Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Pamapolu na EEC 2018: Żadnej polskiej firmie nie udało się zbudować marki europejskiej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 15-05-2018, 14:47
Prezes Pamapolu na EEC 2018: Żadnej polskiej firmie nie udało się zbudować marki europejskiej
Robert Jankowski, prezes zarządu Pamapol S.A. /fot. PTWP

- Mimo ogromnego sukcesu i wielkiego rozwoju polskiej branży spożywczej, żadnej polskie firmie nie udało się zbudować silnej marki europejskiej – powiedział Robert Jankowski, prezes zarządu Pamapol S.A. podczas debaty pt. „Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Karierę w 1994 roku zaczynałem jako przedstawiciel handlowy. Miałem szczęście pracować dla dużych koncernów międzynarodowych i wiele się tam nauczyłem – przyznał Robert Jankowski.

Trzy dekady rozwoju biznesu prezes Pamapolu podzielił na etapy. Pierwszy w jego ocenie trwał w latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych. Wówczas koncerny budowały świadomość swoich marek, dystrybucję i wiązały konsumentów z tymi markami poprzez marketing.

- Polski biznes w tym czasie budował fabryki, moce produkcyjne, a koncerny zachodnie już wtedy budowały więź konsumentów z markami, o czym polski biznes jeszcze wtedy nie myślał – mówił prezes Jankowski.

Zauważył, że w latach dziewięćdziesiątych w Polsce dominowały małe sklepy i bazary. Pierwsze zagraniczne sieci handlowe pojawiły się dopiero w 1994-95 roku. Obecnie nigdzie w Europie nie ma takiego zróżnicowania sieci handlowych jak w Polsce. Kilka z nich nie dało sobie rady, wycofało się lub sprzedało biznesy, ale były.

- Polacy drogo płacili za naukę współpracy z sieciami. Niewielu polskim firmom udało się wykreować marki mogące konkurować z markami koncernów. Jednym z niewielu przykładów jest Grupa Maspex, od początku mocno inwestująca w marketing swoich marek. Żadnej polskiej firmie nie udało się zbudować marki na skalę europejską, a niewielu polskim producentom udało się wykreować marki, które mogłyby konkurować w Polsce z markami zachodnimi – uważa Robert Jankowski.

Zwrócił uwagę, że rynek żywności nadal ewoluuje i rozwija się. Pojawiają się nowe formaty np. convenience, rozbudowuje się segment gas station, powstają produkty pod te formaty. Konsolidacja biznesu w części detalicznej i dystrybucyjnej następuje dużo szybciej niż konsolidacja pod względem produkcyjnym. Wszyscy w FMCG realizują marże do 5 proc. To nie jest marża, która pozwala się rozwijać polskim przedsiębiorcom. Zachodnie firmy realizują je na poziomie ok. 10 proc. 

- Obecnie na rynku FMCG dominują innowacje poprzez krótkie serie produktowe. Czas życia produktu skraca się obecnie do 12 miesięcy. Po tym czasie obecności produktu na rynku właściwie powinno się właściwie zastępować dany produkt nowym – uważa.

W części dyskusji poświęconej sukcesji firm spożywczych Jankowski przyznał, że niejednokrotnie pokolenie, które u progu lat 90 tworzyło swoje biznesy, dziś chciałoby już odpocząć albo korzystać z dóbr, które wypracowało przez 30 ciężkich lat pracy.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

PMPPamapol SA

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • mkj 18-05-2018, 22:47:
Konsument, zakupy robi przez pryzmat zasobności portfela. Ten, który jedynie mówi, że chce kupować produkty zdrowe, a tego nie robi oznacza, że ma zbyt cienki portfel - jeśli ten parametr ulegnie zmianie do akceptowalnego poziomu, to wtedy taki klient zrealizuje swoją chęć, bo niby dlaczego nie, skoro będzie go na to stać. Warunkiem jest utrzymanie najwyższej jakość produktu w tym segmencie żywności.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 961) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.