Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Ekspert: Chińczykom trudno zrozumieć nasz branżowy pluralizm

- Chińczykom trudno zrozumieć nasz branżowy pluralizm. Nie wiedzą, kto jest liderem i reprezentantem branży, bo każda organizacja uważa że to ona jest największa. Również Chińczycy nie rozumieją tego, dlaczego niemal każde zrzeszenie ma swój system jakości - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jacek Strzelecki, ekspert ds chińskiego rynku rolno-spożywczego.

Ekspert: Chińczykom trudno zrozumieć nasz branżowy pluralizm
Jacek Strzelecki, fot. mat. prywatne

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 18-11-2019, 09:16

Jacek Strzelecki wskazuje, że pozycja Polski jako największego producenta drobiu w Europie jest bardzo ważnym, ale nie rozstrzygającym argumentem w rozmowach z chińskimi partnerami.

- Ktoś powie, że polski drób w Europie jest numerem jeden, że jest nie do pobicia i to jest nasz koronny argument. To prawda. Tylko że Europa, to Europa, a Chiny, to są Chiny i za Chińskim Murem nie da się zastosować modelu działania z rynku europejskiego. W Chinach trzeba myśleć po chińsku, a nie po unijnemu czy po polsku. Inną słabością naszych firm jest brak wiedzy o chińskim prawie bezpieczeństwa żywności, normach jakościowych oraz zasadach promocji - dodał.

Ekspert podaje przykład braku świadomości na temat potencjału chińskiego rynku halal.

- Polscy drobiarze nie widzą w Chinach o rynku halal. Tymczasem w Państwie Środka mieszka ponad 28 mln ludzi religii muzułmańskiej, a rynek żywności halal w 2018 roku był warty 20 mld dolarów i rocznie rośnie średnio 20 procent. Na targach w Zhengzhou oferta halal jest jedną z ważniejszych - dodał.

Strzelecki przyznaje, że Chińczycy nie przyznali polskim zakładom zezwoleń eksportowych na najbardziej atrakcyjne elementy, czyli podroby i łapki.

- Z drugiej strony otworzyli nam furtkę, która pozwala nam robić pierwsze interesy. By tak było, należy być jednak w miejscu, gdzie można je zacząć robić. Tymczasem my kręcimy się wokół przysłowiowego własnego ogona, co z pewnością cieszy naszą konkurencję - dodaje.

Strzelecki upatruje słabości polskiego przemysłu spożywczego w Chinach w tym, że poszczególne branżowe organizacje mają rozproszone strategie i cele eksportowe.

- W przypadku chińskiego rynku jedynie Krajowa Rada Drobiarstwa zapoczątkowała pewną drogę, ale jej działań nie wspiera nikt z branży. Z kolei Chińczykom trudno zrozumieć nasz branżowy pluralizm i nie wiedzą, kto jest liderem i reprezentantem branży, bo każda organizacja uważa że ona jest. Również Chińczycy nie rozumieją tego, dlaczego niemal każde zrzeszenie ma swój system jakości. To dla nich jest naprawdę skomplikowane, bo w Chinach system norm jakościowych jest jednolicie uregulowany. Inaczej, niż my, prezentują siebie w Chinach Amerykanie, Brazylijczycy, Francuzi, Niemcy, Rosjanie, Tajlandczycy czy inni. Wszyscy oni mają skrojone na potrzeby chińskiego rynku odpowiednie, jednolite polityki i narzędzia wykonawcze. Szkoda, że my jeszcze tego się nie dorobiliśmy - podsumowuje.

Więcej na temat szans i wyzwań w eksporcie polskiego drobiu do Chin w tekście: "Jakie błędy popełniają polskie zakłady drobiarskie w Chinach?"

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

organizacje branżowe RSS ALERT    /    Jacek Strzelecki RSS ALERT    /    Chiny RSS ALERT    /    eksport do Chin RSS ALERT    /    eksport drobiu do Chin RSS ALERT    /    halal RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2019 RSS ALERT    /    drobiarstwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.129.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.