Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Ekspert: W aferze z koniną nie przestrzegano wymagań bezpieczeństwa i nadzoru produkcji żywności

Biorąc pod uwagę zafałszowania, jakie wykryto w tzw. aferze końskiej, możemy przypuszczać, że firmy zaangażowane w cały mechanizm nie przestrzegały stawianych im wymagań lub nie posiadały narzędzi nadzoru, jakimi na pewno są skutecznie wdrożone i monitorowane wymagania międzynarodowych standardów BRC i IFS - powiedziała serwisowi portalspożywczy.pl Małgorzata Kręcka, Kierownik Sekcji Systemów Zarządzania w Przemyśle Spożywczym TÜV Rheinland Polska.

Ekspert: W aferze z koniną nie przestrzegano wymagań bezpieczeństwa i nadzoru produkcji żywności

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 28-02-2013, 14:58

Podkreśla, że elementem zapewniającym bezpieczeństwo produktów jest również spełnienie bardzo szczegółowych wymagań międzynarodowych standardów dla producentów żywności: BRC i IFS. Jednym z kluczowych wymagań, które muszą zostać spełnione, aby producent otrzymał takie certyfikaty, jest zapewnienie pełnej identyfikowalności wszystkich surowców, opakowań pozostających w bezpośrednim kontakcie z żywnością, jak również wszystkich procesów przetwórczych i kanałów dystrybucji aż do dostawy do klienta. Wdrożone wymagania pozwalają na szybkie odszukiwanie zapisów, dowodów dotyczących bezpieczeństwa i jakości w przypadku pojawienia się sytuacji kryzysowych. Poprzez narzucone w standardach wymagania firmy zmuszone są do przygotowywania się na takie ewentualności i sprawdzanie na podstawie testów z symulacji, czy zapewniona jest ciągła, pełna identyfikacja.

- Podczas audytu na zgodność z międzynarodowymi standardami BRC i IFS audytor sprawdza m. in. szczegółowe wymagania, określone kryteria, działania, możliwości ustalenia pochodzenia żywności. Wdrożone zgodnie ze standardami praktyki dają gwarancję spełnienia wymagań i oczekiwań klienta poprzez stosowanie szeregu istotnych i ujednoliconych logicznych zasad, dotyczących przede wszystkim jakości i pochodzenia produkowanej żywności. Każdy zaangażowany podmiot, który znajdzie się w całym łańcuchu dostaw musi spełnić ustalone przez producenta kryteria kwalifikacji i podlega tym samym zasadą akceptacji. Wszystkie materiały/ usługi i działania, które mogłyby mieć wpływ na bezpieczeństwo i jakość żywności są przez firmę stale monitorowane. Spełnienie wymagań międzynarodowych standardów i przepisów prawa międzynarodowego oraz zachowanie uczciwych praktyk daje narzędzia, które umożliwiają zapewnienie skutecznej identyfikacji wszystkich procesów w całym łańcuchu dostaw, a tym samym bezpieczeństwo dla produkowanej żywności - mówi Małgorzata Kręcka.

- Bezpieczeństwo kupowanej przez nas konsumentów żywności jak również jej zgodność z tym co deklaruje nam producent na etykiecie musi być najważniejszym celem dla każdej organizacji produkującej żywność. Niestety nie zawsze tak jest, czego wynikiem jest brak zrozumienia jak ważne jest bezpieczeństwo żywności w całym łańcuchu dostaw uwzględniając wszystkich dostawców surowców, dystrybutorów, poddostawców, pośredników oraz handlowców - uważa ekspert TÜV Rheinland Polska.

Przepisy prawa żywnościowego obowiązujące w Unii Europejskiej jak również przepisy krajowe poszczególnych Państw członkowskich jednoznacznie pokazują, jakie wymogi należy spełnić, aby móc wprowadzić swój wyrób do obrotu (m.in. Ustawa z 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych Dz.U. Nr 187, poz. 1577 oraz Ustawa z 25 sierpnia 2006 roku o bezpieczeństwa żywności).

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Małgorzata Kręcka RSS ALERT    /    TUV Rheinland Polska RSS ALERT    /    konina RSS ALERT    /    certyfikacja RSS ALERT    /    IFS RSS ALERT    /    BRC RSS ALERT    /    bezpieczeństwo żywnościowe RSS ALERT    /    bezpieczeństwo żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • lev-y 2013-02-28 18:17:16
    Pani chyba myli pojęcia, czym innym jest posiadanie procedur i całej papierologi czym innym jest celowy fałsz i to zapewne na polecenie szefostwa firm. Zapewne te wszystkie firmy przetwórcze mają wdrożone systemy (papierologię) za które Pani firma wydająć certyfikat wzieła kasę i co jaki efekt. Jak było z solą etc. Papier nie nauczy człowieka (firmy) uczciwości, Pani jest hipokrytką.
  • modry 2013-02-28 22:46:32
    zgadzam się z przedmówcą ; certyfikaty kupuje się dla reklamy na etykietach , a wdraża to co się chce . Wszak mamy wolny rynek i brak nadzoru . Bo nadzór zajął się sprzedawaniem certyfikatów , a więc jakości w formie papierowej . W efekcie trują na potęgę bo mają dużo certyfikatów .

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.125.29
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.