Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Eksport wieprzowiny rośnie, pomimo ASF i embarga rosyjskiego

- Według wstępnych danych MF (za MRiRW), w pierwszych pięciu miesiącach 2017 r. eksport mięsa wieprzowego nieprzetworzonego (CN 0203) z Polski wyniósł prawie 196 tys. t i był o blisko 9 proc. większy niż w analogicznym okresie 2016 r. - informuje Marta Skrzypczyk, ekspert rynków rolnych, Bank BGŻ BNP Paribas.

Eksport wieprzowiny rośnie, pomimo ASF i embarga rosyjskiego
fot. PTWP

Wpływy ze sprzedaży wieprzowiny wzrosły o 33 proc. do 400 mln euro, co było wynikiem 22-proc. wzrostu średnich cen transakcyjnych. Import mięsa wieprzowego zmniejszył się w tym czasie o 2,5% do 273 tys. t, natomiast wydatki na jego zakup wzrosły o 14% do 562 mln euro.

- Dynamika wzrostu eksportu mięsa wieprzowego w analizowanym okresie była dużo wyższa niż importu, co miało przełożenie na poprawę wyników salda handlu zagranicznego, które nadal jest ujemne i w okresie I-V 2017 r. wyniosło ok. 161 mln euro, wobec 189 mln euro w analogicznym okresie 2016 r. - dodaje Skrzypczyk.

Ekspertka zauważa, że głównym partnerem Polski w wymianie handlowej wieprzowiną nadal pozostają kraje UE-28, jednak ich udział w wolumenie eksportu mięsa wieprzowego zmniejszył się o ok. 5 pkt proc. do 70%. Do największych odbiorców tego mięsa z krajów pozaunijnych, którzy w ostatnim czasie znacząco zwiększyli zakupy w Polsce zaliczamy: Stany Zjednoczone (18% udziału w wartości eksportu), Hongkong (5%) oraz Kanadę (4%).

- Na pierwszym miejscu wśród głównych odbiorców polskiej wieprzowiny, w ujęciu wartościowym, podobnie jak rok wcześniej, uplasowały się Stany Zjednoczone, które zwiększyły wydatki na zakup mięsa wieprzowego w Polsce o 76% do 70,7 mln euro (23,3 tys. t). Na drugą pozycję przesunęły się Niemcy, zwiększając dwukrotnie wydatki na zakup mięsa wieprzowego w Polsce (do 43 mln euro – 30 tys. t). Na trzecim miejscu znalazły się Włochy (40 mln euro – 22 tys. t), zaś na czwartym Czechy (31 mln euro –12 tys. t). W dalszej kolejności: Słowacja, Hongkong, Wielka Brytania oraz Litwa Na dziesiątą pozycję przesunęła się Kanada  (15 mln euro – 5 tys. t), zwiększając o 73% wydatki za zakup wieprzowiny w Polsce. Pojawiają się nowe kierunki eksportu polskiej wieprzowiny, m.in.: Chile, Chorwacja, Wietnam, a także Nowa Zelandia - dodaje Skrzypczyk.

W okresie styczeń-maj br. sprowadzono do Polski 273 tys. t mięsa wieprzowego, tj. o 2,5% mniej niż w analogicznym okresie ub. r. Wartość importu, w związku z wyższymi cenami, była o 14% wyższa niż rok wcześniej i wyniosła 562 mln euro. Importowana wieprzowina, pochodziła głównie z krajów UE-15 (99% wolumenu), a największymi jej dostawcami były: Niemcy (27% udziału), Belgia (26%), Dania (18%) i Holandia (12%).

Wg prognoz IERiGŻ-PIB, eksport mięsa wieprzowego nieprzetworzonego w 2017 r. wyniesie ok. 450 tys. t za ok. 820 mln euro i będzie o 4% wyższy niż w 2016 r., pod warunkiem, że zostanie wyhamowane rozprzestrzenianie się wirusa ASF w naszym kraju. Import może wynieść ok. 650 tys. t za 1255 mln euro, co oznacza spadek wolumenu o 2,3%, a wartości o 1%. W rezultacie ujemne saldo handlu zagranicznego mięsem wieprzowym w 2017 r. wyniesie 435 mln euro, wobec 479 mln euro w 2016 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marta Skrzypczyk RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    wieprzowina 2017 RSS ALERT    /    eksport wieprzowiny RSS ALERT    /    import wieprzowiny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.88.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.