Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

FRSiH 2018: Wegetarianizm to moda bogatszej, ale mniejszej części świata

- Pozytywem jest to, że jak na razie moda wegetariańska i fitness to dotyczy jedynie części świata i to tej mniejszej, co prawda najbogatszej, ale mniejszej. A duże koncerny mięsne z największą nadzieją patrzą na Afrykę. Tam dziś nie jest zbyt atrakcyjnie jeśli chodzi o marże, ale w przeciągu 30-40 lat ten kontynent stanie się największym konsumentem mięsa - mówił Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izba Producentów Drobiu i Pasz podczas debaty "Polska branża mięsna przeskoczyła swoją ligę" w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.

FRSiH 2018: Wegetarianizm to moda bogatszej, ale mniejszej części świata
Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izba Producentów Drobiu i Pasz, fot. PTWP

W pierwszej części dyskusji, która poświęcona była kondycji branży mięsnej, Mariusz Szymyślik wskazał, że jeśli branża mięsa drobiowego śpi spokojnie to popełnia błąd.

- Wydaje mi się że stoimy przed dużym problemem. W porównaniu ze stanem sprzed 10 lat produkujemy o ponad 100 proc. mięsa drobiowego więcej. Część z niego zjedli nasi rodacy, część wyeksportowaliśmy. Przeciętny Polak je 32 kg drobiu, w UE średnia to 25 kg. Widać więc, że nie da się już produkować więcej dla konsumenta w Polsce i trzeba to mięso wysyłać na eksport. Powstaje pytanie gdzie. 80 proc. naszego eksportu trafia na rynek UE i wydaje się, że osiągnęliśmy tam już kres naszych możliwości. Upchnąć więcej po prostu się nie da. Co więcej, pojawiają się różne kłopoty, które sprawiają, że będziemy mniej eksportować do UE. Myślę tu o Brexicie, bo Wielka Brytania jest jednym z naszych czołowych odbiorców mięsa drobiowego, a może się okazać, że Brytyjczycy zamienią nas np. na Amerykanów - dodał.

Dyrektor KIPDiP przypomniał, że upatrywane przez polską branżę jako szanse eksportowe rynki Chin i RPA są specyficzne.

- Rynek chiński, jeśli przyjrzymy się mu analitycznie, wcale nie jest ziemią obiecaną. Chińczycy importują relatywnie mało jak na wielkość swojego rynku. Z kolei producenci z RPA walczą o byt i zmuszają swój rząd do tak wielkiego protekcjonizmu, jakiego chyba nigdzie indziej na świecie nie ma. To wszystko zderza się z naszymi producentami, którzy są wielkimi optymistami. Wskaźnikiem wyprzedzającym dla drobiarstwa są wylęgi piskląt. Po raz pierwszy 100 mln piskląt miesięcznie wylęgło się w Polsce w sierpniu 2016 r. Branża była wówczas pod ogromnym wrażeniem. W 2017 r. powyżej 100 mln piskląt produkowaliśmy przez 2-3 miesiące. Natomiast w 2018 roku tylko w lutym piskląt było mniej niż 100 mln. Każdego miesiąca wylęgało się powyżej 100 mln piskląt z rekordem z sierpnia - 111 mln. To absolutne szaleństwo i pytanie dokąd ono nas zaprowadzi - mówił.

W ocenie Szymyślika pierwsze symptomy tego, że w drobiarstwie dzieje się gorzej są już widoczne i powstaje pytanie czy cała branża poniesie tego konsekwencje.

- Myślę, że nie. Zapłacą za to ci, którzy są najsłabsi, bo wszystko rozbija się o koszty. Najmniejsi producenci produkują drogo, a wielcy, którzy potrafią panować nad kosztami i stosują różnego rodzaju synergie produkują znacząco taniej. O ile dla małego producenta cena kg mięsa drobiowego w skupie żywca na poziomie 2,80 zł nie będzie tragedią, o tyle dla większości będzie to koniec świata - dodał.

więcej informacji:

Mariusz Szymyślik RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz RSS ALERT    /    FRSiH 2018 RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2018 RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    mity na temat żywności RSS ALERT    /    GMO RSS ALERT    /    wegetarianizm RSS ALERT    /    branża drobiarska RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.182.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.