorstwo znające zarówno swoją pozycję na rynku jak i konkurentów, a także posiadające wiedzę na temat panujących trendów. Zaletą jest również umiejętność korzystania z narzędzi marketingowych czyli inaczej koncepcji marketingu MIX 4P (produkt, dystrybucja, cena, promocja). Dzięki dynamicznemu rozwojowi, dostępności nowych technologii, inwestycji w naukę i innowacyjności, firmy z branży rolnej przeżywają swoistą reorganizację struktur, rozbudowując działy marketingu. Zabieg ten jest niezbędny do utrzymania pozycji na rynku.
Firmy, którym na tym zależy, dysponujące wystarczającym budżetem marketingowym, dążą do podnoszenia jakości oferty produktowo/usługowej. Przedsiębiorstwa coraz chętniej inwestują w badania rynku, aby poznać preferencje swoich klientów i ich wymagania. Wzrasta również świadomość kreowania pozytywnego wizerunku firmy. Wiele z nich rozwija odrębne działy PR, współpracując z agencjami zewnętrznymi, aby zbudować kompleksową strategię komunikacji marketingowej.

- Ale przecież można spotkać się ze skrajnymi opiniami na temat marketingu i różnych form promocji...

Oczywiście, należy też pamiętać o tym, że działania marketingowe firmy są często negatywnie odbierane przez klientów. Porównywane są one do podstępnego oddziaływania na nasze decyzje, uważane za manipulację. Marketing często kojarzy się tylko z opakowaniem czy też reklamą, a zapomina się o tym, że w dużej mierze liczy się zadowolenie klienta. Należy podkreślić, że branża rolno-spożywcza w najbliższych latach będzie nadal rozkwitać. Wraz ze wzrostem zaludnienia rośnie zapotrzebowanie na żywność, a to oznacza dalszy wzrost konkurencji na rynku, pojawienie się nowych produktów, które trzeba będzie odpowiednio pozycjonować, promować i sprzedawać, a także mądrze wykorzystać potencjał marketingu firmy. Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ps 03-04-2012, 22:07:
Rozbudowanie działu marketingu w przypadku tej firmy chyba nie bardzo pozwoliło na utrzymanie pozycji rynkowej. Współpraca z agencjami zewnętrznymi, kompleksowa strategia komunikacji marketingowej też nie pozwoliły... takie artykuły wprowadzają bałagan informacyjny, chyba, że są częścią mix marketingu. Pozostaje pytanie co jest produktem...
  • pasze 14-03-2012, 21:53:
Fakt, administrator portalu mógł wybrać lepszy przykład marketingu paszowego.
  • Franek 3 14-03-2012, 11:47:
Provimi jest bardzo dobrym przykładem jak zmarnować firmę.
Kilka lat temu zatrudnili holendrzy pseudo asów którzy nie mieli zielonego pojęcia o biznesie paszowym i jak mozna się było spodziewać dali dupy!!!

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH