Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2016: związki grup producentów wzmocnią sektor wołowiny

  • Autor: RW,portalspozywczy.pl
  • Data: 24-05-2016, 14:38
EEC 2016: związki grup producentów wzmocnią sektor wołowiny
Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego. Fot. PTWP

- Grupy producentów oraz związki grup producentów są drogą do tego żeby wzmacniać pozycje producentów i wzmacniać sektor wołowiny. Rolą władz jest stymulowanie działań w tym kierunku - mówił podczas VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

W opinii Jerzego Wierzbickiego współpraca w sektorze wołowiny przypomina obecnie czasy wczesnego kapitalizmu. 

- Siedem lat temu, kiedy robiliśmy analizę rynku 60 proc. dostaw w sektorze wołowiny przechodziło od rolników, przez pośredników, do zakładów przetwórczych. I to się praktycznie nie zmienia - mówił prezes Polskiego Zrzeczenia Producentów Bydła Mięsnego podczas debaty "Współpraca w branży spożywczej".

Jak wyjaśnił w dużych zakładach, które koncentrują się na eksporcie zaopatrzenie od rolników jest na poziomie 10-15 proc., maksymalnie 20 proc. Reszta przechodzi przez pośredników. Rozwiązaniem trudnej sytuacji producentów miało być tworzenie przez nich grup, co jednak nie przyniosło jeszcze oczekiwanych rezultatów. 

- Niestety na dziś tych grup w sektorze wołowiny jest 56. Ich udział w rynku możemy liczyć w promilach. 33 z nich działa w województwie wielkopolskim - mówił Wierzbicki.

Zaznaczył jednak, że współpraca producentów jest jedynym rozwiązanie na podniesienie ich konkurencyjności w stosunku do przetwórców, ale także pośredników. 

- Współpraca producentów jest jedynym rozwiązaniem na pewną taktykę, którą stosują zakłady mięsne. Nie interesuje ich strategia win-win, dbanie o zaplecze surowcowe. W zakładach mięsnych mamy bardzo płaskie cenniki. Nasi hodowcy nie są stymulowani do tego żeby wchodzić w lepszą genetykę, lepsze tusze. Hodowcy bydła mięsnego są pod presją - zaznaczył Wierzbicki.

- Jeżeli rolnicy chcą poprawić swoją pozycje, jeżeli chcą negocjować godziwe warunki i poprawiać efektywność swojej produkcji, to muszą się łączyć w grupy, integrować się i to z kilku powodów - dodał. Większa oferta pozwala być bardziej konkurencyjnym w stosunku do pośredników. Dodatkowo w grupach producentów może w swobodny sposób dochodzić do transferu wiedzy, co jest korzystne dla producentów wołowiny.

- Grupy muszą się łączyć w związki grup producentów. Grupa producentów z założenia będzie miala charakter lokalny. Może się zorganizować w promieniu kilkudziesięciu kilometrów. Nie będzie zbyt liczna. Dodatkowo jest pewien problem zaufania. Trudno zebrać większą grupę ludzi, którzy mają do siebie zaufanie. Antidotum są właśnie związki grup producentów. Tylko silne organizmy, które działają na odpowiednio dużą skalę mają szansę na bycie rzeczywiście konkurencyjnym w relacjach z silnymi pośrednikami, którzy są jednym z powodów, dla których dzisiaj grupy producenckie w sektorze wołowiny się nie rozwijają - mówił Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 915) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.