Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Fala upadłości wśród firm mięsnych. Powodem konkurencja i niskie marże

  • Autor: PAP
  • Data: 30-06-2012, 12:03
Fala upadłości wśród firm mięsnych. Powodem konkurencja i niskie marże
W tym roku największa firma z branży mięsnej, która zbankrutowała osiągała roczny obrót na poziomie około 150 mln zł

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku najwięcej upadłości wśród producentów żywności zaliczyły firmy zajmujące się przetwórstwem mięsa - wskazuje firma ubezpieczająca należności Euler Hermes. Ich zdaniem, to skutek dużej konkurencji i niskich marż.

"W tym roku największa firma z branży mięsnej, która zbankrutowała miała obrót około 150 mln złotych (rocznie - PAP). W tym samym okresie 2011 roku największa upadłość producenta artykułów spożywczych nie mieściła się nawet w pierwszej dwudziestce bankructw pod względem wielkości - był to mianowicie przetwórca mięsa o obrotach około 27 mln złotych" - wskazali eksperci Euler Hermes odnosząc się do okresów styczeń-maj.

Dyrektor biura oceny ryzyka w EH Tomasz Starus wskazał, że przyczyną problemów firm przetwarzających mięso jest m.in. nadwyżka mocy produkcyjnych. "W efekcie rynek jest więc bardzo konkurencyjny cenowo, a dodatkowo rosnący udział sieci i dyskontów w strukturze sprzedaży żywności oznacza nieustanną presję na obniżkę cen. Co więcej, część z tych podmiotów samodzielnie +rozbiera+ mięso i produkuje część asortymentu" - powiedział.

Po uwzględnieniu kosztów, takich jak np. paliwo i energia, które drożały w większym stopniu niż ceny wyrobów mięsnych, czy opłat "półkowych", okazuje się, iż zakłady mięsne operują obecnie na niskiej, bo jedynie 1-2-procentowej marży - wskazują eksperci EH.

Ich zdaniem dodatkowym problemem firm z tej branży jest duża konkurencja, przez co odbiorcy wyrobów mięsnych mogą w łatwy sposób zastępować jednego dostawcę innym. "To w naturalny sposób sprawia, iż spada moralność płatnicza odbiorców" - ocenia dyrektor windykacji w Euler Hermes Grzegorz Hylewicz.

"Chcąc znaleźć zbyt na swoje produkty producenci wyrobów mięsnych są zbyt często skłonni ryzykować i dostarczać swoje wyroby odbiorcom, wobec których byliby w innej sytuacji ostrożniejsi. Ostatnio jako przyczynę kłopotów z odzyskaniem płatności producenci wędlin wskazują również zmiany na rynku, jego rosnącą koncentrację, co uderza w lokalnych, sprawdzonych przez lata odbiorców" - dodał Hylewicz.

Eksperci wskazują też, że niska rentowność przetwórców mięsnych nakłada się na duże koszty, jakie ponoszą w związku ze spłatą zobowiązań z tytułu inwestycji poczynionych w kilku ostatnich latach.

Dyrektor biura oceny ryzyka w Euler Hermes ocenił, że część firm źle zaplanowało inwestycje. "Na pewno nie można tak stwierdzić w odniesieniu do branży, jako całości. Można natomiast, patrząc na sytuacje poszczególnych firm z branży mięsnej, wskazać jednak błędy, jakimi było np. jednoczesne inwestowanie w krótkim czasie na zbyt wielu polach: w ubój, hurt jak i sprzedaż detaliczną swoich wyrobów. Przez to inwestycje były zbyt rozdrobnione na poszczególne sektory działalności takiej firmy. Generowało to znaczne koszty, a nie pozwalało jednocześnie w wystarczającym stopniu odczuć korzyści wynikających z efektu skali tych inwestycji" - stwierdził Starus.

Przeczytaj także:

Prezes ZM Silesia: Nierentowne zakłady mięsne i szara strefa psują rynek

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ToYo 30-06-2012, 21:40:
Nie wiem, ale trudne czasy dla sprzedawców w branży nadchodzą. Dzienna licytacja oferty, głodowe marże pomniejszone o retra do sieci, brak jakiejkolwiek lojalności... Mimo info z rynku iż sklepy tzw osiedlowe ponoć mają potencjał - detal w kierunku dołującym. Za dużo trzeba zapłacić aby sprzedać. Branża omawiana to nie Coca-Cola, Unilever lub podobne... Nie ten poziom marż... I jeszcze asortyment świeży-dzienny (mięso/drób)... Czasem 10gr robi dużą ogromną różnicę w prcesie zakupowym (za który często odpowiadają osoby przypadkowe za ladą). Dochodzi jeszcze coraz silniejszy marketing z dużych sieci (patrz 10+1; 100gr gratis, 50% za xx zł itp itd), Wychodzi na to że naklepsza specjalizacja teraz to kanał nowoczesny w branży - fakt, mniej zyskowny jednostkowo ale ilość robi wartość (przy efektywnym procesie produkcji/dystrybucji/marketingu).. Detal coraz trudniejszy - jedynm wyjściem większa aktywność marketingowa pod poszczególne kanały - tylko skąd brać środki skoro juz marża ogólno zakładowa poziom zatrważający w branży...

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 346) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH