Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Ekspert: Nie wszystkie firmy z polskiej branży mięsnej są ciekawym materiałem do przejęć

– Nie wszystkie firmy z branży mięsnej w Polsce są obecnie ciekawym materiałem do przejęć. Interesującymi podmiotami są zwłaszcza te, które operują na niszach rynkowych, ich działalność opiera się na handlu nowoczesnym, stosują wysoki stopień mechanizacji produkcji i uzyskują wysokie marże - wskazuje w rozmowie z portalspozywczy.pl, Robert Niczyporuk, partner w Praktyce Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć w kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka.

Ekspert: Nie wszystkie firmy z polskiej branży mięsnej są ciekawym materiałem do przejęć
Robert Niczyporuk, partner w Praktyce Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć w kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka

Robert Niczyporuk wskazuje, że kluczowym zagadnieniem w kontekście zjawiska konsolidacji polskiej branży mięsnej jest odpowiedź na pytanie, jak szybko konsolidacja dystrybucji wymusi konsolidację produkcji.

- Konsolidacja oznacza zwiększenie skali, co powoduje m. in. powstanie konieczności uzyskania odpowiedniego finansowania przez poszczególne firmy. Mniejsi gracze przetrwają tak długo, jak długo przetrwa handel tradycyjny. Nie uważam, że obecna sytuacja gospodarcza daje szczególne powody do optymizmu co do procesu przyspieszenia konsolidacji. Nie wszystkie firmy z branży mięsnej w Polsce są obecnie ciekawym materiałem do przejęć. Interesującymi podmiotami są zwłaszcza te, które operują na niszach rynkowych a ich działalność opiera się na handlu nowoczesnym (stosują wysoki stopień mechanizacji produkcji, uzyskują wysokie marże) - dodał.

Zdaniem prawnika inwestorzy finansowi nie będą odgrywać istotnej roli na rynku przejęć w branży mięsnej.

- Częściej przejmować będą zagraniczni potentaci, zwłaszcza ci, którzy rozglądają się za dywersyfikacją swojej działalności np. o produkty wegetariańskie. Polskie firmy również mogą być zainteresowane konsolidacją, ale jedynie większe podmioty mogą być skutecznymi konsolidatorami. Mniejszym graczom pozostanie pełnienie roli bycia firmą przejmowaną - podsumował Niczyporuk.

W ocenie Roberta Niczyporuka do największych wyzwań obsługi prawnej udanej sukcesji zaliczyć można: określenie jasnych oczekiwań przez przedsiębiorców oraz kwestię odpowiedniego poukładania emocji, które zawsze idą w parze tego typu przedsięwzięciom.

- Nestor oddaje swoje "dziecko", które budował całe życie. Najważniejsza jest jednak ocena zdolności menedżerskich przejmującego. Do udanej sukcesji rodzinnej może dojść jedynie w przypadku, gdy wśród przedstawicieli następnego pokolenia znajdują się osoby mające odpowiednie zdolności nie tylko menedżerskie, ale także przywódcze. Bycie liderem to bardzo trudne zadanie, a potrafią nimi być jedynie nieliczni. Nie mniej ważne jest, aby sukcesorem była osoba wykazująca chęć kontynuacji rodzinnego biznesu. Jeśli nie ma odpowiednich następców, pozostaje jedynie znalezienie potencjalnego nabywcy - dodaje.

Zdaniem prawnika, im więcej jest domówionych szczegółów, tym proces sukcesji przebiega sprawniej.

- Rolą prawnika jest wskazywanie potencjalnych ryzyk, problemów, uświadamianie zagrożeń. I oczywiście wypracowanie rozwiązań eliminujących te zagrożenia. Należy jednak pamiętać, że doradca prawny pomaga, ale nie może podejmować decyzji za właścicieli - dodaje.

Więcej o zagadnieniu sukcesji w kontekście branży mięsnej w tekście: Sukcesja – największe wyzwanie dla branży mięsnej w Polsce? (analiza)

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.196.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.