Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Fala upadłości wśród firm mięsnych. Powodem konkurencja i niskie marże

  • Autor: PAP
  • Data: 30-06-2012, 12:03
Fala upadłości wśród firm mięsnych. Powodem konkurencja i niskie marże
W tym roku największa firma z branży mięsnej, która zbankrutowała osiągała roczny obrót na poziomie około 150 mln zł

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku najwięcej upadłości wśród producentów żywności zaliczyły firmy zajmujące się przetwórstwem mięsa - wskazuje firma ubezpieczająca należności Euler Hermes. Ich zdaniem, to skutek dużej konkurencji i niskich marż.

"W tym roku największa firma z branży mięsnej, która zbankrutowała miała obrót około 150 mln złotych (rocznie - PAP). W tym samym okresie 2011 roku największa upadłość producenta artykułów spożywczych nie mieściła się nawet w pierwszej dwudziestce bankructw pod względem wielkości - był to mianowicie przetwórca mięsa o obrotach około 27 mln złotych" - wskazali eksperci Euler Hermes odnosząc się do okresów styczeń-maj.

Dyrektor biura oceny ryzyka w EH Tomasz Starus wskazał, że przyczyną problemów firm przetwarzających mięso jest m.in. nadwyżka mocy produkcyjnych. "W efekcie rynek jest więc bardzo konkurencyjny cenowo, a dodatkowo rosnący udział sieci i dyskontów w strukturze sprzedaży żywności oznacza nieustanną presję na obniżkę cen. Co więcej, część z tych podmiotów samodzielnie +rozbiera+ mięso i produkuje część asortymentu" - powiedział.

Po uwzględnieniu kosztów, takich jak np. paliwo i energia, które drożały w większym stopniu niż ceny wyrobów mięsnych, czy opłat "półkowych", okazuje się, iż zakłady mięsne operują obecnie na niskiej, bo jedynie 1-2-procentowej marży - wskazują eksperci EH.

Ich zdaniem dodatkowym problemem firm z tej branży jest duża konkurencja, przez co odbiorcy wyrobów mięsnych mogą w łatwy sposób zastępować jednego dostawcę innym. "To w naturalny sposób sprawia, iż spada moralność płatnicza odbiorców" - ocenia dyrektor windykacji w Euler Hermes Grzegorz Hylewicz.

"Chcąc znaleźć zbyt na swoje produkty producenci wyrobów mięsnych są zbyt często skłonni ryzykować i dostarczać swoje wyroby odbiorcom, wobec których byliby w innej sytuacji ostrożniejsi. Ostatnio jako przyczynę kłopotów z odzyskaniem płatności producenci wędlin wskazują również zmiany na rynku, jego rosnącą koncentrację, co uderza w lokalnych, sprawdzonych przez lata odbiorców" - dodał Hylewicz.

Eksperci wskazują też, że niska rentowność przetwórców mięsnych nakłada się na duże koszty, jakie ponoszą w związku ze spłatą zobowiązań z tytułu inwestycji poczynionych w kilku ostatnich latach.

Dyrektor biura oceny ryzyka w Euler Hermes ocenił, że część firm źle zaplanowało inwestycje. "Na pewno nie można tak stwierdzić w odniesieniu do branży, jako całości. Można natomiast, patrząc na sytuacje poszczególnych firm z branży mięsnej, wskazać jednak błędy, jakimi było np. jednoczesne inwestowanie w krótkim czasie na zbyt wielu polach: w ubój, hurt jak i sprzedaż detaliczną swoich wyrobów. Przez to inwestycje były zbyt rozdrobnione na poszczególne sektory działalności takiej firmy. Generowało to znaczne koszty, a nie pozwalało jednocześnie w wystarczającym stopniu odczuć korzyści wynikających z efektu skali tych inwestycji" - stwierdził Starus.

Przeczytaj także:

Prezes ZM Silesia: Nierentowne zakłady mięsne i szara strefa psują rynek

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ToYo 30-06-2012, 21:40:
Nie wiem, ale trudne czasy dla sprzedawców w branży nadchodzą. Dzienna licytacja oferty, głodowe marże pomniejszone o retra do sieci, brak jakiejkolwiek lojalności... Mimo info z rynku iż sklepy tzw osiedlowe ponoć mają potencjał - detal w kierunku dołującym. Za dużo trzeba zapłacić aby sprzedać. Branża omawiana to nie Coca-Cola, Unilever lub podobne... Nie ten poziom marż... I jeszcze asortyment świeży-dzienny (mięso/drób)... Czasem 10gr robi dużą ogromną różnicę w prcesie zakupowym (za który często odpowiadają osoby przypadkowe za ladą). Dochodzi jeszcze coraz silniejszy marketing z dużych sieci (patrz 10+1; 100gr gratis, 50% za xx zł itp itd), Wychodzi na to że naklepsza specjalizacja teraz to kanał nowoczesny w branży - fakt, mniej zyskowny jednostkowo ale ilość robi wartość (przy efektywnym procesie produkcji/dystrybucji/marketingu).. Detal coraz trudniejszy - jedynm wyjściem większa aktywność marketingowa pod poszczególne kanały - tylko skąd brać środki skoro juz marża ogólno zakładowa poziom zatrważający w branży...

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.