Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Ekspert: Konsumenci wybaczą polskiej wołowinie (wywiad)

Z Jakubem Oliprą, ekonomistą Credit Agricole Bank Polska rozmawiamy o następstwach i kryzysu wizerunkowego wokół polskiej wołowiny oraz potencjalnych scenariuszach na przyszłość.

Ekspert: Konsumenci wybaczą polskiej wołowinie (wywiad)
Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska, fot. CA

Autor: AT, portalspozywczy.pl
Data: 20-02-2019, 10:26

Portalspozywczy.pl: Czy na rynkach obserwujemy obecnie spadek cen bydła mięsnego w skupie? 

Jakub Olipra: Dane Ministerstwa Rolnictwa obejmujące pierwszy tydzień po ujawnieniu skandalu wskazały jedynie na nieznaczny spadek cen bydła ogółem (o 1,5% w ujęciu tygodniowym). Wynikało to z tego, że informacje o skandalu w różnym tempie docierały do odbiorców polskiej wołowiny. W drugim tygodniu spadek wyraźnie przyspieszył i ceny zmniejszyły się o 4,3%. Warto zauważyć, że spadek cen jest nierównomierny. Najsilniej obniżają się ceny byków, podczas gdy spadek cen krów jest stosunkowo niewielki. Choć kolejne tygodnie mogą przynieść pogłębienie spadku cen bydła to, uwzględniając dotychczasowe zmiany cenowe jak i doświadczenia historyczne, przestrzeń do dalszych obniżek jest już najprawdopodobniej ograniczona. Dla porównania w ciągu pierwszych 8 miesięcy po wprowadzeniu zakazu uboju rytualnego ceny skupu bydła spadły o ok. 9%, lecz pamiętajmy, że wtedy zostaliśmy wykluczeni z ważnych rynków eksportowych. Obecnie sytuacja eksporterów jest o wiele lepsza, gdyż nikt nie mówi o trwałym zamykaniu ważnych rynków (Białoruś i Arabia Saudyjska, które wprowadziły embargo mają marginalne znaczenie w strukturze polskiego eksportu), a obniżki cen są głównie efektem silniejszej pozycji negocjacyjnej importerów polskiej wołowiny. Jednocześnie podtrzymuję, że spadek cen będzie przejściowy. Pamiętajmy, że źródłem sukcesu polskiego eksportu wołowiny jest przede wszystkim jej bardzo wysoka konkurencyjność cenowa, a tego kryzys wizerunkowy nie zmieni. Wyprodukowane w Polsce mięso konkuruje bowiem nadal przede wszystkim ceną a nie pochodzeniem i to w tej sytuacji łagodzi negatywne skutki kryzysu wizerunkowego.

Czy efekty kryzysu wizerunkowego mogą wpłynąć negatywnie na eksport polskiego mięsa wołowego do krajów trzecich?

Jak dotąd zakaz importu polskiej wołowiny wprowadziły Arabia Saudyjską i Białoruś, jednak znaczenie tych krajów w strukturze polskiego eksportu jest marginalne. Z punktu widzenia polskiego eksportu wołowiny do krajów trzecich szczególną rolę odgrywa sprzedaż mięsa z uboju rytualnego do Turcji i Izraela, które są w czołówce odbiorców polskiego eksportu wołowiny. Stąd utrzymanie tych dwóch rynków jest kluczowe dla polskich eksporterów. Pamiętajmy, że w przypadku uboju rytualnego zakłady produkcyjne muszą wykazać, że ubój odbywa się zgodnie z określonymi zasadami, a importerzy często mają fizyczny nadzór nad ubojem. W mojej ocenie zmniejsza to prawdopodobieństwo wprowadzenia zakazu importu polskiej wołowiny przez te kraje. Nie zmienia to jednak faktu, że w obecnej sytuacji mogą pojawiać się próby renegocjacji kontraktów handlowych przez importerów w celu uzyskania lepszych stawek.

więcej informacji:

wołowina RSS ALERT    /    wołowina 2019 RSS ALERT    /    nielegalny ubój RSS ALERT    /    Jakub Olipra RSS ALERT    /    eksport wołowiny RSS ALERT    /    wołowina z USA RSS ALERT    /    eksport żywności RSS ALERT    /    eksport polskej żywności RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.211.135.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.