Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Gobarto z o 60 procent większym zyskiem za 2016 rok

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 30-03-2017, 08:53
Gobarto z o 60 procent większym zyskiem za 2016 rok
Dariusz Formela, Prezes Zarządu Gobarto S.A.; fot. PTWP

W 2016 r. Grupa Gobarto S.A. wypracowała 24,7 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost o 64,1 proc. w stosunku do roku 2015 (15 mln zł). Przychody grupy zmniejszyły się o 1,1 proc. i w 2016 roku wyniosły 1,45 mld zł wobec 1,47 mld zł rok wcześniej.

Jak informuje Gobarto, rok 2016 w branży mięsnej charakteryzował się przede wszystkim wyhamowaniem tendencji spadkowej w zakresie cen trzody chlewnej, wywołanej przez nałożenie rosyjskiego embargo oraz rosnącą podaż mięsa ze strony krajów Unii Europejskiej. Ponad 2-letnie zniżki skończyły się w połowie 2016 r. Od tego czasu obserwowany jest znaczący wzrost cen skupu, który najwyraźniej zaznaczył się w grudniu, kiedy ceny trzody były wyższe rok do roku aż o 33 proc. Wyższe ceny uzyskiwane za surowiec wieprzowy wpłynęły na poprawę sytuacji hodowców trzody chlewnej, dla których produkcja stała się bardziej opłacalna niż miało to miejsce w latach wcześniejszych.

Poprawa ekonomicznych warunków prowadzenia hodowli świń natychmiastowo przełożyła się na większą skalę produkcji. Według wstępnych danych GUS pogłowie świń w grudniu 2016 r. liczyło 11 107,5 tys. sztuk, wykazując w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku wzrost o 4,9%. To dowód na stałe odwrócenie trendu spadkowego w obszarze pogłowia, obserwowanego na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Wzrost cen skupu w 2016 r. nie był zjawiskiem typowo lokalnym i dotykającym tylko Polski. Ceny trzody rosły globalnie, głównie za sprawą Chin, które w zeszłym roku istotnie zwiększyły zapotrzebowanie na mięso. Największy wzrost importu mięsa Państwo Środka zarejestrowało z krajów Unii Europejskiej. Z uwagi na embargo na import wieprzowiny nałożone na nasz kraj polskie spółki mięsne nie mogły i nadal nie w pełni mogą być bezpośrednimi beneficjentami tego zjawiska.

W takim otoczeniu rynkowym Grupa Gobarto wypracowała w 2016 r. 24,7 mln zł zysku netto (wzrost o 64,1% r/r) przy przychodach porównywalnych do uzyskanych w 2015 r. i wynoszących 1,45 mld zł. Przychody z eksportu wyniosły 180,7 mln zł, czyli o 10,6% mniej niż przed rokiem (202 mln zł), co dało 12,5-proc. udział w przychodach ogółem. Zysk operacyjny Grupy wyniósł 35,4 mln zł i był o 27,8% wyższy od uzyskanego w 2015 r. (27,7 mln zł). EBITDA za 12 miesięcy 2016 r. miała wartość 57,4 mln zł – o blisko 20% więcej r/r. (47,9 mln zł)

Segmentem, który w największym stopniu przyczynił się do skokowej poprawy wyników Grupy, był segment Mięso i Wędliny reprezentowany przez spółkę Gobarto S.A. Jego przychody wyniosły 1,14 mld zł, a bardzo wysoką dynamikę wzrostu segment zanotował na poziomie zysku ze sprzedaży (wzrost o 191,3% r/r) oraz również na poziomie zysku netto, który na koniec 2016 r. wyniósł 7 mln zł, czyli o 224,5% więcej niż w całym 2015 r. W tym czasie EBITDA wzrosła o 9% do poziomu 19,2 mln zł.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.