Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Ekspert: Mniejsze firmy mięsne przetrwają tak długo, jak będzie istniał handel tradycyjny

- Małe firmy rodzinne działające w branży mięsnej stają przed dylematem: albo same próbują przejmować inne podmioty albo decydują się na bycie przedmiotem konsolidacji. Trzecią drogą jest strategia dalszego trwania, chociaż obserwacja procesu wypierania handlu tradycyjnego przez handel nowoczesny prowadzi do wniosku, że to najgorsza z możliwych opcji - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Robert Niczyporuk, partner w Kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka.

Ekspert: Mniejsze firmy mięsne przetrwają tak długo, jak będzie istniał handel tradycyjny
Robert Niczyporuk, partner w Kancelarii DZP, fot. PTWP

Robert Niczyporuk, zastanawiając się nad skalą zjawiska przekazania sterów w firmie, szacuje, że ok. 20 proc. przedsiębiorstw jest przejmowanych przez drugie pokolenie, a ok. 5-7 proc. przez trzecie pokolenie.

- Mając jednak na względzie specyfikę branży spożywczej, a zwłaszcza mięsnej, trzeba szacować, że skala zjawiska w tych gałęziach jest jeszcze większa. W przypadku firm rodzinnych właściwie każda z nich prędzej czy później musi się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest podjęcie decyzji o tym, co dalej. Problem dotyczy więc praktycznie wszystkich podmiotów rodzinnych - mówi.

Prawnik zwraca uwagę, że konieczność podjęcia decyzji o przekazaniu sterów młodszemu pokoleniu sprawia, że przedsiębiorcy znacznie częściej zwracają się do kancelarii prawnych z prośbą o wsparcie.

- Zdarza się jednak, że decyzja o skorzystaniu z usług profesjonalnego podmiotu podejmowana jest w ostatniej chwili, a czasami nawet za późno, co ma wpływ na powstawanie niepotrzebnych komplikacji w uregulowaniu sukcesji - mówi.

Niczyporuk zauważa, że w przypadku branży mięsnej mamy do czynienia z szybko postępującą konsolidacją dystrybucji.

- Dla handlu konwencjonalnego utrzymanie stoisk mięsnych jest kosztowne, handel tradycyjny jako stary koncept powoli zanika. Małe firmy rodzinne działające w branży mięsnej stają przed dylematem: albo same próbują przejmować inne podmioty albo decydują się na bycie przedmiotem konsolidacji. Trzecią drogą jest strategia dalszego trwania, chociaż obserwacja procesu wypierania handlu tradycyjnego przez handel nowoczesny prowadzi do wniosku, że to najgorsza z możliwych opcji, bowiem takie podmioty przetrwają tak długo, jak będzie funkcjonował handel tradycyjny, którego udział ciągle się zmniejsza. W Polsce to ciągle ok. 35-40 proc., ale przykładowo na Węgrzech to tylko 10-15 proc.). Obecnie obserwujemy więcej przykładów sprzedaży firm na rzecz inwestorów albo strategii trwania - podsumowuje.

Więcej o zagadnieniu sukcesji w kontekście branży mięsnej w tekście: Sukcesja – największe wyzwanie dla branży mięsnej w Polsce? (analiza)

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Robert Niczyporuk RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia w branży mięsnej RSS ALERT    /    konsolidacja branży mięsnej RSS ALERT    /    handel tradycyjny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.145.124
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.