Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Fermy Woźniak: Zmiany trendów na rynku jaj nie pochodzą od konsumenta

- Trendy na rynku jaj są wynikową odgórnych działań lobby. Nowe systemy hodowli wpływają na większy dobrostan zwierząt, jednakże cel jest przede wszystkim biznesowy, a otoczka oparta na wyrzutach społecznego sumienia idealnie koresponduje z naciskiem na taką zmianę - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Barbara Woźniak, pełnomocnik zarządu Ferm Woźniak.

Fermy Woźniak: Zmiany trendów na rynku jaj nie pochodzą od konsumenta
Barbara Woźniak, fot. mat. pras.

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 16-10-2019, 09:11

Barbara Woźniak wskazuje, że jej firma od lat obserwuje i uczestniczy w zmianach systemowych polskiego rynku jaj.

- Są one inicjowane przez wszelkiego rodzaju sprzętowe lobby producenckie, a następnie przeradzają się w trendy. W związku z tym, że są to bardzo silne presje, sieci handlowe zadeklarowały się do takowych ruchów. (wycofania jaj z chowu klatkowego - przyp. red.) Oczywiście nie możemy tutaj pomijać głosu konsumenta, jednakże zmiany w tym zakresie nie idą od niego. Trendy są wynikową odgórnych działań lobby. Nowe systemy hodowli wpływają na większy dobrostan zwierząt, jednakże cel jest przede wszystkim biznesowy, a otoczka oparta na wyrzutach społecznego sumienia idealnie koresponduje z naciskiem na taką zmianę - mówi.

Pełnomocnik zarządu Ferm Woźniak przypomina, że do 2011 roku Polska była zobowiązana przez UE do wymiany systemów klatkowych na tzw. klatki ulepszone (enriched cages), zapewniające kurom lepszy byt.

- Zmiany systemu hodowli 8 lat temu opiewały na dziesiątki, w naszym przypadku setki milionów złotych. Niestety wielu producentów nie miało szansy się dostosować, ze względu na tak ogromną inwestycję. W efekcie wielu zbankrutowało, a ceny jaj z tamtego okresu przeszły do historii, jako jedne z najwyższych. Stracili na tym zarówno producenci jaj, jak i konsumenci, zyskały globalne korporacje dostarczające sprzęt. Minęło 8 lat, kredyty inwestycyjne nie zostały jeszcze spłacone, ale mamy nowy system chowu, który powinniśmy wprowadzić. Czyli kolejna, wielopoziomowa inwestycja, która dla wielu producentów może okazać się bardzo ryzykowna - dodaje.

Woźniak podkreśla też, że poza branżą mało kto wie, że kury w chowie klatkowym, to specjalnie wyhodowana linia gatunkowa, która dostosowana jest do hodowli wieloprzemysłowej.

- Są to kury z ograniczonym instynktem żerowania i kwoczenia - dodaje.

Więcej na temat obecnego popytu na jaja z chowów alternatywnych okiem branży w naszym tekście "Mięso na wtorek: Popyt na jaja z chowów alternatywnych został przeszacowany?"

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Barbara Woźniak RSS ALERT    /    Fermy Woźniak RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    jaja 2019 RSS ALERT    /    rynek jaj w Polsce RSS ALERT    /    rynek jaj RSS ALERT    /    jaja z chowu klatkowego RSS ALERT    /    jaja klatkowe RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • Karolina 2019-10-16 17:37:16
    Myślę jednak że wypływa to z potrzeb konsumentów np. odemnie i od wielu moich znajomych. My jako konsumenci zaczynamy dostrzegać okrucieństwo wobec zwierząt w hodowlach klatkowych i bardzo nam się to nie podoba. Jest nie potrzebne. Na pewno nie warte taniej jajecznicy. Jakby te kury nie były, odczuwają ból, strach i wycieńczenie. Jak wszystkie inne istoty z układem nerwowym. To nie jest przeciw hodowcom ale dla Bogu ducha winnych zwierząt, proszę nie zrozumieć mnie źle. Nie potrzebne cierpienie należy eliminować. Po prostu. To że ktoś jest mniej inteligentny nie znaczy że mniej go boli jak złamie rękę. To dotyczy się też zwierząt. Bardzo bym chciała żeby wszyscy a producenci najbardziej, podchodzili do nich z należytym szacunkiem.
    • Maciej 2019-10-16 17:51:26
      A jajko będzie kosztować 20 zł. Czyli 20 procent artykułów wypadnie z produkcji. Oczywiście możemy żyć bez jaj, mięsa, mleka, sera, śmietany, makaronu, wędlin i wszystkich innych produktów zawierających składniki zwierzęce.
    • timi 2019-10-18 18:23:24
      Ale na czym polega to okrucieństwo? Przecież nikt ich w klatkach nie katuje. Jak widzę zaniedbane hodowle w ściółce a jest ich wiele z uwagi na dużą ilość ręcznej pracy, której się nie wykonuje. To bardziej humanitarne wydają się systemy automatyczne typu klatka.
  • Jan 2019-10-21 21:31:15
    Piszę w imieniu producentów, którzy mimo starań i chęci musieli zamknąć fermy. Niestety nagonka dała wszystkim w kość. Wiele osób musiało ogłosić bankructwo. Wymiana klatek przy niskiej cenie jajka i równocześnie rosnącej cenie paszy dobiła wszystkich. Zgadzam się z informacją dot. Linii kur. Są to specjalne odmiany, które szybko dostosowują się do warunków. Proszę mi wierzyć, że jajka z nr 3 są zdrowe. Kury dostają specjalną paszę z witaminami. Patrząc na ściółkę czy jajka ekologiczne - kury może i mają nieco więcej miejsca natomiast nie otrzymują tylu składników odżywczych co kury klatkowe. Zadziobują się, są to rasy bardziej „agresywne”. Gdyby dać konsumentom jaja z różnych chowów bez numerów- proszę mi wierzyć, iż wielu ludzi wybrałoby jajka z klatki.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.234.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.