Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Eksport drobiu z Polski w 2019 r. może zwiększyć się o 8 proc.

Eksport drobiu z Polski w całym 2019 r. może zwiększyć się o 8 proc. w stosunku do roku 2018 - szacują eksperci Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. W ich ocenie, do wzrostu wywozu przyczyni się utrzymanie przewagi cenowej polskich kurczaków oraz dynamiczny rozwój eksportu na rynki poza unijne.

Eksport drobiu z Polski w 2019 r. może zwiększyć się o 8 proc.
fot. shutterstock.com

Według GUS, w Polsce w okresie od stycznia do września 2019 r. (w zakładach przemysłu drobiarskiego zatrudniających ponad 50 pracowników) wyprodukowano łącznie 2 mln 44 tys. ton mięsa drobiowego, o ponad 2 proc. więcej niż przed rokiem.

Jednocześnie w tym okresie odnotowano bardzo duży - 9 proc. wzrost wylęgów kurcząt w porównaniu z analogicznym okresem roku 2018. Biorąc pod uwagę duży wzrost wylęgów kurcząt przeznaczonych do tuczu oraz utrzymujący się popyt eksportowy, analitycy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przewidują, że produkcja drobiu w całym 2019 r. w stosunku do 2018 r. może wzrosnąć o 5-6 proc.

Od stycznia do sierpnia br. z Polski wyeksportowano 1 mln 145 tys. ton żywca, mięsa, podrobów i przetworów drobiowych tj. o 11 proc. więcej niż w analogicznym poprzedniego roku. Z tej ilości na rynku UE krajowi przedsiębiorcy sprzedali 860 tys. ton asortymentu drobiowego czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem, ale do krajów poza unijnych wywieziono 286 tys. ton tych produktów tj. o 27 proc. więcej.

Podstawowym rynkiem zbytu polskich kurczaków i innego drobiu są kraje UE. Głównym odbiorcą są Niemcy (15 proc. udział -141 tys. ton), Holandia (9 proc. - 80 tys. ton), Wielka Brytania (8 proc. - 76 tys. ton) oraz Francja (6 proc. - 60 tys. ton).

Poza krajami UE mięso drobiowe było sprzedawane m.in. na Ukrainie, do RPA i do Hongkongu. Szczególnie duży wzrost eksportu w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. odnotowano w eksporcie do RPA. Od stycznia do sierpnia 2019 r. eksport mięsa drobiowego do tego kraju osiągnął 36 tys. ton wobec 2 tys. ton przede rokiem. W ocenie ekspertów, tak duży wzrost wolumenu sprzedaży świadczy o odbudowujących się relacjach handlowych.

W pierwszym półroczu 2020 r. eksport drobiu będzie rozwijał się w tempie 6 proc. Czynnikiem ograniczającym dynamikę wzrostu eksportu na rynek unijny w 2020 r. może być rosnąca konkurencja cenowa ze strony producentów brazylijskich i ukraińskich oraz prawdopodobne opuszczenie Unii przez Wielką Brytanię.

W dłuższej perspektywie na rozwój polskiego eksportu na rynki krajów trzecich pozytywnie wpłynie zwiększenie liczby firm mających prawo do eksportu na chiński rynek - oceniają eksperci.

Na rynku krajowym w pierwszym kwartale 2019 r. tempo wzrostu eksportu przewyższało dynamikę wzrostu produkcji krajowej, co wpływało stymulująco na wzrost cen skupu kurcząt brojlerów. W drugim kwartale 2019 r. wolumen eksportu był zaledwie o około 1 proc. większy niż w pierwszym kwartale, co spowodowało wyhamowanie wzrostu cen. Według danych MRiRW ceny skupu kurcząt brojlerów 14-20 października 2019 r. wyniosły średnio w kraju 3,29 zł/kg wobec 3,49 zł/kg na początku sierpnia br. (spadek o 6 proc.).

KOWR przewiduje, że do końca 2019 r. utrzyma się niewielka sezonowa obniżka cen skupu kurcząt brojlerów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

IERiGŻ RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT    /    polski drób RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    rynek drobiu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.234.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.